Svigerdatteren min hadde satt opp et skilt på døren: “Vennligst gi beskjed før du kommer.” Jeg bodde bare tre minutter unna.
Da jeg først så det, tenkte jeg at det måtte være en spøk.
Jeg sto utenfor døren til leiligheten til sønnen min med en bolle varm suppe i hendene. Han var forkjølet og hørtes helt pjusk ut da vi snakket i telefonen dagen før.
Jeg er mor. Slike ting glemmer man aldri.
Men på døren hang det altså et hvitt skilt: “Vennligst gi beskjed før du kommer.”
Jeg ble stående noen sekunder og stirre. Det føltes som om noen hadde skrevet: “Du er ikke velkommen.”
Jeg ringte på.
Etter en liten stund åpnet svigerdatteren min døren Ingrid.
Blikket hennes falt først på skiltet, så på meg.
Å så du ikke det?
Stemmen hennes var mild, men kjølig.
Jo, jeg så det, svarte jeg nesten hviskende.
Jeg rakte henne bollen.
Jeg har laget suppe til Martin.
Hun tok den ikke med én gang.
Neste gang får du ringe først, da.
“Neste gang.”
Som om jeg skulle være Posten.
Bak i gangen hørtes et host. Sønnen min.
Mamma?
Da han fikk øye på meg, lyste ansiktet hans opp.
Kom inn!
Men Ingrid hadde allerede stilt seg i døråpningen.
Han må få hvile, sa hun rolig.
Martin stirret oppgitt på henne.
Ingrid, det er jo mamma mi.
Hun sukket tungt.
Jeg bare prøver å sette noen grenser.
Det ordet falt så formelt, og fikk meg til å føle meg som en inntrenger.
For mange år siden, da Martin var liten, hadde jeg også grenser. Men jeg hadde aldri stengt døren for egen mor.
Jeg satte bollen på et skap i gangen.
Jeg ville bare gi ham dette, hvisket jeg.
Martin så flau ut.
Ingrid sto stille.
Hjertet mitt snørte seg.
Jeg går nå.
Jeg gikk mot heisen.
Jeg gråt ikke. Bare den hulheten som kommer når du innser at du ikke lenger hører til der du trodde du hadde hjemme.
To dager gikk.
Jeg ringte ikke. Jeg sendte ingen melding.
Den tredje dagen ringte telefonen min.
Martin.
Mamma kan du komme?
Stemme hans var sliten.
Hva er det?
Bare kom.
Da jeg kom frem, var skiltet borte.
Døren sto på gløtt.
Jeg gikk inn.
Sønnen min satt i sofaen.
Ingrid satt ved siden av ham. Øynene hennes var røde.
Mamma sa Martin. Det er noe vi må snakke om.
Jeg så på dem.
Hva?
Martin trakk pusten dypt.
Ingrid følte at du kom for ofte.
Ingrid sa stille:
Jeg har ikke vokst opp med så tett familie.
Jeg så på henne.
Hun virket oppriktig flau.
Men da Martin ble syk sa Ingrid, forsto jeg noe.
Hva da?
Hun svelget.
Ingen andre ville kommet med suppe, uten å bli bedt.
Det ble stille.
Martin smilte svakt.
Mamma Av og til skjønner folk først verdien av noe når det er i ferd med å bli borte.
Ingrid reiste seg.
Og sa lavt:
Beklager.
Noen ganger er ord få.
Men de er nok.
Jeg så hen mot døren.
Ingen skilt hang der lenger.
Bare hjem.
Er det meningen at man skal tilgi i slike øyeblikk?



