Svigerdatteren min hang opp et skilt på døren: «Vennligst ikke kom uten å gi beskjed på forhånd.» Og jeg bodde bare tre minutter unna.

Svigerdatteren min hadde satt opp et skilt på døren: «Vennligst gi beskjed før du kommer.» Og jeg bor bare tre minutter unna.

Da jeg oppdaget det, trodde jeg først det var en spøk.

Jeg stod utenfor døren til leiligheten til sønnen min med en bolle varm suppe i hendene. Han var forkjølet, og på telefonen dagen før hørtes han helt elendig ut.

Jeg er mor. Slike ting glemmer man ikke.

Men på døren hang et hvitt skilt.

«Vennligst gi beskjed før du kommer.»

Jeg stod der noen sekunder og bare stirret.

Som om noen hadde skrevet: «Du er ikke velkommen.»

Jeg ringte på.

Etter en liten stund åpnet døren. Svigerdatteren min Ingrid.

Blikket hennes falt straks på skiltet, så på meg.

Å… så du det ikke?

Stemmen var vennlig, men kald.

Jeg så det, sa jeg lavt.

Jeg rakte henne bollen.

Jeg har laget suppe til Stian.

Hun tok den ikke med en gang.

Neste gang kan du bare gi beskjed først.

«Neste gang.»

Som om jeg var en budbil.

Fra stuen lød en hoste. Sønnen min.

Mamma?

Da han fikk øye på meg, lyste ansiktet hans opp.

Kom inn!

Men Ingrid var allerede plassert i døråpningen.

Han bør hvile, sa hun.

Stian rynket pannen.

Ingrid, det er jo mamma.

Hun sukket.

Jeg ønsker bare tydelige grenser.

Det ordet var så formelt og fremmed at jeg plutselig følte meg som en inntrenger.

For mange år siden, da Stian var liten, satte jeg også grenser.

Men jeg stengte aldri døren for min egen mor.

Jeg satte fra meg suppen på kommoden i gangen.

Jeg skulle bare levere dette, sa jeg.

Sønnen min virket utilpass.

Ingrid stod stille og så på meg.

Det stakk i hjertet.

Jeg går nå.

Jeg begynte å gå mot heisen.

Jeg gråt ikke. Men det kom den tomheten, som når man innser at man ikke lenger hører til et sted man trodde var sitt.

To dager gikk.

Jeg ringte ikke. Jeg skrev ingenting.

På den tredje dagen ringte telefonen min.

Det var Stian.

Mamma… kan du komme?

Stemmen hans var sliten.

Hva er det?

Bare… kom.

Da jeg kom frem, var skiltet borte.

Døren var halvåpen.

Jeg gikk inn.

Sønnen min satt i sofaen.

Ved siden av ham satt Ingrid.

Øynene hennes var røde.

Mamma… sa Stian. Vi må snakke med deg.

Jeg så på dem.

Hva er det?

Han tok et dypt pust.

Ingrid syntes du kom for ofte.

Ingrid sa stille:

Jeg… er ikke vant til så nære familier.

Jeg så på henne.

Hun virket oppriktig skamfull.

Men da Stian ble syk… sa hun, skjønte jeg noe.

Hva da?

Hun svelget.

At ingen andre ville ha kommet med suppe uten at vi spurte.

Det ble stille i rommet.

Sønnen min smilte svakt.

Mamma… noen ganger forstår man verdien av noe først når man nesten har dyttet det fra seg.

Ingrid reiste seg.

Og sa lavt:

Unnskyld.

Noen ganger er ord få.

Men de er nok.

Jeg så mot døren.

Skiltet var borte.

Bare hjem.

Skal man tilgi i slike situasjoner?

Rate article
Intigue Life
Svigerdatteren min hang opp et skilt på døren: «Vennligst ikke kom uten å gi beskjed på forhånd.» Og jeg bodde bare tre minutter unna.