I åtte år svevde jeg rundt i et merkelig ekteskap med min ektemann. Jeg trodde han var et helt vanlig menneske, men under skilsmissen sprakk boblen, og alt råttent veltet ut over hodet mitt. Nå føles det ut som jeg våkner fra et uendelig vondt teaterstykke, og det eneste som føles virkelig er at jeg kom meg ut.
Vi var kjærester i ett år før vi giftet oss. Totalt ni år sammen. Det føles nesten som om tiden gikk i sirkel, med opp- og nedturer, krangler og forsoninger. Jeg trodde dette var vanlig, at slik var livet. Mine foreldre har vært gift i femti år, med sine krumspring og stormer. De står fortsatt trygt på sin øy sammen.
Vi har et barn en sønn på seks år nå, han var fem da alt raknet. Faren hans tok aldri ansvar for ham. «Han er for liten ennå», sa han, og drømte seg bort til den dagen gutten skulle bli stor nok til å være «verd å bruke tid på».
Hjemme var han som en vandrende skygge. Han satte riktignok inn og ut av oppvaskmaskinen og tømte søpla, men ellers var alt husarbeid kvinnfolkets ansvar. Slik oppdro moren ham, mente han og en mann rørte ikke fettete gryter eller såpete kluter.
Svigerinnen min dukket opp fra en annen by tre ganger i året, som en slags skyggeaktig karnevalsfigur. Huset vårt føltes alltid mindre når hun var der, fylt med snurrige regler fra hennes barndomsheim og straks hun kom, fulgte skandaleskyer og ny oppvask, i ordets aller videste forstand.
Men de verste stikkene kom fra henne dette med forsørgeren og husets vokter. I virkeligheten var det jo jeg som dro inn mest penger. Lønna mi var mye høyere enn hans, men likevel skulle det stadig diskuteres hvem som egentlig holdt familien oppe og hvem det var som jaktet og kom hjem med «mammutkjøttet».
Så kom det siste året. Mannen min sluttet helt å arbeide. Under pandemien holdt firmaet sig såvidt flytende, og jeg trodde motvinden var over. Så sank båten, og alle var ute midt på Nordsjøen. Han begynte å lete etter ny jobb, men alt var galt: lønna for lav, pendlingen for lang, ikke nok erfaring, og arbeidsgiverne altfor underlige. Han satte seg fast i tomrommet mellom jobbutlysningene, mens jeg dro familien på ryggen, dag og natt.
To skift hver dag. Først på jobben, så hente barnet i barnehagen og hjem til neste vakt. Mannen min hadde aldri tid til noe husarbeid, for han søkte jo etter jobber og dro på intervjuer.
Men det ble aldri noe av, og ingenting endret seg. Jeg ble mer og mer sint og oppgitt, kranglet så veggene dirret, slengte dører og overnattet hos venninner. Jeg ga ham nesten siste sjanse, men han lot den gå i havet.
Til slutt samlet jeg sammen skiftende minner og pakket sakene hans. Ut av min leilighet, som mine foreldre hadde gitt meg før vi giftet oss. Jeg tok ut skilsmisse. Han prøvde et par ganger å komme tilbake, men jeg var så tom, så lei alle løfter, at jeg ikke trodde på ett eneste ord.
Vi ble skilt, men det tok ikke slutt. Han og moren hans dynket meg i eder og galle og fortalte historier til både mine og sine foreldre. Han ringte mine gamle, løy og spredte gift de har ikke helsa til slikt oppstyr.
Så en dag, mens jeg var ute, åpnet han døra med nøkkelen sin og tok med seg laptopen min, kåpa, mikrobølgeovnen og smykkene mine i gull. Det finnes så klart ingen kvitteringer, så jeg kunne ikke gjøre noe. Jeg skulle ha byttet låser, men hvem tror vel at et menneske en gang elsket kan gjøre slikt?
Under retten for barnebidrag trakk han ut det siste trikset. Han krevde farskapstest mente han ikke trodde gutten var hans. Jeg sa han hadde rett, at ja, han ikke var faren og så ansiktene deres stivne som gamle fisker på brygga. Kanskje jeg løy, men pusten deres var verdt det.
Til slutt ble han fjernet fra fødselsattesten, og jeg var fri. Jeg har lest om slike menn som nekter mødre å reise med barna, som truer og kontrollerer. Jeg fikk alt jeg trengte dette var min seier.
De vet godt at sønnen er hans han er jo en blåkopi. Men jeg vil ikke at disse menneskene skal se han. Nå, med papirene på min side, har jeg all rett i verden. De overgikk seg selv. Jeg ønsker ingen hjelp, ingen økonomisk støtte jeg klarer meg.




