Om tre måneder skal jeg gifte meg med forloveden min, Henrik. Jeg kommer fra en familie der bryllup er enkle en seremoni, mat, musikk, dans, og det er stort sett alt.
Men familien til Henrik har en gammel tradisjon: Under bryllupet må bruden holde en skål der hun takker brudgommens foreldre, og gir dem en symbolsk gave for at de har tatt henne inn i familien. Bare bruden. Brudgommen gjør det ikke.
Første gang svigermor fortalte det til meg, trodde jeg hun drømte. Hun forklarte at slik har det vært i mange generasjoner bruden takker svigermor og svigerfar for at «de har åpnet døren til familien». Det føltes som en slags prøve. Jeg sa at jeg heller ville at vi begge holdt en felles skål og takket begge familiene.
Hun smilte vagt og sa at det var «noe nytt og moderne». I begynnelsen lot Henrik det bare passere. Men på neste familietreff sa svigerfar at i deres familie viser man respekt for tradisjonene. Svigermor la til at de ikke ville ha en svigerdatter som kom for å endre alt.
Ordet «ville ha» fikk meg til å føle meg som en ledig stilling. Hjemme snakket jeg med Henrik. Jeg sa at jeg ikke nekter å takke, men jeg vil ikke være den eneste som bøyer meg og ikke han. Han mente det bare var en gest. Jeg spurte hvorfor det ikke kunne være gjensidig. Han visste ikke.
Han bare sa at han ikke ville ha problemer med foreldrene. Så jeg foreslo et nytt alternativ: At vi sammen takker begge familiene, og gir gave til både mine og hans foreldre. Det føltes mer riktig.
Da vi foreslo det, ble svigermor alvorlig. Hun mente det svekket tradisjonen. Svigerfar sa at hvis jeg begynte slik, ville jeg snart styre alt. Derfor innså jeg noe: Det handlet ikke om skålen. Det handlet om territorium.
For å unngå konflikt foreslo jeg å gjøre det privat før bryllupet. Svigermor nektet. Det måtte være foran alle gjestene, så alle så respekten tydelig.
Da våknet noe i meg. Jeg respekterer folk. Men jeg gjør ikke ydmykende ting. Henrik ba meg gjøre det for å holde fred, fordi «slik gjør vi det hjemme i bygda til far». Jeg sa noe jeg aldri trodde jeg ville si før bryllupet:
Hvis fred alltid betyr at bare jeg gir etter er det ikke fred. Det er kontroll.
Nå er Henrik fastlåst mellom meg og sin familie. Moren min råder meg til ikke å begynne ekteskapet med strid med svigerforeldrene. Min beste venninne sier at hvis jeg gir etter nå, kommer jeg til å gi etter for verre ting senere.
Samtidig snakker svigerforeldrene om meg som konfliktfylt og respektløs. For meg er det tydelig: Jeg kan takke, ja. Men jeg kan ikke godta regler som kun gjelder meg fordi jeg er bruden.
Og ærlig talt jeg vet ikke om jeg tar feil når jeg nekter å følge denne tradisjonen slik de vil.



