Når man blir eldre, kjenner man ofte på en slags slapphet man blir rett og slett lat når det kommer til å stelle seg selv.
Dette er noe jeg stadig hører om.
Jeg sier imot, men jeg formidler budskapet.
Det er sant at mye blir vanskeligere med årene. Det å reise seg fra sengen om morgenen, pusse tennene enda en gang, lage seg en ordentlig frokost. Og ikke minst å vaske klær. Vi blir late på alle fronter. Vi nordmenn er kanskje ikke alltid de mest flittige.
Men samtidig finnes det normer og regler vi skal følge, enten vi liker det eller ei. Vi har ikke lov til å droppe å vaske oss, ikke vaske tennene, ikke rense ansiktet, eller la klærne ligge skitne. Hvorfor? Fordi vi bor i et samfunn som har sine egne lover og forventninger.
Ja, man trenger ikke følge siste mote når det gjelder klær. Det viktigste er at de er rene og ikke lukter svette, og at det ikke skal være åpenbart at jakka ikke har vært av på flere uker.
Når det gjelder hår, så er det greit med et grått hårstrå eller to det er ingen vits å bruke pensjonspengene på hårfarge. For mange holder det med en billig sjampo fra Rema 1000. Håret kan og bør vaskes jevnlig. Det samme gjelder ansiktet. Sminke er kanskje ikke nødvendig i voksen alder, men et rent ansikt er uansett viktig.
På hendene, litt fuktighetskrem, under armene, den billigste deodoranten fra apoteket, i skoene kan man strø litt bakepulver for å fjerne lukt. Hvis kroppen lukter, kan bakepulver hjelpe mot det også.
Ser vi det slik, er problemet ikke så innviklet. Vi liker å være late, og forklarer kroppslukt og dårlig hygiene både fysisk og moralsk med at vi er gamle, pensjonister, eller at vi ikke har råd. Men det er faktisk ikke dyrt å holde seg ren.
Derfor, uansett hvor gammel man blir, må man fortsatt ta vare på seg selv og oppføre seg som et ordentlig menneske. Det er min personlige mening.




