En venninne feirer ikke nyttårsaften, og jeg forstår henne. Her er hvorfor.

Min venninne Ingrid har ikke feiret nyttårsaften på fem år. Hun kjøper aldri juletre, pynter ikke leiligheten og henger definitivt ikke opp julelys i vinduet. Ingrid stresser hverken med å lage mat til fest eller kjøpe gaver til alle slektningene og vennene sine. Folk blir helt satt ut når de hører hvor totalt likegyldig hun er til både nyttår og jul. Det er ikke snakk om at Ingrid sliter med verken vinterdepresjon eller andre rare tilstander, hun har både familie og venner, men en dag bestemte hun seg rett og slett for at hun skulle feie alle juletradisjoner under teppet og har holdt seg til det i fem år. For Ingrid er 31. desember bare en tilfeldig dato mellom 30. desember og 1. januar. Hun maser ikke på noen om at de også skal droppe feiringen, men hun har absolutt ingen planer om å gå tilbake på sin beslutning.

Første året var hun litt engstelig for å sitte mutters alene på nyttårsaften. Hun hadde ingen kjæreste, foreldrene var bortreist, og alle vennene samlet seg i støyende gjenger med ditto forfriskninger. Ingrid ble sittende alene hjemme, men overraskende nok skjedde det ikke noe dramatisk. Hun hadde ringt og ønsket alle rundt henne godt nytt år på forhånd, laget seg en skikkelig god middag alene, og tok et langt varmt bad med avslappende ro. Det var først da hun forstod sannheten bak det gamle ordtaket: Slik du feirer nyttår, slik blir resten av året. Akkurat den kvelden opplevde hun hva ekte ro betyr hun trengte ikke springe rundt, vaske, steke eller smile til folk hun så vidt kjente, og hun rakk til og med å nyte en kveld uten verken alkoholens eller vennenes bidrag til stemningen.

Etter nyttår oppdaget Ingrid noen ekstra fordeler med denne metoden: Budsjettet tok ingen skade! Et juletre, pynt, julemat og glitter koster fort noen tusenlapper. Men hvis du med et pennestrøk dropper hele sirkuset, blir det uventet mye igjen på konto etter jul.

Hun sparte også tid ikke mer panisk rundvask eller matlaging til både nisser og troll. Ingen frustrasjon over antrekk og hår som burde vært vasket for to dager siden. Når klokka slo midnatt, satt hun fornøyd med boken sin og lurte på hvordan andre orket å plage seg selv, år etter år, for å tilfredsstille gamle tradisjoner.

Ingrid sa også farvel til gavekaoset. Ikke flere runder i overfylte sentre, ikke tom lommebok etter jakten på gaver til tanter, onkler, nieser og kamerater. Helt ærlig, hvis man regner sammen hvor mye vi nordmenn brenner av i desember, hadde det vært billigere å ta seg en uke på Kanariøyene. Du kan jo feire deg selv hver eneste dag, og nyåret kan du fortsatt både oppsummere og planlegge akkurat når du vil.

Ingrid har mange gode poenger, og de som faktisk orker å høre hele resonementene hennes, ender overraskende ofte opp med å nikke og skjønne henne. De fleste derimot, begynner umiddelbart å lete etter skjulte grunner kanskje hun bare er blakk, sier folk og ruller med øynene.

Men Ingrid bryr seg ikke om baksnakking. Skulle det bli barn i bildet en gang, sier hun at hun selvfølgelig vil gi dem en ordentlig jul, med juletre og gaver og alt som hører til. Men sitt eget forhold til høytiden har hun ikke planer om å endre. Hvordan og når man ønsker å takke for det gamle året og ønske det nye velkommen, får være opp til hver enkelt. Hvis du har lyst, kan du kutte ut alle reglene og gjøre hver dag til din egen feiring.

Selv har jeg alltid elsket en stor nyttårsfest og å forberede pynt og mat og fjas, men jeg skjønner hvor hun kommer fra. En dag jeg er alene, lover jeg, jeg kommer ikke til å hulke i puta. Mest sannsynlig blir det med en bok på sofaen og sjokolade i hånda avslappende, fredelig og akkurat passe norsk.

Rate article
Intigue Life
En venninne feirer ikke nyttårsaften, og jeg forstår henne. Her er hvorfor.