Jeg stjal lunsjen til den fattige gutten hver dag bare for å le av ham. Helt til en lapp gjemt av moren hans gjorde hver bit til skyld og aske.

Du, jeg må bare fortelle deg om en tid på ungdomsskolen som jeg fortsatt tenker mye på noen ganger.

På den tida trodde folk jeg var en slags konge der på skolen. Ikke for å skryte, men folk viket unna når jeg kom gående i gangene, og lærerne så vekk hvis jeg fant på noe tull. Navnet mitt er Oskar. Enebarn, selvfølgelig. Pappa satt i bystyret i Oslo og pratet alltid om like muligheter på TV, og mamma eide flere velværesentre på Vestkanten. Hjemme bodde vi i et digert hus på Bygdøy, så stille at det kunne knake i veggene av og til.

Jeg hadde alt man kunne ønske seg de nyeste Nike-skoene, iPhonen som akkurat hadde kommet ut på markedet, og favorittmerke-klærne, med et Visa-kort som aldri gikk tomt. Men det ingen så, var ensomheten som hang over meg hele tiden. Selv når jeg var sammen med andre, føltes det tomt inni meg.

Makt på skolen handlet om frykt. Og som alle feiginger med makt, så trengte jeg noen å hakke på.

Markus var den personen for meg.

Markus hadde stipendplass på skolen, satt bestandig bakerst og hadde arvet skoleuniform fra en eller annen fetter. Hodet var lavt, skuldrene lutet det var som om han ba om unnskyldning for at han eksisterte. Matpakka hans var alltid pakket inn i en slitt, liten papirpose som oliemerker og fett flekker avslørte det var aldri noe fancy.

Han var et så lett bytte.

Hver eneste dag i storefri gjorde jeg samme greia. Jeg nappet matpakka ut av hendene hans, hoppet opp på benken foran alle og ropte ut:

La oss se hva Markus fra drabantbyen har fått til lunsj i dag!

Alle lo, og jeg elsket den lyden. Markus sa aldri imot. Han ropte ikke. Han dros ikke engang fra meg. Han sto bare der med røde øyne, helt still, og håpet sikkert på at det skulle ta slutt fortest mulig. Jeg tok ut matpakken ofte var det bare en halvtørr brødskive eller litt kald ris og kastet det rett i søpla, som om det var gift.

Etterpå stakk jeg til kiosken på skolen og kjøpte pizza, hamburger eller hva jeg ville, betalt med kortet uten å bry meg om summen i det hele tatt.

Jeg så aldri på det som mobbing. For meg var det gøy.

Fram til den tirsdagen da alt kokte over, altså.

Det var så grått og kjølig ute den dagen. Noe føltes rart, men jeg lot det bare passere. Da Markus kom, la jeg merke til at matpakken hans så enda mindre ut enn vanlig.

Hva har skjedd, Markus? sa jeg og smilte hånlig Ble det ikke penger til ris i dag?

For første gang prøvde han faktisk å ta matpakken tilbake.

Vær så snill, Oskar, sa han, skjelvende i stemmen i dag, bare gi den tilbake.

Akkurat den bønnen ga meg en slags ond glede. Enda mer makt.

Jeg åpnet posen foran alle. Slo alt utover.

Ingen mat. Bare en steinhard kantskive og et sammenbrettet lite ark.

Jeg lo høyt.

Se her, da! Harde brødskiver! Pass på tennene!

Det kom noen halvhjertede latterkuler, men det var ikke som vanlig. Stemningen var rar.

Jeg bøyde meg, plukket opp lappen, tenkte det var en handleliste eller noe jeg kunne lese høyt for å gjøre ham til latter. Jeg brettet den ut og leste, med overdreven stemme:

«Gutten min,
Unnskyld. Jeg fikk ikke råd til verken ost eller smør i dag. Jeg spiste ikke frokost i morges så du kunne få dette lille brødstykket. Det er alt vi har til fredag når jeg får lønning. Spis sakte, og prøv å lure sulten litt. Les mye. Du er stoltheten og håpet mitt.
Elsker deg over alt på jord,
Mamma.»

Stemmen min døde ut for hver linje.

Hele skolegården ble stille. Det var som om ingen torde å puste.

Jeg kikket på Markus.

Han gråt, men ikke av sorg. Jeg skjønte det var av skam.

Jeg så på brødet på bakken.

Det var ikke søppel.

Det var mammas frokost.

Det var sult, gjort om til kjærlighet.

Det var da noe inni meg knakk.

Jeg så for meg skinnmatboksen min fra Italia liggende på benken full av grove sandwicher, importert juice, dyr sjokolade. Jeg visste ikke en gang hva som lå i den, det var jo bare hushjelpa som hadde lagt det oppi.

Mamma hadde ikke spurt meg hvordan jeg hadde hatt det på skolen på flere dager.

Jeg følte meg kald og tom, fra innsiden og ut.

Jeg var mett i magen, men tom i hjertet.

Markus var tom for mat, men så full av kjærlighet fra noen som gikk sulten for hans skyld.

Jeg gikk bort.

Alle ventet at jeg skulle si noe slemt igjen.

Men jeg satte meg på kne, plukket forsiktig opp brødskiven, tørket den av i genserermet mitt og la den sammen med lappen i hånden hans.

Så åpnet jeg sekken min, tok ut matboksen min og la den i fanget hans.

Bytt matpakke med meg, Markus, sa jeg lavt vær så snill. Din brødskive er verdt mer enn alt jeg har.

Jeg ante ikke om han ville tilgi meg. Jeg ante ikke om jeg en gang fortjente det.

Jeg satte meg ved siden av ham.

Den dagen spiste jeg ikke pizza.

Jeg spiste ydmykhet.

Etterpå ble alt litt annerledes. Det er ikke sånn at jeg plutselig ble skolehelten over natta. Dårlig samvittighet forsvinner ikke bare sånn. Men noe var endret.

Jeg sluttet å drive med mobbing.

Begynte å legge merke til ting.

Det viste seg at Markus gjorde det bra på prøvene, ikke for å imponere andre, men for å betale tilbake mammas offer. Og han holdt øynene i bakken fordi han nærmest ba verden om tillatelse til å være der.

En fredag spurte jeg om jeg kunne få møte moren hans.

Hun åpnet døra med et slitent, men varmt smil. Hendene hennes var ru, men blikket fullt av omtanke. Da hun tilbød meg kaffe, visste jeg at det antagelig var det eneste varme hun unnet seg selv den dagen.

Den dagen lærte jeg noe jeg aldri fikk hjemme.

Rikdom handler ikke om ting.

Den handler om ofre.

Jeg bestemte meg for at så lenge jeg har penger på kortet, skulle den dama aldri gå uten frokost mer.

Og det har jeg holdt.

Noen mennesker lærer deg viktige ting, uten høye rop.

Og noen brødskiver veier tyngre enn alt gull i verden.

Rate article
Intigue Life
Jeg stjal lunsjen til den fattige gutten hver dag bare for å le av ham. Helt til en lapp gjemt av moren hans gjorde hver bit til skyld og aske.