Denne hendelsen skjedde på en norsk barneskole
Det hele utspilte seg på en barneskole i en liten norsk by, en gang på åttitallet. Alle barna som var vitner til det, åtte år gamle, holdt tett så det nådde aldri avisene. Selv foreldrene, som vel egentlig ante hva som hadde skjedd, lot være å klage på læreren. Ingen sa noe.
Jeg fikk vite om hendelsen fra læreren selv. Hele livet bar hun på minnene og skyldfølelsen for hvordan hun hadde håndtert en elev på en brutal måte.
Det var virkelig en forferdelig situasjon. Jeg vet ikke helt hva jeg skal synes om dette.
Jeg håper dere vil kommentere
En ung og entusiastisk lærerinne, la oss kalle henne Sigrid Hoff, kom til et bygdesamfunn i Nordland etter lærerutdanningen. Hun var bare 22 år, mer jente enn voksen, og hadde verken erfaring eller penger bare et sterkt ønske om å lede sin første klasse og vise både seg selv og andre hva hun var god for.
Og hun gjorde det ganske bra. Elevene hennes var håndplukket fra parallelle klasser og gjorde det såpass bra på prøver og disiplin at både rektor og foreldrene var fornøyde.
Av trettifem elever er det alltid noen som vil teste læreren. Sigrid klarte stort sett å håndtere dem skape engasjement, inkludere de urolige barna alle, unntatt én.
Han het Jon Ludvig. Moren hans var alene, og Jon Ludvig vokste opp litt på måfå. Hun ga ham mat og klær, men nærmere oppfølging fikk han ikke. Han hang ute, suget på ispinner eller steinet måker, og hadde ingen interesse av å kommunisere, verken med barn eller voksne.
Sigrid forsøkte å bli venn med Jon Ludvig, men for hver gang hun strakte ut hånden, gjorde han det motsatte. Han kunne sitte under pulten hele timen og lage grimaser til de andre barna, så klassen brøt ut i latter. Han bannet høylytt og slang de groveste skjellsordene mot læreren og medelevene. Noen ganger plystret han etter de eldste guttene i friminuttet og kastet stein etter dem.
Men verst av alt: Jon Ludvig spyttet.
Ingen i klassen slapp unna. Hver eneste én ble, før eller siden, gjenstand for hans våte, ekle spytt. Det lyste skadefryd i øynene hans når han samlet opp saliv og sendte det i en klissete bue mot neste offer.
Sigrid snakket med ham, prøvde å forklare, skammet og formante, men alt prellen av. Han spyttet bare mer.
Da gikk Sigrid til moren, vanligvis pleide hun ikke be foreldrene om hjelp, men her så hun ingen vei utenom.
Vær så snill, snakk med sønnen din. Han spytter på alle. Jeg tror det bare er et tidsspørsmål før det går ut over meg, sa hun.
Moren svarte med å slå sønnen. Dagen etter kom Jon Ludvig på skolen, blå og stram i ansiktet, med blikk fullt av hat.
Samme dag begynte han å spytte rundt i korridorene, ikke bare på små barn, men også på de eldre. Han sprang etter dem, lo høyt når de ble sinte eller lei seg, og det virket som han koste seg med å se pågråten deres. Til og med de eldste elevene fikk smake, selv om Jon Ludvig ikke akkurat så farlig ut.
De store guttene fanget ham innimellom, ristet og ristet ham og slapp ham løs. Han løp tjue meter bortover gangen og ropte banneord etter dem.
Så kom det som måtte komme: Jon Ludvig klarte å spytte på hodet til lærerinnen i geografi hun alle elsket. Hun la ikke merke til det, men tiendeklassingene så det. De sa fra til geografilæreren, tok ham, banket og måtte lede ham til helsesøster.
Sigrid, dette ender galt, sa den gamle helsesøsteren da gutten løp tilbake til klassen. Du må gjøre noe.
Jeg har prøvd alt, svarte Sigrid. Han blir bare verre.
Sånne som ham forstår bare sitt eget språk, svarte helsesøsteren tankefullt.
Mener du jeg skal spytte på ham selv? utbrøt Sigrid i sinne.
Jeg vet ikke…
Samtalen stoppet men ordene festet seg dypt i hodet hennes.
Etter en ukes tid med ro var alt tilbake til det gamle.
En dag var det bursdag i klassen. En jente, Marthe, hadde med seg konfekteske, ansiktene var glade og klassen stemningsfull. Men Jon Ludvig spyttet på bursdagsbarnet. Rett i ansiktet. Marthe brast i gråt, og han stirret triumferende på læreren, som ville si: Hva kan du gjøre med det?
Sigrid fikk nok.
Hun ba Jon Ludvig komme frem til tavla. Uten et ord låste hun klasseromsdøren og granskende barna med et rasende blikk.
Reis dere, dere som har blitt spyttet på av Jon Ludvig.
Nesten alle sto opp.
Vi har sagt at dette er ekkelt, men han bryr seg ikke. Jeg tror han bare ikke forstår. Nå skal vi vise ham.
Med ett nærmest rituelt gikk barna frem, én etter én, mot Jon Ludvig. Han prøvde å flykte, men døren var låst. De dyttet ham inn i hjørnet ved vasken og spyttet på ham. Noen nølende, noen med lettere sinne, men det var ingen latter eller ord. Kun lyden av spytt, og et hyl av avsky fra Jon Ludvig.
Han sank sammen på gulvet, skjulte ansiktet, og tårene rant ned over det våte ansiktet.
Sigrid betraktet barna, og sa:
Jeg vet ikke med dere, men jeg skammer meg. For meg, for ham, for oss alle.
Barna senket blikket.
Husk denne dagen og ikke gjør noe slikt mot noen igjen. Nå har dere sett hvor stygt det kan bli.
Hun åpnet døren. Jon Ludvig forsvant ut, på ustødige ben…
Jeg behøver vel ikke si at dette blir vår hemmelighet, sa Sigrid lavt, men jeg tror dere forstår det.
Resten av dagen ble han borte.
Neste dag kom han heller ikke.
Sigrid dro hjem til ham. Moren åpnet døren, like forlegen som før: Han er helt fra seg, bare gråter.
Kan jeg snakke med ham?
Hun lot straks Sigrid slippe inn. Jon Ludvig lå under dyna og skulte.
Jeg skjønner det er vondt, Sigrid la hånden på hodet hans, og kanskje er du redd for at alle ler av deg. Men du er ikke en feiging. Kanskje noen snakker om det, men det går over.
Han sa ikke et ord
Kanskje du vil bytte klasse? Der kan du kanskje begynne å spytte igjen?
Han spratt opp under dyna, øynene lynte: Jeg skal ALDRI spytte mer! Ikke send meg bort!
Fint. For det er flere i klassen som savner deg og lurer på om du er ok.
Han bøyde hodet og sa ingenting.
Da sees vi i morgen, sa Sigrid spøkefullt og tvinnet håret hans.
Vi sees, svarte gutten stille.
Da han neste dag kom til klassen, oppførte alle seg som om ingenting hadde skjedd…
Og siden den dagen spyttet aldri noen i den klassen igjen.
Da de ble eldre sa lærerne at de aldri hadde sett en så sammensveiset klasse. Noen fleipet: Det er nesten som de har en grusom hemmelighet.
Kanskje Sigrid, den unge læreren, ville ha sagt noe, men hun flyttet til Oslo og kom aldri tilbake til skolen igjen.
I mange år fikk hun ikke dette grusomme øyeblikket ut av tankene. Hun angret, bekymret seg, og lurte på om hun hadde skadet barna psykisk.
Da hun fortalte historien til meg, ba jeg henne undersøke hvordan Jon Ludvig hadde det.
Det hun fikk vite, beroliget henne: Da han begynte på ungdomsskolen ble moren gift med en pensjonert offiser, som sørget for at Jon Ludvig kom inn på befalsskolen. Nå var han nærmere 45 år og selv offiser. Han hadde kontakt med mange av klassekameratene, og besøkte barndomsbyen.
Og på alle skolejubileene… ble aldri denne historien nevnt. Ikke med et ord. Kanskje hadde de glemt den.
Eller kanskje var det bare noe fra en drøm ingen kunne våkne fra.



