Det ville vært vanskelig å tro på det som skjedde med familien min, om det ikke hadde foregått rett foran øynene våre. Alt startet for seks måneder siden, da min kjære bestefar gikk bort og etterlot seg en flott leilighet midt i Oslo sentrum. Etter at en måned hadde gått siden han døde, bestemte jeg og familien min oss for å rydde ut leiligheten og klargjøre den for salg. Hele dagen pakket vi ned bestefars eiendeler i store sekker.
Mot kvelden dro alle hjem, men min bror valgte å tilbringe natten i leiligheten. Klokken var omtrent seks om morgenen da han ringte meg, og stemmen hans skalv av frykt da han ba meg komme dit med en gang. Uten å nøle kastet jeg meg i bilen og dro dit. Da jeg kom inn, så jeg hvor redd broren min var han så helt likblek ut. Jeg hørte lyd av skritt inne på rommet, men det var ingen der. Stemningen var uhyggelig og jeg kjente gåsehuden spre seg over hele kroppen. Det ble rett og slett for mye, og vi skyndte oss ut av leiligheten.
Det tok oss nesten en halvtime før vi turte å gå tilbake igjen. Til vår store overraskelse, da vi kom inn, var alle bestefars saker ordnet pent tilbake på sine vante plasser. Det var både en lettelse og noe merkelig over det hele. Etter denne hendelsen bestemte vi oss for å overlate all kontakt med leiligheten til eiendomsmegleren. Heldigvis opplevde de nye eierne ingen problemer etter at de flyttet inn. Likevel får jeg fremdeles gåsehud hver gang jeg tenker tilbake på den uhyggelige natten.




