Du, vet du hva som skjedde med svigerinne mi denne sommeren? Altså, hun er den yngste søsteren til kona mi, og vi kaller henne litt på spøk for gullungen i familien. Det føles som hver gang vi samles mamma, pappa, alle sammen så handler alt om henne. Hun var liksom så flink på skolen, fullførte universitetet, fikk seg jobb innen det hun egentlig ville, så familien ser helt klart på henne som glansbildet.
Og så er det kona mi, da hun eldste. Hun fullførte aldri studiene sine og giftet seg ganske tidlig. Men familien brydde seg egentlig ikke om det, for jeg hadde jo det ganske greit økonomisk; jeg drev firmaet mitt, eide både leilighet og bil, og pengene rant jo inn. Men likevel har den yngste søsteren alltid vært familiens øyensten.
Uansett, i sommer kom altså svigerinna mi på besøk, og ba meg pent om å låne noen penger, fordi hun skulle søke boliglån og manglet egenkapitalen. For meg var det ikke snakk om så mange kroner, så jeg ga henne det uten å nøle. Hun sa hun jobbet i kommunen, og at hun kom til å betale tilbake pengene som avtalt.
Så hun fikk summen og lovet dyrt og hellig at hun skulle betale tilbake hver måned. Ikke før hadde det gått en uke, så dro hun plutselig til syden! Jeg må innrømme at jeg ble litt satt ut, for hvordan har du plutselig råd til ferie når du ikke har penger til å ordne deg egen leilighet?
Hun forklarte hele familien at hun hadde spart til denne turen i evigheter, men én ting var ganske spesielt: hun hadde tydeligvis ikke gått videre med å søke om boliglån. Jeg spurte henne rett ut, og da sa hun bare at hun hadde ombestemt seg.
Da jeg ba henne om å få igjen pengene mine, svarte hun at alt var brukt opp på ferien, og at hun rett og slett ikke hadde noe å betale tilbake med akkurat nå. Der og da skjønte jeg at hun aldri hadde tenkt å kjøpe seg leilighet i det hele tatt.
Så jeg spurte henne ganske høflig om hun ikke kunne ordne opp og betale tilbake så fort som mulig, for jeg ga henne jo tross alt penger for at hun skulle kjøpe bolig, ikke for at hun skulle sløse dem bort på reise. Hun svarte ganske frekt at hun kom til å tjene masse penger snart, og at jeg bare fikk vente noen penger var det i hvert fall ikke snakk om nå.
Hvordan tror du det endte? Jepp, du gjettet det hun løp rett til svigermora mi og sa at jeg hadde mast om pengene før fristen, og at sånn behandler man da ikke familien! Hva tror du resultatet ble? Jepp, den yngste ble engelen, mens vi “rike” ble rådville skurker. Altså klassisk!




