For mange år siden var jeg en mann som trodde at suksess kun handlet om penger og status. Jeg jobbet i et entreprenørfirma i Oslo og var nærmest besatt av å bevise hva jeg var god for. Tolv timers arbeidsdager var vanlig, og ukene gikk uten at jeg tok meg fri, selv i helgene. Jeg sa til meg selv at jeg gjorde det for familien, men innerst inne visste jeg at det mest handlet om meg selv.
Foreldrene mine bodde i ei lita bygd oppe i Hedmark. Hele livet hadde de strevd faren min ute på jordet, og moren min bak disken på nærbutikken. De forstod seg ikke særlig på storbylivet, og mine ambisjoner var for dem fremmede. Innimellom ringte de meg bare for å høre stemmen min, men jeg svarte som oftest at jeg var for opptatt.
I starten skyldte jeg på at jeg var sliten, etter hvert ble det bare en dårlig vane.
Jeg husker spesielt én vinterkveld da moren min ba meg komme hjem til jul. Hun sa at de ikke hadde sett meg på måneder. Men jeg hadde et viktig prosjekt på jobben, og syntes det var bortkastet tid å reise. Jeg lovet meg selv at jeg skulle besøke dem etter høytiden.
Det besøket ble aldri noe av.
Flere måneder gikk. Jobben gikk så det suste, jeg fikk opprykk, og inntekten økte. Jeg kjøpte meg en nyere bil og flyttet til en større leilighet. Utad så livet mitt perfekt ut.
Samtidig vokste en tomhet inni meg som jeg ikke helt forstod.
Så, en tidlig morgen gikk telefonen. Det var naboen hjemme fra bygda. Stemmen hans var trykket. Jeg fikk vite at faren min hadde fått slag i løpet av natten.
Den frykten jeg kjente da, har jeg aldri kjent maken til.
Jeg satte meg bak rattet og kjørte nesten uten å stoppe. Veien virket uendelig lang. Hele turen tenkte jeg på alle de gangene jeg kunne ringt, men lot være. Alle høytider jeg hadde latt gå forbi.
Da jeg kom frem til sykehuset i Hamar, satt moren min på en gammel pinnestol i korridoren. Hun virket mindre, gammel på et øyeblikk.
Faren min lå på rommet, stille og urørlig. Legene sa det ikke så lyst ut.
Jeg sto lenge ved sengen hans og så på hendene hans grove og sprukne etter mange år med arbeid. Det var de hendene som hadde bygd huset vårt. Det var de hendene som hadde båret meg da jeg var liten.
Det var da det gikk opp for meg, hardere enn noe annet jeg noen gang hadde opplevd:
Jeg hadde hatt tid. Jeg bare ga den ikke bort.
Noen dager etter sovnet far inn.
Begravelsen var stille og kald. Bygda var akkurat slik jeg husket små hus, gjørmete stier og folk som hadde kjent oss i årtier. Mange kom bort til meg, klappet meg på skulderen og sa at faren min var stolt av meg.
De ordene gjorde vondt på en måte jeg aldri hadde kjent før.
Etter begravelsen ble jeg igjen hos mor noen dager. Kveldene var lange og stille. Vi satt på kjøkkenet og drakk te. Jeg så hvordan hun dekket på til to, selv om hun nå var alene i det store gamle huset.
Da forstod jeg hvor ensomt de måtte ha hatt det alle de årene.
Mens jeg jaget etter karriere og penger, ønsket de bare å se meg litt oftere.
Etter dette endret livet mitt seg. Jeg sluttet ikke i jobben, men jeg levde ikke kun for den lenger. Jeg reiste hjem til bygda oftere. Jeg hjalp moren min med alt jeg kunne.
Noen ganger sitter jeg på benken utenfor huset og ser ut over gårdsplassen, der faren min en gang jobbet hver dag. Da slår det meg hvor merkelig det er at man først forstår verdien av det man har, når det er for sent.
Hvis jeg lærte noe av denne historien, er det enkelt:
Jobb, penger og status kan vente.
Menneskene som elsker deg de kan ikke.



