Svigerdatteren holdt ut med svigermoren – slik gikk det da tålmodigheten fikk konsekvenser

– Tvillinger?! utbrøt Ingrid Helene.

Kvinnen prøvde hardt å skjule skuffelsen, men klarte det dårlig. Anne visste godt at det var fåfengt å forvente noen varme fra svigermoren. Hun hadde aldri likt Anne, mente alltid at hun ikke var god nok for sønnen hennes. Men folk rundt syntes det heller var Lars som var for enkel for en jente som Anne.

Anne var hyggelig og velutdannet, ferdig med økonomistudiene som 23-åring og hadde allerede fått seg en god jobb på en privatklinik i Oslo. Ja, hun kom fra en liten by nordpå, men faren ledet en bedrift, og moren underviste på høyskolen. Det var ingen som kunne si at Anne var hverken lite utdannet eller dårlig oppdratt. Men likevel mente Ingrid Helene at hun var for enkel.

Ja, jeg får vel gratulere dere, da! For en glede! Dobbel lykke, sa hun fort og lavt.

Men å delta i all denne lykken hadde ikke Ingrid Helene tenkt. Annes svangerskap ble tungt og vanskelig, legen snakket om fare for å miste barna og senere om risiko for for tidlig fødsel. Anne ble liggende mye på sykehus. Lars besøkte henne nesten hver dag, men Ingrid Helene, som bodde bare to busstopp unna, kom ikke innom én eneste gang.

Hun kom heller aldri på barselavdelingen for å møte tvillingene. Selv om Lars maste, holdt hun seg borte de første førti dagene.

Det er ikke vanlig! Tenk om jeg tar med meg en infeksjon! Nei, de får bli større først, da kan de hilse på bestemor.

Jentene var tre måneder gamle da Anne støtte på svigermoren utenfor på Rema. Ingrid Helene smilte anstrengt og spurte mellom tenner:

Hvordan går det med dere, jentene?

Anne svarte ekte med et smil.

Jeg er bare ute og triller! Vogna er jo enorm, men sånn er det! Barn må ut i frisk luft.

Ingrid Helene nikket og skulle til å gå, men da kom en gammel bekjent forbi. Hun vinket og gikk bort til Anne og svigermor.

Inga! Hei! Er det disse som er barnebarna dine?

Ja, Gerd Min store rikdom!

Anne husker Gerd godt, hun hilste forsiktig.

To på en gang! Anne, hvordan klarte du det? Så lita og nett som du er!

Anne er en helt, sier Ingrid Helene.

Den unge moren ble stående og se forvirret på svigermoren, som for øyeblikket virket som den kjærligste bestemoren i Norge, bare et øyeblikk etter at hun holdt på å snu på hælen for å slippe unna møtet.

Gerd og Ingrid Helene skravlet i vei… Anne hørte bare bruddstykker: at tvillinger er en velsignelse, at Anne klarer seg strålende, og at Ingrid Helene hjelper til. Anne fikk høre så mye nytt om sitt eget liv at hun ble stum av undring. Til slutt kom Gerd på hvor hun egentlig skulle.

Jeg må nesten løpe i banken før de stenger! Stå på, jenter!

Ingrid Helene ventet noen sekunder til venninnen var ute av syne, mistet smilet, hilste tørt på Anne og dro sin vei.

Senere fortalte Anne alt til Lars. Han trakk bare på skuldrene.

Anne, det er mora mi. Hva forventer du? Hun har alltid laget slike historier. Påstår hun hjalp meg med leksene til langt på natt, men satt egentlig foran TV-en og så på serier. Eller at hun trillet Lena på lange turer mens det i virkeligheten var jeg som gikk med lillesøster, og hun sminket seg foran speilet Ikke bry deg, vær så snill.

Anne hadde hørt det før, men klarte ikke la være å la seg forundre hver gang det skjedde.

***

Årene gikk uten at Ingrid Helenes forhold til barna eller barnebarna forandret seg. Så en dag landet ulykken. Hun snublet ut av en drosje og brakk beinet. Da fikk hun det for seg:

Jeg flytter inn til dere, sa hun til Anne og Lars.

Ekteparet utvekslet ett blikk. Begge visste hvor dette ville ende, men kunne ikke si nei.

Det ble et lite helvete. De måtte flytte inn på barnerommet, mens Ingrid Helene overtok soverommet. Hun måtte få hjelp til det meste: mat, stell, handling, rengjøring.

Tvillingene var to og et halvt. Anne prøvde å komme tilbake i jobb, i alle fall deltid, så jentene begynte i barnehage. Hver morgen slet de med unger som sloss for å bli liggende i den varme senga og nektet å stå opp.

En dag rett før de skulle gå, ringte telefonen til Lars.

Mamma? Hvorfor ringer du? Du ligger i rommet ved siden av!

Jeg kommer meg ikke opp, beinet mitt er brukket

Men mamma, du har krykke

Ti stille, Lars! Jeg trenger ikke reise meg for å si dette!

Ja, mamma, kom til saken!

Jeg orker ikke bråket deres om morgenen! Jeg får aldri sove, dere dundrer rundt, barna gråter, og dere smeller med dørene!

Lars ble rød av sinne, gikk bort til døra hennes, slang den opp og ropte:

Hvis du vil ha det stille, kan du ta deg av jentene mens vi sover, eller?

Da ble det stilt fra svigermor. Hun flyttet ut kort tid etter på egenhånd, uten å vente på at gipsen skulle av. Lars ble ikke lei seg, men Anne hadde likevel dårlig samvittighet. Hun likte ikke at mannen hennes kranglet med moren, men hva kunne hun ha gjort?

***

På fredager jobbet Anne alltid halv dag. Hun hentet jentene, kjøpte noe godt, og de så på film sammen. Denne fredagen var lik. De spredde puter på gulvet, slo på prosjektoren. Plutselig ringte det på døra.

Utenfor sto Ingrid Helene, og ved hånden holdt hun lille Pål, sønnen til datteren.

Ingrid Helene, har det skjedd noe?

Lena har levert han til meg fram til i kveld. Men jeg MÅ ordne noe. Kan du passe han halvannen time, vær så snill?

Anne nølte, men Pål var stille og rolig, bare et halvår yngre enn jentene. Hun smilte til ham.

Vil du være her sammen med oss, Pål?

Han nikket sjenert. Da Anne så opp, var svigermor på vei inn i heisen.

Når skal jeg vente deg tilbake?

Maks to timer!

Hun dro, uten et farvel til hverken barnebarn eller svigerdatter.

***

Lars kom hjem ved sju, fant nevøen i kjøkkenet sammen med jentene, begge i ferd med å spise kjøttkaker.

Hei, gutten min! Er du på besøk? Hvor er Lena?

Han smilte til onkelen; Anne sukket tungt. Hun ville ikke at dette skulle bli nok en familiestrid, men måtte fortelle det som det var.

Mammaen din leverte han for et par timer siden, sa hun. Men det har gått nesten fem timer nå

Lars så alvorlig ut.

Hvor er Lena egentlig?

Jeg skrev ikke til henne Ville ikke utlevere Ingrid Helene, hun fikk jo tillit til å passe Pål.

Lars fikk et hardt uttrykk i ansiktet.

Du er snill, Anne Men dette kan vi ikke akseptere! Vet du hvor mor gikk hen?

Hun ristet på hodet. Lars ringte straks til søsteren. Lena lovet å komme så fort hun kunne.

***

Kvart på ni lekte barna på barnerommet. Anne, Lars og Lena satt på kjøkkenet.

Skal vi virkelig vente? Det er snart leggetid for barna

Én kveld får de legge seg litt senere. Vi må få snakket ut med mamma.

Akkurat da ringte det på døren. Anne gikk for å åpne.

Sånn, da henter jeg Pål! sa Ingrid Helene som om ingenting var hendt.

Anne måtte svelge, men bak henne sto både Lena og Lars.

Mamma, har du aldri dårlig samvittighet?

Hvordan snakker dere til mora deres?

Mamma! Prøv ikke å vri deg unna! Jeg leverte Pål til deg, ikke til Anne Hva driver du med?

Ingrid Helene lo hjertelig.

Hva gjør det, Lena? Anne har selv to barn, hun klarer dette. Jeg har ting å ordne!

Lars tok et steg frem.

Hva slags ting? Skal du virkelig bare ta deg til rette? Spurte du engang om det passet?

Gud, det er da ikke så viktig!

Lars ble ikke ferdig:

Hvor har du vært?

Da begynte Lena å småle nervøst.

Joda, vår mor har vel vært hos frisøren, håret er kortere nå enn i morges. Og så har hun vært på neglesalong lakken var rød i dag tidlig, nå er den rosa

Ingrid Helene rødmet, men fant ingen ord.

Skammer du deg ikke? ropte Lars.

Hun svarte ikke, bare så på barna sine.

Når du en sjelden gang får ansvar, skyver du det over på min kone? Kanskje hun også vil fikses litt på håret? Kanskje hun vil på neglesalong?

Ingrid Helene ble rød, blåste seg opp. Ingen skam var igjen. Nå ville hun sette dem alle på plass.

Å, Lars! Hvilken frisør? Hun er jo en grå mus fra Utkantbygda! Har alltid vært, vil alltid være!

Ett sekund ble det helt stille. Så eksploderte det:

Ut, sa Lars og tok henne bestemt i armen. Han smalt døra igjen, trakk pusten dypt og så tårene renne hos Anne. Både han og Lena trøstet henne.

Anne hadde vondt, men hadde også forstått at svigermoren ikke brydde seg særlig om noen verken sine egne barn eller barnebarna hennes. Det ga ingen trøst, men hun skjønte at det ikke var hennes feil. Hun ville gjerne være god, men for et dårlig menneske blir man kanskje aldri god nok.

Siden den gang ble kontakten sjelden. Lars og Lena hjalp sin mor av og til, men Ingrid Helene tok aldri egentlig del i familielivet igjen. Hun ble lenge fornærmet, men ønsket om å være «rundt barna» vant til slutt, og hun prøvde å forsones. Men barnebarna bidro hun aldri med.

En gang så Anne tilfeldigvis svigermor lagt ut bilde av alle tre barnebarna på Facebook med teksten: «Gratulerer med Bestemorsdag til alle som har oppdratt barnebarn!» Anne smilte trist og om kvelden satt Lars og Lena og vitset om moren. Selv om Anne syntes det var feil å le, klarte hun ikke la væreLikevel gikk livet videre. Anne sluttet etter hvert å vente på at svigermoren skulle forandre seg. Hun fylte heller dagene med små gleder: tvillingenes latter, Lars som dekket frokostbordet på lørdager, rare små lapper i matboksen med barneskrift og hjerter. Hun tenkte på hvor heldig hun var, tross alt.

En vårdag, mens jentene trillet sykkel ute og Lars planla å grille, ringte telefonen. Et ukjent nummer.

Hei, det er Inga, begynte stemmen. Jeg er venninnen til Ingrid Helene. Hun hadde glemt mobilen sin hjemme, men ba meg gi beskjed: hun ville bare si at hun har det bra, og og at hun noen ganger savner å være nær dere. Mer klarte hun ikke å simen det lå noe uvant skjelvende i stemmen.

Anne satt lenge med røret etterpå. Så gikk hun ut i hagen, satte seg i gresset under et blomstrende tre. Tvillingene vinket fra toppen av klatrestativet.

Mamma, se! Vi er superhelter!

Anne lo og vinket tilbake, og kjente for første gang på en lettelse: ikke alt måtte få en lykkelig slutt. Noe måtte hun bære påmen da holdt det at det vonde veide mindre enn det gode. Hun visste at hun hadde valgt rett, at lørdagsfrokoster og varme barnehender var rikdom nok.

Slik lærte Anne at man ikke alltid kan endre folk. Kanskje man bare kan elske mer der det går an, og gi slipp der det ikke går. Hun reiste seg, kastet hodet bakover i sollyset, og sa høyt for seg selv, så jentene hørte:

Kom, vi har hele dagen på oss!

Og alle løp over plenen, med latteren boblende som nytt håp ikke fordi alt var enkelt, men fordi de hadde hverandre.

Rate article
Intigue Life
Svigerdatteren holdt ut med svigermoren – slik gikk det da tålmodigheten fikk konsekvenser