Da vi var unge, var vennegjengen min full av lidenskap og små intriger. Blant oss var det et par Morten og Ingrid. Morten var kjent som den morsomste fyren, og Ingrid matchet humoren hans med sin livlige personlighet. Likevel var det ofte småkrangler om bagateller. En gang samlet vi oss alle til fest hjemme hos meg, og Morten ventet på Ingrid på bussholdeplassen.
Som vanlig var Ingrid forsinket, og Morten sto tålmodig og ventet. Da han så en jente i mengden som hadde litt av den samme stilen og krøllete håret som Ingrid, bestemte han seg for å tulle litt. Han listet seg bak henne, la armene rundt livet hennes og later som han tøyset og ertet litt. Men til Mortens store overraskelse var det slett ikke Ingrid. Jenta skrek til, og Morten skjønte straks tabben sin.
Situasjonen eskalerte, og Ingrid ringte til politiet for hjelp. Til slutt ordnet alt seg, og Morten dro fra politistasjonen sammen med den fremmede jenta som het Åshild. I løpet av de 45 minuttene de satt sammen, ble de kjent og fant tonen. Fire måneder senere giftet Morten og Åshild seg. Nå har de to sønner som allerede har vokst seg høyere enn faren.
Ingrid prøvde en stund å vinne Morten tilbake, og hun var heller ikke spesielt hyggelig mot Åshild, men etter hvert ga hun opp. Til slutt endte også livet til Ingrid bra. Morten tenker ofte tilbake på alt som skjedde den dagen og er sikker på at det var skjebnen som førte han og Åshild sammen.
Livet kan virkelig ta noen uventede svinger, og av og til fører selv de rareste hendelser oss dit vi skal. Skål for skjebnen og alle de overraskende vendingene som former livene våre!




