Jeg skriver dette mens vaskemaskinen durer i bakgrunnen. Klokka nærmer seg to om natten. Huset er stille, men i hodet mitt er det full storm. Virkelig full storm.
Jeg er 41 år gammel. Har to sønner en på 15 og en på 12. Jeg jobber som regnskapsfører. Livet mitt har alltid vært ordnet lister, budsjetter, timeplaner. Det gir meg trygghet.
Jeg har alltid ment at familien kommer først.
Særlig søsteren min.
Hun er yngst. Alltid vært den «følsomme». Foreldrene våre skjemte henne bort, passet ekstra godt på henne. Da hun skilte seg for tre år siden, var jeg den første som åpnet døra for henne.
«Bli hos oss til du kommer deg,» sa jeg.
Det var sånn det startet.
Først skulle det være midlertidig.
Så gikk det en måned.
Så et helt år.
Hun hadde ikke penger, ikke jobb, og ingen steder å dra. Jeg lagde mat til alle. Vasket klær for alle. Betalte for alle.
Mannen min sukket av og til, men sa ingenting.
«Det er jo søsteren din.»
Jeg sa det samme til meg selv.
Men etter hvert begynte jeg å legge merke til små ting.
Hvisking på kjøkkenet når jeg kom inn.
Latter i stua som brått ble stille.
Mannen min sitt mobildeksel lå plutselig alltid med skjermen ned.
En kveld kom jeg hjem tidligere enn vanlig fra jobb. Hadde vondt i hodet.
Det var uvanlig stille i huset.
Jeg gikk inn i stua.
Der satt de.
De gjorde ingenting «galt». Satt bare på sofaen. Nært. Altfor nært. Søsterens hånd hvilte på hånden hans.
Jeg stivnet.
Det gjorde de også.
«Hva skjer?» spurte jeg.
Mannen min trakk hånden til seg fort.
«Ingenting.»
Søsteren min smilte nervøst.
«Vi bare snakket.»
«Om hva da?»
Ingen sa noe.
Hjertet mitt hamret så hardt at jeg hørte det i ørene.
«Hvor lenge?» hvisket jeg.
«Hvor lenge, hva da?» sa han.
Jeg så på søsteren min.
Hun så ned.
Og sa med lav stemme:
«Det er ikke sånn som du tror.»
Jeg lo. Kort. Hult.
«Det er verdens eldste løgn.»
Da ble mannen min sint.
«Du overdriver alltid!»
Som om det var jeg som skapte trøbbel.
Som om det var jeg som ødela noe.
Jeg reiste meg. Gikk til rommet til søsteren min. Åpnet døren.
«Pakk tingene dine.»
Hun så skremt på meg.
«Hvor skal jeg gå?»
«Vet ikke.»
Øynene hennes ble fulle av tårer.
«Jeg er søsteren din.»
«Det er derfor det gjør så vondt.»
Nå bor hun hos foreldrene våre. Moren min snakker ikke til meg.
Hun sa bare én ting på telefonen:
«Hvordan kunne du kaste ut søsteren din?»
Og jeg sitter her, hører på vaskemaskinen, og lurer
Er det verre å miste en søster
eller å late som om man ikke ser sannheten? Jeg kjenner plutselig at stillheten i huset ikke er tom. Den er full av noe nytten slags frihet, blandet med savn. Jeg savner søsteren min. Samtidig kan jeg puste for første gang på lenge.
Vaskemaskinen stopper. Jeg reiser meg, tar ut klærne og bretter dem sirlig, slik jeg alltid har gjort. Listen over gjøremål venter fortsatt, men tynger mindre nå. Ute glir natten over i grålysning. Når guttene mine våkner, vil huset være mitt igjenvårt, kanskje for første gang på ordentlig. Kanskje jeg ikke lenger må bære alt alene.
Jeg plukker opp mobilen. Et eneste varsel blinker.
«Er du våken?» har mannen min sendt fra gjesterommet.
Jeg svarer ikke. Ikke ennå.
I stedet går jeg stille ut på balkongen, lar den kalde luften bite i huden.
Jeg vet ikke om man kan miste en søster. Kanskje man mister et bilde av hvem man trodde hun var. Kanskje man må begynne på nytt, med sannheten.
Men jeg vet én ting: For første gang på lenge føles livet mitt mitt eget. Og selv i et stille hus, midt i nattens siste skift, går det an å velge seg selvuten å måtte si unnskyld for det.



