Hele livet har jeg trodd at dersom jeg fikk min egen leilighet, ville alt falle på plass. Slik ble jeg oppdratt at en kvinne burde ha trygghet, et tak over hodet, noe eget. Jeg vokste opp i leid leilighet, vi flyttet stadig, og jeg hørte ofte mamma krangle med utleiere og lovte meg selv at mitt barn ikke skulle oppleve det samme.
Da jeg giftet meg, bestemte mannen min og jeg oss for å ta opp boliglån. Det var skremmende, men den gangen virket rentene overkommelige, og vi var unge og fulle av selvtillit. Vi skrev under på papirene med nervøse hender, men håp i blikket. Vi kjøpte en liten toroms på Trosterud i utkanten av Oslo. Ingen heis, men den var vår.
De første månedene føltes som en eneste lang fest. Vi malte veggene selv, skrudde sammen møbler langt utover kvelden, og sov på madrass på gulvet. Jeg kjente meg virkelig lykkelig. Så kom avdragene. Samme dato hver måned ble et mareritt. Jeg begynte å telle dager, regne på kronene, bekymre meg for om vi ville klare oss fra måned til måned.
Jeg hadde to jobber på dagen på kontor, om kvelden tok jeg nettbestillinger. Mannen min jobbet også overtid. Vi så nesten ikke noe til hverandre. Datteren vår bodde ofte hos mormor. Jeg var overbevist om at dette var midlertidig, at vi bare måtte bite tennene sammen noen år før det ble lettere.
Men presset begynte å tære på oss. Jeg ble nervøs, irritert. Jeg levde i frykt for at vi skulle miste alt. Da kjøleskapet røk, fikk jeg fullstendig panikk, som om verden holdt på å rase. Ikke fordi det var et stort problem, men fordi jeg kjente at vi ikke tålte én eneste feil.
Det tøffeste øyeblikket kom da datteren min en dag sa til mormoren sin at mamma alltid var sliten. Jeg overhørte henne hun sa at mamma alltid hastet, at hun nesten aldri smilte. De ordene traff meg hardere enn noe bankutskrift.
Jeg satt alene på kjøkkenet i leiligheten jeg hadde kjempet så hardt for. Så meg rundt på veggene, møblene, den nye sofaen. Jeg spurte meg selv hvorfor jeg gjorde dette. For trygghet. For ro. Men det var ingen trygghet hjemme hos oss. Bare frykt.
For første gang slapp jeg tanken inn: Kanskje tok jeg feil. Kanskje var leiligheten blitt målet mitt, og familien bare middelet for å nå det. Jeg snakket lenge med mannen min. Vi var begge utslitte. Det slo oss vi hadde blitt samboere som jobbet for banken.
Løsningen var vanskelig. Vi solgte leiligheten. Nedbetalte lånet. Det sto igjen mindre penger enn vi hadde håpet, men vi var gjeldfrie. Vi flyttet tilbake til leiebolig. Da jeg skrev under på leiekontrakten, følte jeg at jeg hadde feilet. Som om jeg innrømte at jeg ikke hadde klart det.
Det tok tid å bli kvitt skammen. Folk spør stadig om man eier eller leier, som om det sier alt om hvem du er. Jeg trodde selv på det før. Nå vet jeg at det bare er en illusjon.
Nå har vi færre ting, men mer tid. Kveldene våre er rolige. Vi går turer sammen. Lager mat sammen. Datteren min ser meg smile igjen. Jeg har innsett noe viktig: Et hjem er ikke et skjøte. Hjem er stemningen vi sammen skaper.
Jeg sier ikke at det er feil å eie sitt eget. Jeg sier bare at det ikke er verdt å miste seg selv for det. Ingenting materielt skal koste deg helsen, forholdet eller roen.
Lenge jaget jeg trygghet for enhver pris. Til slutt forstod jeg at den største tryggheten er å ha hverandre og å ikke leve i konstant frykt. Resten er bare vegger.



