Alltid har jeg prøvd å oppdra sønnen min slik at han først og fremst respekterer kvinner bestemoren, moren, kona, datteren… Etter min mening er dette den beste egenskapen en mann kan ha: respekt for kvinner. Jeg og ektemannen min har gitt sønnen vår en god oppvekst, utdannelse og sørget for alt han trengte for å kunne bygge seg en lys fremtid. Vi ønsket egentlig ikke å hjelpe ham med noe mer, men likevel endte vi med å kjøpe en toroms leilighet til ham. Han jobbet og klarte seg selv, men hadde ikke nok kroner til egen bolig.
Vi overlot ikke leiligheten til ham med én gang, og vi sa heller ikke noe om kjøpet. Hvorfor? Sønnen vår bodde nemlig sammen med ei jente derfor. Han hadde bodd sammen med Ingrid i omtrent ett år, men vi kjente ikke foreldrene hennes og jeg syntes det hele var litt merkelig.
Senere fikk jeg høre at Ingrids mor var en gammel nabo av min venninne. Hun fortalte meg noe som gjorde at jeg fikk en vond følelse i magen. Det viste seg at Ingrids mor hadde kastet ektemannen ut av huset da han begynte å tjene mindre penger enn før, men det absurde hadde bare så vidt begynt. Etter det begynte hun å treffe en gift, men velstående onkel, en mann som fungerte som en slags farsfigur. Og når det gjelder faren… Ja, Ingrids bestemor lå ikke langt etter datteren. Hun hadde nemlig også et forhold til en gift mann. I tillegg presset hun både datteren og barnebarnet til å tilbringe helgene på gården for å hjelpe til med gårdsarbeidet. På grunn av dette hadde sønnen min allerede vært i flere bitre krangler med sin kommende svigermor. Det som uroer meg aller mest i denne drømmeaktige fortellingen, er at både moren og bestemoren snur Ingrid mot faren hennes.
Jenta er tydeligvis veldig glad i faren, men på grunn av disse to kvinnene settes forholdet deres i fare. Og toppen av galskapen: Ingrid bestemte seg for å droppe studiene ved universitetet. Hun mener at en mann skal forsørge familien. Ja, jeg er enig i det, jeg har jo oppdratt sønnen min for nettopp det men må gudene hjelpe ham skulle han møte motgang i livet. Hvor er sikkerhetsnettet? Hvordan vil Ingrid støtte sin mann om noe skulle skje? Forresten, jeg har overført leiligheten tilbake til mitt eget navn, for jeg vet at jeg har oppdratt en hjort, som folk sier. Ja, alt man har skaffet før ekteskapet deles ikke ved skilsmisse, men Ingrid er så snedig at hun sikkert kunne klart å etterlate min sønn uten annet enn boksershortsen.
Slik snor denne søvndyssende drømmen seg gjennom et landskap av snodige familiestrider, tåkete forviklinger og rare bekymringer rundt bolig, kjærlighet og forventninger som om alle svever i et melkespinnende lys over Oslofjorden.




