Hele livet har jeg sagt at jeg ikke trenger en far. Slik var det enklere for meg. Da jeg var ti år gammel, dro han sin vei.

Hele livet mitt sa jeg at jeg ikke trengte en far. Det var enklere sånn. Da jeg var ti år gammel, dro han. Én koffert, en dør som smalt igjen bak ham, og en stillhet som ble værende i mange år.

Mamma tok alt ansvar alene. Hun jobbet på bakeri, sto opp klokka fire hver morgen. Hun kom hjem sliten, men fant alltid krefter til å spørre hvordan dagen min hadde vært. Jeg så hvor vanskelig hun hadde det, og etter hvert begynte jeg å være sint for henne. Sint på ham.

Jeg vokste opp med troen på at menn ikke blir værende. At løftene deres alltid er midlertidige. Når venninnene mine fortalte om hvordan fedrene deres gikk med dem til skolen eller hjalp dem med leksene, lot jeg som om det ikke betydde noe for meg. Men innerst inne sved det.

Han ringte av og til. Ville gjerne treffes. Jeg sa nei. Jeg fortalte meg selv at han ikke fortjente en plass i livet mitt. Hadde han valgt å dra, burde han leve med det valget. Egentlig var jeg redd for å bli skuffet igjen.

Årene gikk. Jeg fullførte studiene, fikk jobb i Drammen, giftet meg. Da jeg fikk datteren min, forsto jeg for første gang hva det vil si å bære ansvaret for et barn. Jeg så på henne mens hun sov og kunne ikke forestille meg å forlate henne. Da kom sinnet mot ham tilbake med fornyet styrke.

En dag ringte det fra et ukjent nummer. Det var ham. Stemmen hans var annerledes lavere, langsommere. Han fortalte at han var syk. At han ikke forventet noe fra meg, bare ville se meg igjen. Jeg la på med hender som skalv. Sov ikke et minutt den natten.

Inne i meg kjempet to kvinner jenta som fortsatt savnet faren sin, og den voksne som var redd for å åpne gamle sår. Til slutt bestemte jeg meg for å dra. Ikke for hans skyld. For min egen.

Da jeg så ham på sykehuset, kjente jeg ham nesten ikke igjen. Han var blitt tynn, håret hans helt hvitt. I blikket lå det en skyld som ikke kunne skjules. Vi startet ikke med anklager. Vi snakket om hverdagslige ting jobben min, barnebarnet han aldri hadde møtt.

Så sa han stille at han angret. At han hadde vært feig. At han stakk av fordi han ikke visste hvordan han skulle være far. De ordene visket ikke ut fortiden. Men de brøt ned noe i meg.

Jeg innså at jeg hadde båret på dette sinnet som et skjold. Jeg trodde det beskyttet meg. Egentlig holdt det meg bare igjen. Tilgivelse betydde ikke å unnskylde det han hadde gjort. Det betydde å slutte å la handlingen hans styre livet mitt.

Jeg begynte å besøke ham oftere. Datteren min fikk møte ham én gang. Han så på henne som om han prøvde å ta igjen alt han hadde gått glipp av med meg. Noen måneder senere døde han.

I begravelsen gråt jeg ikke ukontrollert. Jeg gråt stille for tapt tid, for alle årene med stahet, for ordene vi aldri rakk å si. Men inni meg kjente jeg fred.

Jeg har lært at tilgivelse ikke er en gave til den andre. Det er en frihet for deg selv. Og noen ganger er de tyngste lenkene de vi påfører oss selv.

Jeg tilga ham for sent til at vi kunne få en ny sjanse som far og datter. Men i tide til å slippe å gi den samme smerten videre til mitt eget barn. Og det er godt nok for meg.

Rate article
Intigue Life
Hele livet har jeg sagt at jeg ikke trenger en far. Slik var det enklere for meg. Da jeg var ti år gammel, dro han sin vei.