Min største feil var ikke at jeg manglet penger. Det var at jeg hadde altfor mye stolthet.

Min største feil var ikke at jeg manglet penger. Det var at jeg hadde for mye stolthet.

For noen år siden mistet jeg jobben. Bedriften hvor jeg hadde vært ansatt i nesten ti år, stengte dørene helt uten forvarsel. Den ene dagen hadde jeg en trygg lønn, neste dag satt jeg der, uten inntekt og med lån på leiligheten. Det var vinter, rett etter nyttår. Alle snakket fortsatt om ferien, mens jeg telte kronestykker i lommeboken min.

Kona mi, Ingrid, prøvde å trøste meg. Hun sa at det viktigste var at vi var friske, at det skulle ordne seg. Jeg nikket, men på innsiden kokte det av skam. Jeg følte meg som en fiasko. Jeg var førti år, far til en jente i femte klasse, og klarte ikke gi familien min trygghet.

Jeg kastet meg over jobbsøking umiddelbart. Gikk på intervju etter intervju, sendte ut CV-er, ventet på svar. Av og til fikk jeg tilbakemelding, ofte gjorde jeg ikke. Stadig oftere hørte jeg at de søkte etter yngre arbeidstakere. Det traff meg rett i selvfølelsen. Hjemme ble jeg taus, irritert for det minste, og datteren min, Signe, stengte seg inne på rommet sitt.

Moren min, Randi, skjønte at noe var galt. Hun bor på et lite sted et par mil unna. Pensjonist, lever beskjedent, men har et hjerte av gull. En dag kom hun uanmeldt og la en konvolutt med penger på kjøkkenbordet. Hun hadde fortalt kona at de var spart til dårlige tider.

Det gjorde nesten mer vondt enn å være arbeidsledig. Jeg følte meg ydmyket. I stedet for å takke, ble jeg sint. Overfor meg selv sverget jeg at jeg aldri skulle ta imot penger fra en gammel kvinne som så vidt fikk endene til å møtes. Jeg leverte konvolutten tilbake samme kveld og dro hjem med følelsen av å ha gjort det rette.

Men en uke senere ble strømmen vår stengt på grunn av en ubetalt regning. Jeg satt i et mørkt stue og hørte Signe spørre hvorfor lampene ikke virket. Da føltes ikke stoltheten min lenger så edel.

Dagen etter dro jeg til mamma. Ikke for å få penger, men fordi jeg trengte henne. Vi satte oss på den gamle benken foran huset hennes. Hun bebreidet meg ikke. Hun sa ikke at jeg hadde gjort feil. Hun bare minnet meg på at familie ikke handler om å klare seg alene. Når en faller, hjelper en annen ham opp. Slik har det alltid vært.

Jeg dro hjem med en tung følelse i brystet, men også en ny forståelse. Jeg innså at ved å nekte hennes hjelp, hadde jeg egentlig skjøvet henne bort. Jeg hadde satt min egen stolthet foran familiens velferd. Og familien er ikke stedet for et oppblåst ego.

Jeg tok imot pengene, betalte regningene. Det var ikke lett å svelge. Men for første gang på måneder sov jeg godt.

Kort tid etter fikk jeg meg arbeid ikke noe prestisje, ikke spesielt god lønn. Jobben var på et lager, fysisk tungt og med lange skift. Før ville jeg aldri vurdert en sånn stilling. Men denne gangen tok jeg tak uten å nøle. Jeg jobbet hardt, uten å klage. Jeg hadde ikke tid til å tenke på hva andre måtte mene.

Det gikk et år. Gradvis fikk vi hodet over vannet. Jeg betalte tilbake alt til mamma. Hun ville ikke ta imot, men jeg insisterte. Ikke fordi jeg var stolt som før, men for å vise henne respekt.

Nå, når jeg tenker tilbake på den tiden, skjønner jeg at selve arbeidsledigheten ikke var den største prøvelsen. Det ekte valget lå i om jeg skulle holde på staheten eller være der for familien. Om jeg skulle tviholde på bildet av å være sterk, eller tørre å innrømme at jeg trengte litt støtte.

Jeg har lært at det ikke er styrke i aldri å falle. Styrken ligger i å la de nærmeste gripe tak i deg når du faller. Noen ganger er det modigste du kan gjøre å innrømme at du ikke klarer alt alene.

Stoltheten min var nær ved å koste oss tryggheten. Men takket være mamma innså jeg noe viktig man blir ikke mindre menneske av å ta imot hjelp. Man blir mer menneskelig.

Rate article
Intigue Life
Min største feil var ikke at jeg manglet penger. Det var at jeg hadde altfor mye stolthet.