Jeg har alltid trodd at jeg hadde full kontroll over livet mitt. Stabil jobb, eget hus like utenfor Bergen, ekteskap i over ti år, naboer jeg har kjent siden barndommen. Det ingen visste ikke engang hun var at jeg levde et dobbeltliv.
I lang tid hadde jeg vært utro. Jeg bagatelliserte det for meg selv, sa det betød ingenting, og at så lenge jeg kom hjem igjen, ble ingen skadet. Jeg følte aldri at jeg kom til å bli avslørt. Jeg kjente aldri på ekte skyldfølelse. Jeg levde i en slags falsk ro, overbevist om at jeg kunne spille dette spillet uten å tape.
Min kone, Ingrid, var en rolig og ordentlig kvinne. Livet hennes fulgte faste rutiner presise tider, hyggelige hilsener til naboene, et tilsynelatende enkelt og trygt liv. Naboen vår, Bjørn, i rekkehuset ved siden av, var en sånn type man møter hver dag man låner verktøy, setter ut søpla samtidig, slår av en liten prat over hekkene. Jeg har aldri oppfattet ham som annet enn hyggelig. Jeg tenkte aldri han skulle blande seg inn der han ikke hørte hjemme.
Jeg reiste ofte i forbindelse med jobben, og når jeg kom hjem, trodde jeg alltid at alt var akkurat som jeg forlot det.
Alt raknet den dagen det hadde vært flere innbrudd i nabolaget. Velforeningen ba folk om å sjekke opptak fra overvåkningskameraene sine. Av nysgjerrighet bestemte jeg meg for å gå gjennom våre opptak. Jeg lette egentlig ikke etter noe spesielt, jeg ville bare se om jeg kunne oppdage noe mistenkelig. Jeg spolte frem og tilbake.
Og da så jeg noe helt annet enn jeg hadde forventet.
Ingrid kom inn garasjedøra på tidspunkter hvor jeg visste at jeg ikke var hjemme. Sekunder senere, fulgte Bjørn etter henne inn. Ikke én gang, ikke to flere ganger i løpet av noen måneder. Samme mønster, samme tider, tydelige datoer.
Jeg kunne ikke la være å se alle opptakene.
Mens jeg levde i vissheten om at jeg hadde kontroll, levde også hun sitt eget liv i det skjulte. Forskjellen var bare at den smerten jeg kjente på, var ubeskrivelig. Det var ikke sorgen jeg kjente da min far døde den dype sorgen. Dette var noe annet.
Dette var skam.
Fornedrelse.
Det føltes som om all min verdighet lå innkapslet i de videoene.
Jeg konfronterte henne. Viste henne opptakene, tidene, datoene. Hun prøvde ikke å benekte noe. Hun sa det begynte i en periode hvor jeg var følelsesmessig fraværende, at hun følte seg alene og at ett steg ledet til et annet. Hun ba meg om ikke å dømme henne. Hun unnskyldte seg ikke der og da.
Og det var da jeg forstod hele tragediens ironi:
Jeg hadde egentlig ingen rett til å dømme henne.
Jeg hadde også vært utro.
Jeg hadde også løyet.
Men smerten ble ikke mindre av den grunn.
Det verste var ikke selve utroskapen.
Det verste var å innse at mens jeg trodde jeg spilte mitt eget spill, levde vi begge på hver vår side av en løgn under samme tak, med samme selvtillit.
Jeg trodde jeg var sterk fordi jeg klarte å skjule mitt.
Sannheten var at jeg bare hadde vært naiv.
Det var egoet mitt som ble knust.
Mitt selvbilde.
Det å være den siste som visste hva som skjedde i mitt eget hjem, gjorde vondt.
Jeg aner ikke hva som skjer med ekteskapet vårt videre. Jeg skriver ikke dette for å unnskylde meg selv, og heller ikke for å legge skylden på henne. Jeg forstår bare nå at det finnes noen typer smerte som ikke kan sammenlignes med noe annet man har opplevd før.
Bør jeg tilgi?
Hun vet ikke at jeg også har vært utro.
I dag lærte jeg at man må se seg selv i speilet før man dømmer andre. Selv i den tryggeste tilværelse kan man bedra, men også selv bli bedratt.




