Jeg er femti år gammel. For ett år siden forlot kona mi hjemmet sammen med barna våre. Hun pakket sammen mens jeg var på jobb, og da jeg kom hjem var huset tomt. Stillheten slo imot meg som en knyttneve.
For noen uker siden kom det et brev i posten: krav om barnebidrag. Siden da har det blitt trukket automatisk fra lønna mi. Jeg har ikke noe jeg skulle ha sagt, ikke mulighet for å forhandle, ikke rom for å betale for sent. Pengene forsvinner før jeg selv rekker å se dem.
Jeg skal ikke late som om jeg er en uskyldig mann. Jeg har vært utro flere ganger. Ikke alltid i skjul, men jeg har heller aldri innrømmet det direkte. Hun mente hun merket tegn, at blikk og smser sa mer enn jeg innbilte meg noen gang gjorde. Jeg avfeide det som innbilning. Sa hun overdrev.
Humøret mitt var ustabilt. Jeg kunne rope, smelle med dørene, la temperamentet styre alt under taket. Regler lagde jeg, og regler krevde jeg at ble fulgt. Hvis noe irriterte meg, var det ikke vanskelig å høre det på stemmen min. Jeg har kastet ting. Jeg har aldri slått, men jeg har skremt både kone og barn mer enn én gang.
Barna ble stille når jeg kom hjem fra jobben. Skritt og stemmer forsvant inn bak lukkede dører. Jeg så det ikke da, jeg trodde at det handlet om respekt. I dag vet jeg at det var frykt.
Kona mi listet seg rundt meg, veide ordene sine på gullvekt, forsøkte å unngå konflikter. Jeg mente det var sånn det burde være; at det var jeg som sørget for at ting gikk rundt jeg som tjente pengene, jeg som var sjefen. Jeg nøt den makta. Jeg så ikke frykten.
Da hun dro, følte jeg meg sviktet. Forrådt. Jeg tok det som en kamp mot autoriteten min. Jeg svarte med å nekte henne penger. Ikke fordi jeg ikke hadde, men fordi jeg ville straffe henne.
Jeg tenkte at hun ville komme tilbake hvis hun fikk det tøft nok. At hun ville forsto hvor mye hun trengte meg. Jeg sa hun kunne få penger kun hvis hun kom tilbake. Jeg ville ikke forsørge noen som ikke bodde under mitt tak.
Men hun kom aldri tilbake. Hun gikk rett til advokat. Barna og hun fikk innvilget barnebidrag, og hun la alle tallene på bordet inntekt, utgifter, bankutskrifter. Alt. Alt gikk mye raskere enn jeg hadde sett for meg; dommeren bestemte automatisk trekk.
Fra den dagen har lønningen min vært «beskjært». Jeg kan ikke skjule noe. Jeg slipper ikke unna. Pengene er borte før jeg kan ta på dem.
Nå har jeg verken kone eller barn hjemme. Jeg ser dem sjelden, og når jeg gjør det, er det som om det står usynlige vegger mellom oss. De sier ingenting. Jeg er ikke ønsket mer.
Økonomisk er jeg presset som aldri før. Husleie, barnebidrag, gjeld så vidt jeg har til mat. Noen dager kjenner jeg bare på sinnet. Andre dager er det bare skam som blir igjen.
Søsteren min sa rett ut at jeg har alt dette å takke meg selv for.




