Jeg er 30 år gammel og for noen måneder siden avsluttet jeg et åtte år langt forhold. Det var ingen …

Jeg er tretti år, og for noen måneder siden avsluttet jeg et forhold som hadde vart i åtte år. Det var ingen svik, ingen høye rop i natten, ingen stygge sammenbrudd på snødekte fortau. En kveld, under et blågrønt nordlys som rislet stille gjennom gardinene, satte jeg meg rett overfor ham og kjente noe stikkende og kaldt inne i meg: For hans liv, var jeg kvinnen i utvikling. Og det farligste var kanskje at han ikke engang forsto det selv.

Hele tiden var vi kjærestepar. Aldri bodde vi sammen, alltid på hver vår fløyte av byen jeg hos foreldrene mine i Sandvika, han hos sine foreldre på Ullevål. Jeg jobbet med markedsføring i et firma på Lysaker, han drev en liten restaurant som luktet av rømmegrøt og stekt sild nede i byen. Vi var begge selvstendige hver vår konto i DNB, hver vår ryggsekk med ansvar, timeplan og kroner. Det fantes ingen økonomisk grunn til å bli værende. Bare en beslutning som liksom hele tiden ble skjøvet fremover, tåkete og myk som fjellskodde.

I årevis ba jeg ham om å flytte sammen. Jeg snakket aldri om hvit brudekjole eller store slektskap. Jeg sa alltid at ekteskap ikke er nødvendig, at en liten signatur på folkeregisteret ikke betyr mer enn alt vi allerede har. Jeg snakket om at vi var stabile, og at vi kunne dele rom, hverdag, lukten av fuktig ullgenser på badet, fraværet av ensomhet. Han hadde alltid en forklaring: Senere, at det ikke passet nå. Restauranten. At det var lurt å vente.

I mellomtiden ble forholdet vårt rutinepreget og glattpolert. Vi møttes på torsdager, ringte hverandre presis nitten minutter etter arbeidstid, spiste boller med brunost under lyset fra den samme lampen. Jeg kjente huset hans, familien, uro og drømmer. Han kjente mine. Men alt befant seg innenfor komforten og det velkjente ingen risiko, ingen virkelig forandring. Vi var det stabile, frosne paret.

Men en natt, da fjellene voktet søvnen min og klokken inne i brystet tikket for fort, forsto jeg noe skarpt: Jeg vokste, men forholdet vokste ikke. Tiden begynte å dure gjennom meg. Hvis det fortsatte, ville jeg kanskje sitte ved førtis barndomsår, fortsatt den evige forlovede. Ingen delt leilighet, ingen ekte planer, ingen større prosjekt bare noen møter, noen turer, noen meldinger med god natt-emoji. Ikke fordi han var slem, men fordi han rett og slett ikke ville det samme som meg.

Å avslutte forholdet var ikke plutselig. Jeg grublet i måneder, i regntunge gater og på T-banen som slukte oss hver til vårt. Da jeg endelig sa det, fantes det ingen bråkete avskjed. Bare stillhet. Han forsto ikke, så bare på meg, og sa at alt var bra, at det ikke manglet oss noe. Da visste jeg, med knyttet mage: For ham var dette nok. For meg, ikke lenger.

Så kom sorgen dryppende, lik smeltevann mellom nakne grantrær. For selv om jeg dro, fantes det vaner. Meldinger uten svar, samtaler med søvnige stemmer, ritualer hvor vi delte tiden på to. Jeg tok meg i å savne det som ikke var kjærlighet, bare rutine og trygghet i det gamle kjente.

Det jeg ikke hadde tenkt på, var hvordan de rundt meg ville reagere. Jeg trodde de kom til å dømme, at folk ville si jeg overdrev, at åtte år ikke kan etterlates sånn bare. Men mange sa motsatt: Det var på tide, sa de. At en kvinne som meg ikke burde stå fast i et fotgjengerfelt i årevis. At jeg hadde ventet lenge nok.

Fremdeles går jeg gjennom dette, som om jeg vandrer gjennom et landskap med snøtunge trær og halvåpne dører. Jeg leter ikke etter noen ny. Jeg har ikke hast. Tid, rom og det merkelige lyset av frihet det får bare være som det vil, og jeg flyter videre i en endeløs norsk drøm, uten begynnelse og slutt.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 30 år gammel og for noen måneder siden avsluttet jeg et åtte år langt forhold. Det var ingen …