Sønnen min på tretti år kom hjem klokken åtte om kvelden, slepende på to kofferter langs fortauet, som om han hadde vært ute på en svært lang reise. Da han kom inn døra, hilste han ikke engang, men sa rett ut at han måtte bo litt hos meg, fordi han ikke orket livet der ute lenger.
Da jeg spurte hva som hadde skjedd, innrømmet han at han hadde sagt opp jobben uten oppsigelsestid, gitt opp alt, og at han var sliten av presset og ikke ville tilbake. Det verste var at han fortalte at han hadde solgt bilen sin også, for ikke å ha noen bindinger. Han sa det med stolthet, som om det var det klokeste han hadde gjort. Jeg ble helt satt ut bilen hadde han jo jobbet hardt for i årevis.
Jeg spurte hvor han hadde tenkt å bo mens han prøvde å finne seg selv igjen, og han svarte at det ble hos meg akkurat som før, at han trengte å hvile ut og at han følte seg trygg her. Jeg lo først og trodde han spøkte, men det var fullt alvor. Han gjorde det klart at han ville flytte rett inn på rommet sitt det samme værelset han forlot som tjueåring, som om tiden hadde stått stille.
Da han kom opp og så at det rommet for lengst var borte at det nå var mitt atelier ble han opprørt. Han mente jeg burde forstått at han kanskje kom til å flytte hjem, og at rommet alltid burde stå klar i tilfelle. Jeg forklarte ham at jeg har bodd alene i mange år, at jeg har innredet alt etter mine egne behov, og at han ikke bare kunne komme tilbake og late som om ingenting hadde endret seg. Han tok det ille opp, som om jeg dyttet ham unna.
Samme kveld begynte han å oppføre seg som en tenåring igjen: la klærne sine på gulvet i stua, åpnet kjøleskapet som om han bodde her fortsatt, ba meg varme maten for ham, og spurte til og med om jeg kunne låne ham litt penger i noen dager. Jeg så på ham og skjønte ikke hvordan denne voksne mannen hadde bestemt seg for å gi opp alt og igjen bli avhengig av moren sin.
Neste morgen sto jeg tidlig opp, mens han fortsatt sov og ikke hadde tatt ansvar for rotet sitt. Koffertene lå slengt midt på stuegulvet, skitne klær på sofaen, skitne tallerkener overalt. Da jeg vekket ham for å ta en prat, ble han irritert. Han mente at det er derfor det finnes et morshjem, at han hadde kommet for å hvile, og at jeg overdrev.
Jeg ga ham tydelig beskjed om at han kunne bli noen dager, men ikke oppføre seg som en ansvarsløs ungdom. Da tok han koffertene igjen, mumlet noe om at ingen forstår ham, og gikk ut døra overbevist om at han skulle klare seg alene.
Selv om det stakk i hjertet å se ham slik, lot jeg ham gå. For det er én ting å støtte barnet sitt, men noe helt annet å bære en voksen som nekter å ta ansvar for sitt eget liv.
Var det det rette å gjøre, eller tok jeg feil?
Historien forteller oss at kjærlighet handler om å støtte sine nærmeste, men at ekte omsorg også innebærer å sette grenser så barn kan vokse til å bli selvstendige og sterke voksne.



