En venninne feirer ikke nyttårsaften, og jeg forstår henne. Her er hvorfor.

Min venninne Ingrid har ikke feiret nyttårsaften på fem år. Hun kjøper ikke juletre, pynter ikke leiligheten og henger ikke opp lyslenker. Ingrid gidder heller ikke å lage mat til feiringen eller å kjøpe gaver til den store familien og alle vennene sine. Mange blir faktisk sjokkerte når de hører hvor lite hun bryr seg om denne høytiden. Det handler ikke om depresjon eller andre vansker Ingrid har både familie og venner, men bestemte seg en dag for at hun ikke skulle feire nyttår lenger, og har holdt fast ved denne avgjørelsen i fem år. For Ingrid er 31. desember bare en hvilken som helst annen dag i kalenderen. Hun prøver ikke å overbevise noen andre om at hennes valg er det riktige, men har heller ingen planer om å gi avkall på det.

I begynnelsen var Ingrid redd for å være alene på nyttårsaften. Hun hadde ingen kjæreste, foreldrene hennes var bortreist den kvelden, og vennene feiret sammen i livlige grupper. Ingrid ble sittende alene hjemme, men det skjedde ingenting dramatisk den natta. Hun hadde ringt alle sine nære på forhånd og ønsket dem godt nytt år, laget seg en god middag og unnet seg et langt og varmt bad. Det var akkurat da betydningen av det kjente utsagnet at slik man starter det nye året, blir resten av året ble tydelig for henne. Den kvelden brukte hun ikke tid og energi på matlaging eller rengjøring, hun stresset ikke og måtte ikke rekke noe, og til slutt klarte hun å slappe av uten verken selskapsliv eller alkohol.

Etter høytiden merket Ingrid enda en fordel med strategien sin nyttårsaften ble ingen belastning for økonomien. Et juletre, pynt, mat og dekorasjoner kan koste en god slump norske kroner. Men uten jul og nyttår kan slike utgifter bare kuttes ut.

Du kan også spare mye tid på å slippe å lage mat og vaske hele huset. Timene brukt foran speilet for å bli klar til fest slipper man også. Det er jo ofte slik at vertinna setter seg til bordet nærmere midnatt, fullstendig utslitt, uten egentlig å drømme om noe annet enn at kvelden snart er over.

Ingrid har også droppet gavejaget. Nå slipper hun å presset i tomme butikker og føler ikke at hele desemberlønna må gå til gaver til storfamilien og hele vennekretsen. Hvis man regner ut hvor mye det koster med alt dette, er det nesten billigere å reise til Syden i jula. Gode stunder kan du jo ha når som helst, og ved nyttår kan du heller ta det rolig, oppsummere året og legge nye planer.

Mye av det Ingrid sier, stemmer. De som lytter til begrunnelsene hennes, ender ofte med å forstå henne. Dessverre er det få som virkelig ønsker å høre hvorfor hun har valgt denne veien; de fleste begynner straks å lete etter skjulte grunner som at hun kanskje ikke har råd til å feire.

Ingrid bryr seg ikke om slike bemerkninger. Hvis hun en dag får barn, vil hun lage en julefeiring for dem, pynte treet og kjøpe gaver, men for sin egen del har hun ikke tenkt å endre på noe. Hvordan og når vi avslutter det gamle året og starter det nye, avgjør vi selv. Har du lyst, kan du gjøre hvilken som helst dag til en fest.

Vi er en stor vennegjeng på nyttårsaften, og jeg liker å forberede meg, men jeg skjønner Ingrid godt. Om jeg en dag skulle være alene, tror jeg ikke jeg ville ligge og gråte jeg ville heller brukt dagen til ro og hvile.

Rate article
Intigue Life
En venninne feirer ikke nyttårsaften, og jeg forstår henne. Her er hvorfor.