Liker dere det ikke? Dere kan bare gå, sa Ingrid til de ubudne gjestene.
I tretti år levde jeg i stillhet. Mannen min sa noe jeg nikket. Svigermor dukket uanmeldt opp jeg satte på te. Svigerinnen min kom flyttende med kofferter jeg ga henne hjørnerommet. «Bare et par dager,» lovet hun. Ble i tre måneder.
Hva skal du gjøre? Lage bråk alle tror du er en dårlig kone. Si nei de mener du er kald og hjerteløs. Jeg var vant til å bite tennene sammen. Jeg lærte meg til og med å overse at mitt eget liv ble forvandlet til å tilfredsstille andres ønsker, hele tiden.
Mannen min, Odd Arne Nilsen, var enkel av seg. Jobbet som arbeidsleder, glad i middager med skåler og grove vitser om sjefen. Han kalte meg husholdersken min og skjønte aldri hvorfor jeg gråt om nettene av og til. Slik er det bare ta deg en pause. Slekta kommer bare lag mat. Enkelt, mente han.
Etter hans død ble jeg alene på tre-roms leiligheten på Lambertseter. Begravelsen var tradisjonell: bord, akevitt, taler om en fin fyr. Slekta møtte opp, gråt, og dro hjem. Jeg tenkte: «Nå, endelig får jeg fred.»
Men neida.
En uke senere ringte svigerinnen min, Ragnhild:
Ingrid, jeg kommer innom i morgen. Har med litt varer.
Jeg trenger ingenting, Ragnhild.
Men vær nå ikke så fremmed! Jeg kommer jo ikke tomhendt.
Hun kom med to poser havregryn og et krav: å la nevøen min Martin bo her, for han “skal studere i Oslo”. Jeg prøvde å si det på en høflig måte:
Han får vel hybel på universitetet?
Det tar tid! Hvor skal han ellers bo på Oslo S kanskje?
Jeg ga meg. Martin flyttet inn på hjørnerommet. Rotet sokker i gangen, tallerkener i vasken, høy musikk til over midnatt. Studerte, ble det ikke heller. Fant seg jobb som sykkelbud og brukte leiligheten min som mellomstasjon.
Martin, kanskje du kan finne noe eget? prøvde jeg forsiktig etter en måned.
Tante Ingrid, hvor skal jeg? Jeg har jo ikke råd til egen leilighet!
Så, etter to uker, dukket Odd Arnes datter fra tidligere ekteskap opp Kristine. Med seg hadde hun et tretti år gammelt nag og masse krav:
Far ordnet leiligheten til deg, og jeg fikk ingenting? Jeg er jo datteren!
Jeg ble sittende taus. Leiligheten var tinglyst på Odd Arne, nå gikk den over til meg. Alt i orden. Men Kristine så på meg som om jeg hadde stjålet noe viktig fra henne.
Forstår du hvor tøft jeg har det? sukket hun. Jeg er alene med barn og må leie dyrt!
Jeg prøvde forklare at leiligheten var mitt eneste hjem, ingen andre penger, jeg visste heller ikke hva jeg skulle gjøre videre. Men Kristine hørte ikke etter. Hun var ikke kommet for å forstå. Hun kom for å kreve.
Så begynte det.
Slekta dukket opp ofte. Svigermor med råd om «å selge og kjøpe en mindre leilighet». Så Ragnhild med flere slektninger. Kristine med nye krav.
Hver gang de var her, dekket jeg bordet, kokte kaffe, hørte på klager.
Så, en dag begynte de å prate rett ut om leiligheten.
Ingrid, hvorfor skal du ha tre rom? sa svigerinnen min og drakk kaffe. Du selger, kjøper en ettroms. Mellomlegget gir du til barna.
Hvilke barn? spurte jeg.
Kristine. Martin. De sliter!
Jeg så på dem Ragnhild, Kristine, svigermor. Og skjønte: de var ikke her for meg. De var her for å dele.
Liker dere det ikke her? sa jeg stille. Da kan dere gå.
Det ble helt stille.
Hva sa du? hvisket Ragnhild.
Jeg sa: Gå. Ut av mitt hjem.
De stirret på meg som om jeg hadde begynt å snakke japansk. Eller bannet grovt.
Hvordan våger du? snerret Ragnhild. Vi er jo familie!
Hva slags familie? sa jeg lavt. Den som kun kommer når det finnes mat eller TV her?
Mamma, hører du hva hun sier? ropte Ragnhild til svigermor. Har alltid sagt hun er for stolt!
Svigermor satt taus. Hun sa sjelden noe. Bare så på meg, sukket tungt, så alle visste: utakknemlige Ingrid gjør feil igjen.
Kari Nilsen, sa jeg lavt til henne, Du har lært meg i tretti år hvordan jeg skal leve, hvordan jeg skal glede mannen min, hvordan bordet skal se ut. Men når jeg gråt om natten, vet du hva du sa? «Bit tenna sammen. Alle kvinner gjør det.» Husker du?
Svigermor knep leppene sammen.
Jeg beit sammen tennene, ja. Nå er det slutt. Som smøret nå er det brukt opp.
Ragnhild grep vesken:
Vent til jeg forteller Martin! La han få vite hvem du egentlig er!
Gjør det. Men ta ham med deg bort herfra. I morgen. Ellers bærer jeg tingene hans ut selv.
De dro. Smalt med døren så hele lysekronen klirret. Jeg ble stående på kjøkkenet, hendene skalv, hjertet dundret. Jeg helte kaldt vann i et glass, drakk alt på en gang.
Og tenkte: «Herregud, hva har jeg gjort?»
Så: «Men, hva er det egentlig jeg har gjort? Kastet ut ubudne gjester fra mitt eget hjem?»
Sov ikke den natten. Lå og vred meg og stirret i taket, tanker kjørte rundt som trommelen på en gammel vaskemaskin. Kanskje de hadde rett? Kanskje jeg var en kald egoist? Skulle jeg bare holdt ut litt til?
Men om morgenen ble det klart. Så tydelig og enkelt som første snøfallet. Å bite tennene sammen er bare midlertidig. Dette hadde gått i tretti år. Det var ikke tålmodighet. Det var overgivelse.
Martin flyttet ut to dager senere. Ragnhild kom og hentet ham, sur og så ikke på meg. Nevøen surmulte og mumlet om “gamle surpomper”. Jeg bare sto i gangen og sa ikke et ord. Før hadde jeg grått, prøvd å forklare. Nå lot jeg det være.
En uke etter ringte Kristine:
Vi har diskutert litt, begynte hun forsiktig.
Hvilken vi? spurte jeg. Din mor døde i 1992. Kari Nilsen er min svigermor. Min tidligere.
Stille. Kristine hadde ikke ventet det.
Ja vel, fortsatte hun. Vi vil ikke krangle. Du vet jo, far var glad i deg.
Ja, på sitt vis. Men boligen er min. Det er lovlig. Jeg skylder ingen noe.
Men rettferdighet, da
Rettferdighet? jeg lo tørt. Hadde vært rettferdig hvis noen av dere gratulerte meg med dagen en gang på tretti år. Eller ringte uten å tigge om penger. Det hadde vært rettferdig.
Du har blitt bitter, sa Kristine kaldt. Ensomhet gjør deg sånn.
Nei. Jeg bare lar være å late som mer.
Ukene etter var seige som gammel seigmenn. Jeg gikk på jobb jeg jobbet som hjelpepleier på Ullevål. Kom hjem, spiste alene. Naboen, fru Klara, stakk innom noen ganger med boller:
Ingrid, går det greit?
Det går greit.
Slekta kommer vel ikke lenger?
Nei.
Bra det, sa hun rett ut. Har alltid lurt på når du skulle sette foten ned. Modig gjort.
Jeg smilte. For første gang på lenge ekte smil.
Det verste var ikke at slekta var fornærmet. Det verste var stillheten. Utover kvelden var det ingen å si god kveld til, ingen å dele te med. Jeg skjønte at jeg hadde levd gjennom andre.
Og nå? Nå måtte jeg lære å leve for meg selv. Det skremte meg mer enn Ragnhilds klagestormer.
En måned senere sto de på døra igjen. Plutselig. Ragnhild, Martin, svigermor og Kristine. Alle på en gang, som et raid.
Jeg åpnet døren der sto de. Ragnhild foran, resten bak.
Så, Ingrid, sa hun, har du tenkt deg om?
Om hva da?
Leiligheten. Skal du selge?
Jeg så sakte på ansiktene deres. De mente alvor. De trodde en måned alene, så ville jeg brekke sammen. At jeg ville trygle om at de kom tilbake.
Kom inn, da, sa jeg. Siden dere først har kommet.
De satte seg på kjøkkenet. Svigermor åpnet kjøleskapet, Kristine begynte å fikle med mobilen. Ragnhild satte seg rett ovenfor meg, la hendene på bordet.
Du skjønner vel selv at du ikke klarer dette alene, begynte hun. Strømregningene, oppussing. Hva skal du med så stor plass?
Jeg liker plassen, svarte jeg rolig.
Men du bor jo alene! utbrøt Kristine. Se her, jeg har funnet en leilighet på Stovner. Du selger denne, kjøper deg en der. Tre millioner blir til overs. En til meg og sønnen min, en til Martin for utdanning, en til deg til pensjon.
Jeg sa ingenting. Stirret på Kristine. Så manikyrerte fingre, vesken hun hadde.
Så jeg skal altså flytte til Groruddalen, for at dere skal få en million hver?
Det er jo bare rettferdig! utbrøt Kristine. Far jobbet tross alt hardt for denne!
Nei, sa jeg stille. Han fikk den av kommunen i 84, som ung arbeider. Oppussingen har jeg betalt selv.
Ingrid, ikke vær så vanskelig, blandet Ragnhild seg. Vi prøver å være reell. Vi er familie!
Da smalt det inni meg. Som en bryter. Klikk og alt slukket.
Familie? gjentok jeg. Hvor var familien da jeg ble lagt inn på sykehuset for tre år siden? Hvem besøkte meg? Du, Ragnhild?
Hun så bort.
Nei, jeg hadde det travelt da.
Og du, Kari Nilsen? Du ringte aldri.
Svigermor så ut vinduet.
Kristine? Du visste engang ikke at jeg var på sykehus?
Ingen sa noe, mumlet hun.
Riktig. Fordi dere ikke brydde dere. Slik er det nå også. Dere kom ikke for meg. Dere kom for leiligheten.
Ingrid, nå overdriver du, begynte Ragnhild.
Nei. Det er slutt nå. Forstår dere? Tålmodigheten er brukt opp.
Jeg reiste meg. Gikk til døren. Åpnet den.
Ut. Nå. Ikke kom tilbake.
Er du klin gæren?! freste Kristine. Hvem tror du at du er? Du er jo ikke av vår familie engang!
Nei, svarte jeg. Det er jeg glad for.
Ragnhild hoppet opp:
Om Odd Arne hadde visst!
Ja, om han visste, svarte jeg. Han hadde tvunget meg til å gi etter. Slik som alltid. Men nå er det jeg som bestemmer.
Du kommer til å angre! snøftet Kristine. Når du blir gammel og syk, kommer du krypende!
Jeg smilte trist, sliten.
Vet du, Kristine. Jeg er femtiåtte nå. Jeg har levd tretti år med troen om at hvis jeg bare er snill nok, vil noen sette pris på det. At dersom jeg alltid gir, vil noen elske meg. Men sånn funker det ikke. Jo mer jeg ga, jo mer tok dere. Så nei. Jeg kommer ikke krypende. Aldri.
De gikk i stillhet. Ragnhild rød i fjeset, svigermor sammenbitt. Kristine smelte døren.
Jeg ble stående i gangen, hendene som små vibrasjoner, hodet dunket. Satte meg på kjøkkenstolen og gråt.
Ikke av selvmedlidenhet. Men av lettelse.
En uke senere ringte Klara:
Ingrid, jeg har hørt det smalt i dørene hos deg?
Nei, jeg bare sa sannheten.
Bra gjort. Forresten, jeg har et barnebarn Maja. Tredve år, nylig skilt. Hun sitter alene og finner seg ikke til rette. Kan jeg introdusere dere? Hun er ei rolig, arbeidsom jente.
Vi møttes. Maja var stille og beskjeden, jobba som regnskapsfører, leide ett rom på et hybelhus. Kom på te hos meg, vi prata lenge og mye.
Vil du bo hos meg? spurte jeg en dag. Rommet mitt står tomt. Du kan betale for strøm og internett, så er vi skuls.
Maja flyttet inn måneden etter. Det var utrolig enkelt å bo med en fremmed når den personen respekterte deg ingen mas, ingen kritikk, ikke noe pes.
Jeg meldte meg inn på det lokale folkebiblioteket det jeg selv hadde jobbet i mange år tidligere. Nå kom jeg som leser. Lånte bøker jeg aldri rakk å lese før.
Noen ganger tenkte jeg på slekta. Ragnhild og Martin? Kristine og ungen? Svigermor?
Men jeg følte aldri noe behov for å ringe. Ikke i det hele tatt.
Et halvt år etter sa Klara:
Har du hørt? Ragnhild flyttet til sønnen. Bor på hybel. Syns det ble for trist alene hjemme.
Jaja, sånn går det, svarte jeg.
Og Kristine har giftet seg. En eller annen gründer-type. Visstnok lever hun nå i sus og dus.
Jeg unner henne det.
Klara så nysgjerrig på meg:
Bitter?
På hva da?
At de klarer seg fint uten deg?
Jeg smilte:
Klara, de har alltid klart seg uten meg. Jeg skjønte det bare ikke før nå.
Om kvelden satt jeg ved vinduet. Utenfor Oslo, gatelys, folk på vei hjem. Maja sang lavt på kjøkkenet mens hun laget middag.
Og jeg tenkte: dette er lykke. Ikke at slekta driver å liker deg. Men at du kan si nei, og ikke dø av skyldfølelse.
Har du måtte slåss for fred fra egen slekt?
Venner, følg meg gjerne så får dere med dere flere historier!




