Jeg er en pappa i pappaperm. Jeg har to nydelige barn, den ene kom til verden for fem år siden, og den andre ganske nylig.
La meg fortelle om noe jeg opplevde for en tid tilbake.
Alt startet med en liste jeg fikk av svigermoren min rett etter at jeg giftet meg. På den hadde hun skrevet opp mange ting, som at kona mi har allergier mot visse matvarer, noe jeg selvfølgelig passer på. Det er viktig. Ett av punktene på lista var at jeg måtte stryke trusene hennes, fordi hvis de ikke er strøket, mente hun at det kunne gi merker…
Jeg tenkte at dette var jo bare omsorgsfullt av en mor. Det er jo fint når en mor bryr seg om barnet sitt. Jeg fulgte rådene fra lista, det var ikke så vanskelig, men akkurat dette med truse-stryking var litt snodig for meg. Min egen mor strøk aldri undertøy til noen av oss, og jeg hadde heller aldri tenkt over det selv.
Da sønnen vår kom til verden, brukte vi først bleier, og etter hvert som vi startet med undertøy til ham, begynte jeg automatisk å stryke truser og underbukser for hans del også. Plutselig var jeg i gang med å stryke undertøy til to personer og det blir hauger med klær som venter på å bli strøket. Jeg fortsatte pliktoppfyllende, fordi svigermor hadde sagt at dampen og varmen fra strykejernet drepte bakterier. Hun presiserte til og med hvor viktig dette var for den intime helsa til både barna våre og kona mi.
Men det er egentlig ikke svigermor det handler om, det er det at vi har fått et barn til. Nå strekker ikke tiden til, og de som har to små, hvorav den ene nettopp er født, forstår nok hva jeg mener. Jeg prøver å prioritere det mest nødvendige, men vaskebunken føles etter hvert like stor som Galdhøpiggen.
I går sa kona mi at det var tomt for truser i skapet og hintet tydelig til at de måtte strykes. Jeg var utslitt, så jeg svarte at hun bare kunne ta fra bunken med ustrøkne truser.
Senere ringte hun svigermor da jeg skulle legge meg og klaget over at mannen hennes ikke rakk alt lenger. Hun var ganske fornærmet på mine vegne. Og alt dette bare på grunn av noen truser.
Stryker dere undertøyet til barna deres? Hvis ja, til hvor gamle? Og finnes det egentlig noen smarte måter å få strykeprosessen til å gå raskere på?




