I går sa jeg opp jobben min for å prøve å redde ekteskapet. I dag vet jeg ikke om jeg har mistet beg…

I går sluttet jeg i jobben min for å prøve å redde ekteskapet mitt. Og i dag vet jeg ikke om jeg kanskje har mistet begge deler.

Jeg jobbet i det firmaet nesten åtte år. Jeg begynte der rett etter at jeg giftet meg, og lenge var den jobben selve symbolet på stabilitet fast lønn, forutsigbare dager, drømmer for fremtiden. Kona mi har alltid visst hvor viktig denne jobben har vært for meg. Vi snakket til og med om å kjøpe oss leilighet med pengene vi sparte på grunn av den. Jeg hadde aldri sett for meg at det var akkurat der jeg skulle gjøre feilen som har satt oss i denne situasjonen.

Hun jeg var utro med, begynte på jobben for rundt et halvt år siden. Helt i starten var det ingenting merkelig. Hun satt nærme meg, spurte ofte om hjelp, og trengte noen å støtte seg til siden hun var ny. Etter hvert begynte vi å spise lunsj sammen først sammen med andre kollegaer, og så bare vi to. Hun fortalte om trøblete forhold hjemme, krangler, usikkerhet. Jeg lyttet. Oftere og oftere. Jeg begynte å slette meldinger, bare for sikkerhets skyld, og la ofte mobilen på lydløs når jeg kom hjem. Sa at møter dro ut, at det var mye på jobben.

Utroskapen skjedde en tilfeldig dag, etter at vi hadde blitt sent igjen på kontoret. Ingenting var planlagt eller romantisk, men jeg visste veldig godt hva jeg gjorde. Og det var feil. Samme kveld kom jeg hjem og kysset kona mi, akkurat som vanlig. Det er den biten som tynger meg mest nå.

Noen uker senere fant hun ut av det. Vi var på soverommet, hun tok opp mobilen min for å finne et nummer, og så meldinger som ikke burde vært der. Hun spurte rett ut. Jeg visste ikke hva jeg skulle si. Hun ble stille lenge, før hun ba meg fortelle alt, i detalj. Jeg gjorde det. Den natten sov vi ikke sammen.

Dagene etterpå var stemningen hjemme helt trykket. Hun spurte konkrete spørsmål – hvor, når, hvor mange ganger, ser vi fortsatt hverandre. Jeg svarte, ærlig. En dag sa hun noe jeg aldri kommer til å glemme:
«Jeg vet ikke om jeg kan tilgi deg, men jeg vet jeg ikke kan leve med tanken på at du møter henne hver dag.»

Da begynte vi å snakke om jobben.

Ultimatet var tydelig. Hun sa hun ikke tvang meg, men at hun trengte å føle seg trygg. At så lenge jeg gikk inn på det kontoret hver dag, kom hun ikke til å komme videre. Jeg fikk valget: Slutte, eller akseptere at hun kanskje ville dra. Ingen roping. Ingen tårer. Det var faktisk enda tyngre.

Jeg hadde noen søvnløse netter regnet på utgifter, sparepenger, lån, faste regninger. Jeg visste at hvis jeg sluttet, stod jeg plutselig uten inntekt. Men om jeg ikke gjorde det, ville vi sannsynligvis ende opp som bare to fremmede. I går pratet jeg med sjefen, leverte oppsigelsen og gikk ut av kontoret for siste gang med en merkelig blanding av lettelse og frykt.

Da jeg kom hjem, fortalte jeg kona mi. Jeg trodde det kanskje ville roe henne. Hun sa hun satte pris på det, men at det ikke betydde at alt var greit. Hun visste fortsatt ikke om hun kunne stole på meg igjen. Hun trengte tid, og lovet ingenting.

Så nå står jeg her, uten jobb og med ekteskapet på pause.
Jeg vet ikke om jeg bare har mistet jobben min
eller om jeg holder på å miste kona mi også.

Rate article
Intigue Life
I går sa jeg opp jobben min for å prøve å redde ekteskapet. I dag vet jeg ikke om jeg har mistet beg…