Han reiste ofte på jobb, og jeg var vant til det. Han svarte meg sent, kom hjem sliten og sa han had…

Han reiste ofte i forbindelse med jobben, og jeg hadde blitt vant til det. Han svarte meg sent, kom hjem sliten, sa at de hadde hatt lange møter. Jeg snoket ikke i telefonen hans og stilte ikke for mange spørsmål. Jeg stolte på ham.

En dag stod jeg og brettet klær på soverommet. Han satte seg på sengen, uten å ta av seg skoene, og sa:
Jeg vil at du skal høre på meg uten å avbryte.

Med en gang skjønte jeg at noe var galt. Han fortalte meg at han hadde innledet et forhold til en annen kvinne.

Jeg spurte hvem det var. Han nølte noen sekunder før han sa navnet hennes. Hun jobbet i nærheten av hans kontor. Var yngre enn ham. Jeg spurte om han var forelsket. Han sa at han ikke visste, men at han følte seg annerledes sammen med henne, mindre sliten. Jeg spurte om han hadde tenkt å gå. Han svarte:
Ja. Jeg vil ikke late som lenger.

Den kvelden sov han på sofaen. Han dro tidlig neste morgen og kom ikke hjem på to dager. Da han kom tilbake, hadde han allerede snakket med advokat. Han sa at han ville skilles så fort som mulig, “uten drama”. Han begynte å forklare hva han skulle ta med seg og hva han skulle la være. Jeg lyttet stille. Mindre enn en uke senere bodde jeg ikke der lenger.

De neste månedene var tøffe. Jeg måtte ordne alt alene papirer, regninger, avgjørelser. Ting vi før hadde delt. Jeg begynte å gå mer ut ikke fordi jeg hadde så lyst, men fordi jeg måtte. Jeg takket ja til invitasjoner bare for å slippe å sitte hjemme. På et av disse treffene møtte jeg en mann i køen på Kaffebrenneriet. Vi begynte å snakke om vanlige ting: været, folketrengselen, forsinkelsen.

Vi begynte å kaste blikk på hverandre. En dag, da vi satt ved et lite bord, fortalte han meg alderen sin han var femten år yngre enn meg. Han sa det ikke som en vits eller med rare anmerkninger. Han spurte hvor gammel jeg var, og fortsatte samtalen som om det ikke betydde noe. Han inviterte meg ut igjen. Jeg takket ja.

Alt med ham var annerledes. Ingen store løfter eller søte fraser. Han spurte hvordan jeg hadde det, han lyttet, var ved min side når jeg snakket om skilsmissen uten å prøve å vri temaet bort. En dag sa han rett ut at han likte meg, og at han visste jeg kom ut av noe vanskelig. Jeg forklarte at jeg ikke ville gjenta gamle feil, at jeg ikke ville være avhengig av noen. Han sa at han ikke hadde noen behov for å kontrollere meg, eller “redde” meg.

Min eks fant det ut gjennom andre. Han ringte meg etter flere måneder uten kontakt. Spurte om det stemte at jeg var sammen med en yngre mann. Jeg sa «ja». Han spurte om jeg ikke syntes det var flaut. Jeg svarte ham at det virkelig flaue var hans svik. Han la på uten å si adjø.

Jeg ble skilt fordi han forlot meg for en annen. Men senere, uten å lete, endte jeg opp sammen med en mann som elsker meg og setter pris på meg.
Er ikke det en gave fra livet?

Rate article
Intigue Life
Han reiste ofte på jobb, og jeg var vant til det. Han svarte meg sent, kom hjem sliten og sa han had…