I førti år hørte jeg den samme setningen, og hver gang lød den som en krone på hodet mitt: — Kona …

Førti år har jeg hørt den samme setningen igjen og igjen, og hver gang føltes den som en usynlig tiara på hodet mitt:
Kona mi jobber ikke. Hun er husets dronning.
Folk smilte. De beundret meg. Noen var til og med litt misunnelige.
Og jeg jeg trodde på det.
Jeg trodde jeg var viktig. At jeg var verdifull. At det jeg gjorde, var den viktigste jobben i verden.
Og det var virkelig en jobb. Bare at ingen kalte det for det.
Jeg var kokk, renholder, barnepasser, lærer, sykepleier, psykolog, sjåfør, regnskapsfører, og livsplanlegger med evig vakt. Jobbet fjorten timer hver dag, ofte mer det fantes ikke «fridag», ikke «lønn», og et «takk» kom sjeldnere enn jeg likte.
Det fantes bare én ting:
Du er da hjemme. Du har det bra.
Barna mine gikk aldri til skolen med skitne klær. Mannen min kom aldri hjem uten å finne varm mat. Hjemmet var ryddig. Livet var pent organisert, alt for at alle andre skulle ha det lett og komfortabelt.
Noen ganger så jeg meg i speilet og så ikke en kvinne.
Jeg så en funksjon.
Men jeg sa til meg selv: «Dette er familien. Dette er kjærligheten. Dette har jeg valgt.»
Jeg trøstet meg med én tanke at alt dette var «vårt».
Vårt hus.
Våre penger.
Vårt liv.
Men virkeligheten kom inn og skjøv alt over ende.
Da mannen min ble hentet opp til Gud raste hele verden, ikke bare av sorg. Men av innsikt.
Vi var utrøstelige. Folk kalte ham «et stort menneske», «forsørgeren», «familiens søyle».
Så kom dagen da testamentet skulle leses.
Der sto jeg som enke med hendene foldet og hjertet knytt, og håpet på litt trygghet, litt beskyttelse etter alle de årene jeg hadde gitt ham.
Og så hørte jeg ordene som gjorde meg til fremmed i mitt eget liv.
Huset sto kun i hans navn.
Bankkontoen var bare hans.
Alt var hans.
«Vårt» ble på et lite sekund til «hans».
Barna mine mine barn arvet det jeg hadde passet på, vasket og holdt i orden hele livet.
Og jeg?
Jeg hadde ikke engang rett til å si:
«Dette er mitt også.»
Fra den dagen begynte jeg å leve på den mest nedverdigende måten ikke fattig, bare avhengig.
Jeg måtte spørre:
Kan jeg få kjøpt medisiner?
Kan jeg kjøpe meg et par sko?
Kan jeg få farge håret mitt?
Plutselig følte jeg meg ikke som en syttiåring, men som et lite jente som tigger om lommepenger.
Av og til stod jeg med handlelisten i hånda og undret meg:
Hvordan er det egentlig mulig
Hvordan kan jeg ha jobbet i førti år, men at min innsats er verdt null?
Det som gjorde mest vondt, var ikke bare pengemangelen.
Det som gjorde vondt, var at jeg var blitt lurt.
At jeg bar en krone av ord, ikke en krone av trygghet.
At jeg var «dronning», men uten rettigheter.
Så begynte jeg å stille spørsmål jeg aldri før turte å stille:
Hvor var jeg i denne «kjærligheten»?
Hvor var mitt navn?
Hvor var min fremtid?
Og mest av alt hvorfor trodde jeg i årevis at det å ha egne penger var det samme som mistillit?
Nå vet jeg.
Å ha egen inntekt, egen konto, egen pensjon, og egne eiendeler det er ikke svik mot kjærligheten.
Det er respekt for seg selv.
Kjærlighet skal ikke etterlate deg ubeskyttet.
Kjærlighet skal ikke ta fra deg styrken din, og la deg stå der og tigge etterpå.
Moralen?
En kvinne kan gi hele sitt liv til hjemmet men hjemmet bør også ha plass til henne ikke bare på kjøkkenet, men også i rettigheter, trygghet og kroner.
Hjemmeinnsats er verdifull.
Avhengighet derimot det er en felle.
Spørsmål til deg:
Kjenner du en kvinne som har vært «dronningen hjemme», men som til slutt sto igjen uten rettigheter og uten egen fremtid?

Rate article
Intigue Life
I førti år hørte jeg den samme setningen, og hver gang lød den som en krone på hodet mitt: — Kona …