Eirik, hvor skal jeg sette meg? hvisket jeg lavt. Han så endelig på meg, og jeg møtte et blikk preget av irritasjon. Vet ikke, finn ut av det selv. Ser du ikke at alle er opptatt med samtalene sine? En av gjestene fniste. Jeg kjente varmen stige til kinnene. Tolv år med ekteskap, tolv år har jeg tålt hans mors forakt.
Jeg sto i døråpningen til selskapslokalet med en bukett hvite roser i hendene og klarte ikke å tro det jeg så. Rundt langbordet, pyntet med gyldne duker og krystallglass, satt alle Eiriks slektninger. Alle, bortsett fra meg. Ingen stol var tiltenkt meg.
Kari, hvorfor står du der? Kom og sett deg! ropte mannen min, uten å avbryte samtalen med fetteren sin.
Blikket sveipet langs bordet. Det var virkelig ingen plass. Hver eneste stol var opptatt, og ingen gjorde mine til å flytte seg eller tilby meg å sitte. Svigermor Ragnhild satt øverst ved bordet i en glitrende kjole, som en dronning på sin trone, og lot som om hun ikke så meg.
Eirik, hvor skal jeg sitte? spurte jeg forsiktig.
Han så endelig opp, og irritasjonen lyste i øynene hans.
Jeg vet ikke. Klare deg selv. Ser du ikke at alle er opptatt?
Noen lo lavt. Jeg kjente blodet bruse mot kinnene. Tolv år med ekteskap, tolv år med svigermors spydigheter, tolv år med forsøk på å være en del av denne familien. Resultatet: Ikke en stol ledig for meg ved bordet på svigermors syttiårsdag.
Kanskje Kari kan sitte inne på kjøkkenet? foreslo svigerinnen Ingrid, med en tone jeg kjente var spottende. Der er det da en krakk.
På kjøkkenet. Som en hushjelp. Som en annenrangs person.
Uten et ord snudde jeg og gikk mot utgangen, knuget buketten så hardt at rosens torner stakk gjennom papiret og inn i huden. Bak meg hørtes latter noen fortalte en vits. Ingen ropte på meg, ingen forsøkte å stoppe meg.
I korridoren kastet jeg rosenbuketten i søppelkassen og grep mobilen med skjelvende hender.
Hvor skal vi? spurte taxisjåføren da jeg satt meg inn.
Vet ikke, svarte jeg ærlig. Bare kjør. Et sted.
Vi kjørte gjennom Oslo i natten. Jeg så ut av vinduet på lyssatte butikker, de få mørkledde forbipasserende, par som ruslet hånd i hånd under gatebelysningen. Og jeg skjønte plutselig at jeg ikke ville hjem. Ikke tilbake til leiligheten, der Eiriks skitne tallerkener venter, sokker strødd over gulvet og den gamle rollen min som husmor, som alltid skal ordne alt og ikke har krav på noe.
Kan du stoppe ved jernbanestasjonen? ba jeg sjåføren.
Er du sikker? Det går ikke så mange tog nå.
Vær så snill, bare stopp her.
Jeg steg ut av bilen og gikk mot stasjonsbygget. I lomma hadde jeg bankkortet felleskontoen vår. Der lå sparepengene vi hadde satt til side til ny bil. To hundre og femti tusen kroner.
Bak skranken satt det en trøtt jente.
Hva har dere til i morgen tidlig? spurte jeg. Hvilken som helst by.
Bergen, Stavanger, Trondheim, Kristiansand
Trondheim, sa jeg raskt. Ett enkeltbillett.
Natten tilbrakte jeg på kaféen på stasjonen med kaffe og tanker om livet. Om hvordan jeg for tolv år siden forelsket meg i en flott mann med brune øyne og drømte om et lykkelig familie. Om hvordan jeg gradvis ble til en skygge som lager mat og vasker og tier.
Og jeg hadde hatt drømmer. På høgskolen studerte jeg interiørdesign og så for meg min egen studio, kreative prosjekter, spennende arbeidsdager. Men etter bryllupet sa Eirik:
Hvorfor jobbe? Jeg tjener nok. Ta deg av hjemmet i stedet.
Så det gjorde jeg. I tolv år.
Neste morgen satt jeg på toget mot Trondheim. Eirik sendte flere meldinger:
«Hvor er du? Kom hjem» «Kari, hvor har du tatt veien?» «Mor sier du ble såret i går. Ikke vær så barnslig.»
Jeg svarte ikke. Stirret ut på jorder og skog som suste forbi, og for første gang på årevis følte jeg meg levende.
I Trondheim leide jeg et lite rom i en eldre kommuneleilighet ikke langt fra Solsiden. Huseieren, en klok eldre dame ved navn Vera, spurte ikke for mye.
Har du planer om å bli lenge? spurte hun.
Vet ikke, svarte jeg. Kanskje for alltid.
Den første uken bare gikk jeg rundt i byen. Speidet på arkitektur, var innom museer, satt på kafé og leste. Det var lenge siden jeg hadde lest annet enn oppskrifter og husmor-råd. Jeg oppdaget at det hadde kommet så mange spennende bøker!
Eirik ringte hver dag:
Kari, slutt med dette tullet. Kom hjem!
Mor sier hun skal be om unnskyldning. Er du fornøyd nå?
Har du blitt gal? Du er jo voksen!
Jeg lyttet til ropene og undret har jeg virkelig synes dette var normalt før? Har jeg vennet meg til å bli snakket til som et barn?
Etter to uker kom jeg til NAV, og det viste seg at interiørdesignere er ettertraktet, særlig i en by som Trondheim. Men utdanningen min var gammel, teknologien hadde endret seg.
Du må ta noen oppfriskningskurs, sa rådgiveren. Lære nye programmer og trender, men du har et godt fundament. Du klarer det.
Jeg meldte meg på kurs. Hver morgen reiste jeg til undervisningssenteret, lærte 3D-programmer, nye materialer og designtrender. Hjernen, uvant med intellektuelt arbeid, strittet først imot men så ble det gøy.
Du har talent, sa læreren da han så mitt første prosjekt. Man ser at du har kunstnerisk sans. Hvorfor har du vært så lenge borte fra faget?
Livet, svarte jeg kort.
Etter en måned sluttet Eirik å ringe. Men hans mor ringte.
Hva har du tenkt å holde på med, din tulling? skrek hun i røret. Du forlater mann og familie! Bare fordi du ikke fikk en stol? Vi tenkte ikke over det!
Ragnhild, det handler ikke om en stol, sa jeg rolig. Det handler om tolv år med nedverdigelser.
Hva for nedverdigelser? Min sønn har båret deg på gullstol!
Din sønn har latt deg behandle meg som en tjener. Og han har selv vært verre.
Elendige menneske! skrek hun og la på.
Etter to måneder fikk jeg kursbeviset og begynte å søke jobb. De første intervjuene var dårlige jeg var nervøs, rotet med ordene og hadde glemt hvordan jeg skulle fremstå. Men på femte forsøk ble jeg ansatt i et lite designstudio som assistent.
Lønna er ikke stor, sa sjefen, Morten, en snill mann i 40-årene med grå øyne. Men vi har et godt team og spennende prosjekter. Hvis du viser deg, blir det mer.
Jeg hadde tatt hvilken som helst lønn. Jeg ville bare arbeide, skape, føle meg nyttig, ikke bare som kokk eller renholder men som fagperson.
Første prosjekt var et lite: Å lage design for en ettroms leilighet til et ungt par. Jeg jobbet som besatt, tenkte ut hver detalj, lagde dusinvis av skisser. Da kunderne så resultatet, var de begeistret.
Du har skjønt akkurat hvordan vi vil leve! sa jenta. Mer enn vi klarte å si!
Morten ga meg ros:
Flott jobb, Kari. Man merker at du legger sjel i arbeidet.
Jeg gjorde det. For første gang på mange år jobbet jeg med noe jeg virkelig likte. Hver morgen våknet jeg, spent på en ny dag.
Et halvt år senere fikk jeg høyere lønn og mer avanserte prosjekter. Etter ett år var jeg ledende designer. Kollegaene behandlet meg med respekt, kundene anbefalte meg til venner.
Kari, er du gift? spurte Morten en kveld etter jobb, da vi planla et prosjekt sammen.
Formelt ja, svarte jeg. Men jeg har bodd alene et år nå.
Kommer du til å skille deg?
Ja, snart.
Han nikket og lot være å mase. Jeg likte at han ikke blandet seg i livet mitt, ga råd eller dømte. Det var bare full aksept.
Vinteren i Trondheim var hard, men jeg frøs ikke. Jeg syntes tvert imot jeg tinte opp, etter alle år i fryseren. Jeg begynte på engelskkurs, tok yoga, gikk på teater alene, og trivdes med det.
Vera, huseieren min, sa en dag:
Vet du, Kari, du har forandret deg mye det siste året. Da du kom, var du som en redd liten mus. Nå er du en vakker, selvsikker kvinne.
Jeg så meg i speilet og skjønte at hun hadde rett. Jeg hadde faktisk forandret meg. Slapp ut håret, som jeg før hadde stramt oppsatt, begynte å sminke meg, bruke farger, men viktigst: Blikket i speilet hadde liv.
Halvannet år etter jeg forlot Oslo ringte en ukjent kvinne:
Er det Kari? Du ble anbefalt av Anne, du gjorde designet til hennes leilighet.
Ja, jeg lytter.
Jeg har et stort prosjekt. En tomannsbolig, vil ha alt omgjort. Kan vi møtes?
Prosjektet var virkelig omfattende. Den velstående kunden ga meg fri kreativitet og et generøst budsjett. Jeg jobbet fire måneder, og resultatet overgikk forventningene. Bilder ble publisert i et norsk designmagasin.
Kari, du er klar for å jobbe selvstendig, sa Morten, viste meg bladet. Du har et navn, folk spør etter deg. Kanskje du skal åpne eget studio?
Tanken skremte og inspirerte. Men jeg gjorde det. Med oppsparte penger leide jeg et lite kontor i sentrum og registrerte enkeltpersonforetak: «Studio for interiørdesign Kari Dahl». Skiltet var enkelt, men for meg de vakreste ordene i verden.
De første månedene var tunge. Få kunder og pengene forsvant fort. Men jeg ga ikke opp. Jobbet seksten timer om dagen, lærte markedsføring, laget nettside og sosiale medier.
Sakte gikk det fremover. Ryktet spredte seg fornøyde kunder anbefalte meg til andre. Etter ett år ansatte jeg en assistent, etter to år en designer til.
En morgen, da jeg åpnet mailen, så jeg en beskjed fra Eirik. Hjertet stanset et sekund jeg hadde ikke hørt fra ham på lenge.
«Kari, jeg så en artikkel om studioet ditt på nett. Kan ikke tro du har fått så stor suksess. Jeg ønsker å snakke, har skjønt mye på disse tre årene. Tilgi meg.»
Jeg leste meldingen flere ganger. Tre år siden ville dette fått meg til å løpe tilbake til ham. Nå følte jeg bare et mildt vemod over ungdommen, den naive troen på kjærlighet, på alle de tapte årene.
Jeg svarte kort: «Eirik, takk for meldingen. Jeg er lykkelig i mitt nye liv. Håper du også finner din lykke.»
Samme dag leverte jeg papirer for skilsmisse. Og om sommeren, på treårsdagen for min “flukt”, fikk studioet bestilling på å designe en toppleilighet i et luksuriøst boligkompleks. Kunden var Morten, min gamle sjef.
Gratulerer med suksessen, sa han og håndhilste. Jeg har alltid trodd du ville klare det.
Takk. Uten din støtte hadde jeg kanskje ikke orket.
Bare tull. Du har klart alt selv. Men la oss møtes til middag så kan vi diskutere prosjektet.
Under middagen snakket vi faktisk mest om prosjektet, men mot slutten kom vi inn på mer personlige temaer.
Kari, jeg har lenge hatt lyst til å spørre Morten så alvorlig på meg. Har du noen?
Nei, svarte jeg ærlig. Og jeg vet ikke om jeg er klar for forhold. Jeg bruker lang tid på å stole på folk igjen.
Jeg forstår. Kan vi bare treffes av og til? Uten forpliktelser, uten krav. To voksne. Fordi vi trives sammen.
Jeg tenkte meg om og nikket. Morten var klok, raus og trygg. Jeg følte meg rolig og fri sammen med ham.
Forholdet vårt utviklet seg sakte og naturlig. Vi gikk på teater, ruslet rundt i byen, snakket om alt. Morten presset aldri, krevde ingen kjærlighetserklæringer eller forsøk på kontroll.
Vet du, sa jeg en kveld, med deg føler jeg meg for første gang likestilt. Ikke som hushjelp, pynt eller byrde. Bare likestilt.
Hva annet? smilte han. Du er fantastisk sterk, talentfull, selvstendig.
Fire år etter at jeg forlot alt, var studioet mitt blant de mest anerkjente i Trondheim. Jeg hadde en liten stab, eget kontor i sentrum, og leilighet med utsikt over Nidelva.
Og viktigst: Jeg hadde et nytt liv. Jeg hadde valgt det selv.
En kveld, sittende i favorittstolen min med en kopp te og utsikt mot byen, tenkte jeg på den dagen for fire år siden. Selskapslokalet, de gyldne dukene, de hvite rosene jeg kastet. Nedverdigelsen, smerten, fortvilelsen.
Og jeg tenkte: Takk, Ragnhild. Takk for at du ikke fant en plass til meg ved bordet. Hadde du gjort det, ville jeg sittet resten av livet på kjøkkenet, tilfreds med andres oppmerksomhet.
Men nå har jeg min egen plass. Og ved det bordet er det jeg som bestemmer.
Telefonen ringte og brøt tankene mine.
Kari? Det er Morten. Jeg står utenfor. Kan jeg komme opp? Vil snakke om noe viktig.
Ja, kom opp.
Jeg åpnet døren og så ham med en bukett hvite roser. Akkurat som for fire år siden.
Var det tilfeldig? spurte jeg.
Nei, smilte han. Jeg husker hva du fortalte om den dagen. Jeg tenkte la hvite roser få en ny betydning for deg.
Han rakte meg blomstene og tok frem en liten eske fra jakkelommen.
Kari, jeg vil ikke stresse deg. Men jeg vil at du skal vite: Jeg vil dele livet med deg. Slik det er. Arbeidet ditt, drømmene dine, friheten din. Ikke forandre deg, men utfylle hverandre.
Jeg tok mot esken og åpnet den. En enkel, elegant ring lå der akkurat slik jeg selv ville valgt.
Tenk på det, sa Morten. Ingen hast.
Jeg så på ham, på rosene, på ringen. Tenkte over den lange veien fra den redde husmoren til den selvstendige kvinnen.
Morten, sa jeg, er du helt sikker på at du vil ha en så kravstor partner? Jeg kommer aldri til å tie hvis noe er urett. Aldri spille rollen som den “praktiske” kona. Og aldri tillate å bli behandlet som mindreverdig.
Akkurat slik elsker jeg deg, svarte han. Sterk, uavhengig, med selvtillit.
Jeg satte ringen på fingeren. Den passet perfekt.
Da, ja, sa jeg. Men bryllupet planlegger vi sammen. Og ved vårt bord skal det alltid være plass til alle.
Vi omfavnet hverandre, og akkurat da blåste vind fra Nidelva inn gjennom vinduet og fylte rommet med frisk luft og lys. Som et tegn på et nytt liv, som akkurat hadde begynt.




