For noen dager siden gikk mamma ut hjemmefra slik hun alltid pleier. Hun hadde sendt meg melding om morgenen og spurt om jeg hadde spist frokost. Jeg svarte «ja, vi snakkes senere» og fortsatte med arbeidet. Hun var ikke syk, ikke innlagt, ingen bekymringer, ingen avskjed. Bare en vanlig dag. En dag jeg trodde ikke kom til å endre noe som helst.
Klokken 16:00 ringte det fra et ukjent nummer. Det var naboen. Hun sa: «Moren din har hatt en ulykke.» Jeg spurte hvor hun var, og fikk vite på hvilken klinikk. Jeg dro med en gang. Der fikk jeg vite at mamma hadde falt på gaten, slått hodet, og de kunne ikke gjøre noe. Det var ingen dramatikk, ingen siste ord.
Det var ingen siste setninger. Ingen klemmer. Ingen tid til å si noe som helst. Jeg sto og stirret på en hvit vegg, mens de forklarte papirer, underskrifter, prosedyrer. Jeg ringte brødrene mine med skjelvende stemme og sa det vanskeligste jeg har måttet si: «Mamma er død.»
Det virkelige sjokket kom ikke på klinikken. Det kom da jeg kom alene inn i hjemmet hennes for å hente tingene. Jeg åpnet garderoben, og der hang klær hun hadde gjort klar til vask. Sandalene stod fortsatt ved døren, lommeboken hang bak stolen, innkjøpene var bare delvis satt bort. Alt sto stille i det samme øyeblikket livet hennes hadde stoppet.
Jeg tok en av blusene hennes for å legge den i vesken, og kjente lukten av hennes såpe. Jeg ble stående med plagget i hendene, ute av stand til å bevege meg. Satte meg på sengen og stirret lenge ned i gulvet. Kjente på raseriet.
Så kom de små tingene, de som gjør mest vondt: Å taste inn nummeret hennes av vane, bare for å huske at det ikke finnes lenger, komme hjem fra jobb og ingen spør om jeg har kommet trygt hjem, gå forbi huset hennes og ikke gå inn. Ingen forbereder deg på den stillheten.
Alle sier: «Det var hennes tid», «Gud vet hvorfor han gjør som han gjør», «Nå hviler hun i fred». Men jeg kjenner ikke fred. Jeg kjenner tomhet. Jeg kjenner at hun dro på en vanlig dag, uten tillatelse, uten advarsel, uten tid til å trøste mitt hjerte.
Og det gjør mest vondt: at det ikke var en avskjed. Det var som en brå, kald flenge.




