Hvem er du, lille venn? La meg ta deg med hjem, så du får varmen.
Jeg løftet henne opp. Tok henne med hjem, straks var naboene på pletten her i bygda slutter ingen hemmeligheter og nyheter sprer seg på et blunk.
Herre Gud, Astrid, hvor fant du henne?
Hva skal du gjøre med henne da?
Har du helt mistet vettet, Astrid? Du kan da ikke ha et barn? Hvordan har du tenkt å forsørge henne?
Gulvet knirket under meg nok en gang tenkte jeg at jeg burde fikset det, men det blir liksom aldri tid. Satte meg ved bordet, fant fram den gamle dagboka mi. Sidene er gule som høstblader, men blekket bærer fortsatt alle mine tanker. Ute blåser nordavinden, bjørka slår med greina mot vinduet, som om den vil inn.
Hvorfor så urolig? spør jeg til treet. Bare vent litt, snart er våren her.
Litt morsomt å snakke til et tre, men når man lever alene, føles alt omkring levende. Etter den tunge tiden ble jeg enke min Olav døde. Det siste brevet hans har jeg fortsatt, gammelt og slitt etter å ha lest det om og om igjen. Han skrev at han skulle komme hjem snart, at han elsket meg og at vi skulle være lykkelige Men en uke senere kom budet.
Barn fikk jeg aldri, kanskje like greit det var knapt nok mat til å leve på den tiden. Gårdssjefen, Martin Eik, prøvde å trøste meg:
Ikke sørg, Astrid. Du er fortsatt ung, snart finner du noen ny.
Nei, jeg gifter meg aldri igjen, svarte jeg bestemt. Jeg elsket én, det får holde.
På gården jobbet jeg fra soloppgang til solnedgang. Formannen, Lars Pettersen, kunne rope:
Astrid Hansen, du burde gå hjem nå, det er sent!
Jeg rekker det, svarer jeg så lenge hendene jobber, eldes ikke sjelen.
Jeg hadde et enkelt gårdsbruk geita Ragnhild, like sta som meg selv, og fem høns. De vekket meg hver morgen, bedre enn noen hane. Naboen Liv spøkte ofte:
Du, er du egentlig en kalkun? Hønene dine skriker jo før alle andres!
Hagen holdt jeg selv poteter, gulrøtter, rødbeter. Alt vårt eget fra jorden. Om høsten syltet jeg agurker, tomater, soppen fra skogen. Om vinteren, når jeg åpnet en syltekrukke, føltes det som om sommeren kom tilbake.
Den dagen husker jeg som om det var i går. Mars var sur, vått. Dagen begynte med regndråper, frøs til mot kvelden. Gikk til skogen for å samle ved ovnen måtte fyres. Mange gamle grener etter vinterstormene, bare å plukke. Hadde armene fulle på vei hjem, gikk over den gamle broa, da jeg plutselig hører gråt. Først trodde jeg det var vinden som jålet, men nei, barnestemmen, tydelig.
Gikk ned under broen, ser en liten jente, møkkete, våt og med ødelagt kjole, øyne fulle av frykt. Da hun fikk øye på meg, ble hun bare stille, skalv som et ospeløv.
Hvem er du, lille venn? spurte jeg forsiktig.
Hun sa ingenting, bare så på meg med blå lepper og røde, hovne fingre.
Du fryser, sa jeg mykt. Kom, jeg tar deg med hjem, så får du varmen.
Løftet henne hun var lettere enn en fjær. Tullet henne inn i sjalet mitt, holdt henne inntil brystet. Tenkte med meg selv hva slags mor etterlater et barn under broen? Får det ikkje til å stemme, det der.
Ved hadde jeg bare å slippe det var ikke det viktigste lengere. Hele veien hjem sa hun ingenting, holdt seg fast rundt halsen min.
Kom hjem, og naboene var der med en gang slikt sprer seg fort i bygda. Liv var først:
Gud hjelpes, Astrid, hvor fant du henne?
Under broen, sa jeg. Hun var forlatt.
Nei, fy så tragisk Hva skal du gjøre med henne?
Hva tror du? Hun blir hos meg.
Har du gått fra skjønn og sans? sa gamle Ingeborg, som hadde kommet. Du får ikke utdelt barn, hva skal du leve av?
Det som Herren gir oss, skal holde, svarte jeg.
Fikk fyr på ovnen, kokte vann. Jenta var full av blåmerker, tynn som et strå. Badet henne i varmt vann, kledde henne i min eldste ullgenser barneklær hadde jeg jo ikke.
Er du sulten? spurte jeg.
Hun nikket forsiktig.
Ga henne gårsdagens lapskaus og grovbrød. Hun spiste ivrig, men pent kunne se hun ikke hørte til på gata, men hadde vært ett hjemmets barn.
Hva heter du?
Hun var taus. Om hun var redd, eller ikke kunne snakke, visste jeg ikke.
La henne i min seng, selv tok jeg benken. Våket til hun sov, sjekket flere ganger ute natten. Hun sov sammenkrøpet, med små snufs.
Neste morgen gikk jeg til kommunekontoret for å melde funnet. Ordføreren, Jan Olsen, bare himlet med øynene:
Ingen har meldt et savnet barn. Kanskje noen fra byen har forlatt henne
Hva gjør jeg nå?
Etter loven må hun til et barnehjem. Jeg ringer til kommunen i dag.
Hjertet mitt stakk:
Vent litt, Jan. Gi det litt tid kanskje foreldrene dukker opp. Jeg beholder henne så lenge.
Tenk igjennom det, Astrid Hansen
Jeg har gjort mitt valg.
Jeg kalte henne Ingrid samme navn som min mor. Tenkte jeg at kanskje noen kom og hentet henne, men de gjorde det aldri. Og takk for det jeg fikk henne i hjertet.
Det tok tid, hun snakket ikke, bare så seg rundt som om hun lette etter noe. Våket med skrik om natten, skjelvende. Jeg holdt henne inntil meg, strøk over hodet:
Ikke gråt, barnet mitt, alt går bra nå.
Sydde klær til henne av mine gamle kjoler. Farget dem blå, grønn, rød. Enkelt, men med glede. Liv så det og lo:
Astrid, du har gull i hendene! Trodde du bare kunne håndtere spaden.
Livet lærer oss å være både syerske og barnepike, svarte jeg og var litt stolt.
Men alle var ikke like forståelsesfulle. Særlig Ingeborg hun korset seg hver gang hun så oss:
Dette er ikke godt, Astrid. Å ta en fremmedtatt i hus, det gir bare ulykke. Moren måtte ha vært dårlig, som forlot henne. Eplet faller ikke langt fra stammen
Nei, Ingeborg, du skal ikke dømme andre folks synder. Hun er min nå, og ferdig med det.
Gårdsformannen virket skeptisk:
Tenk over det, Astrid Hansen, kanskje hun burde vært på barnehjem?
Hvem skulle elsket henne der da? Det er nok foreldreløse på barnehjem.
Ordføreren begynte å hjelpe kom med melk eller bygg.
Ingrid tínte opp. Først kom enkeltord, deretter hele setninger. Husker første gang hun lo jeg hadde akkurat falt ned fra krakken da jeg hang opp gardiner. Lå på gulvet og stønnet, hun lo klukkende så det sang, og all smerten forsvant.
Hun ville hjelpe i hagen. Fikk egen liten hakke, vandret etter meg, og var mest ivrig med å trampe ugress inn i raden enn å fjerne dem. Men jeg ble ikke sint var så glad hun var levende og aktiv.
Så ble hun syk høy feber. Lå rød og sløv. Jeg løp til bygdas helsearbeider, Simen Pettersen:
Hjelp oss!
Han bare trakk på skuldrene:
Hvilke medisiner har jeg? På hele bygda har jeg tre ibux-tabletter. Kanskje vi får mer om en uke.
En uke? Hun overlever ikke til i morgen!
Jeg la ut på tur til byen, ni kilometer i søle. Skoene ble ødelagt, føttene full av sår, men jeg kom fram. Unge legen, Andreas Mikkelsen, så på meg:
Vent her.
Kom med medisin, forklarte:
Det koster ingenting. Pass på jenta nå.
I tre døgn satt jeg ved sengen hennes, ba bønner, skiftet omslag. På fjerde dagen sank feberen, hun åpnet øynene og sa svakt:
Mamma, jeg er tørst.
Mamma For første gang kalte hun meg det. Jeg gråt, av lettelse og glede. Hun strøk tårene bort:
Mamma, hvorfor gråter du? Er det vondt?
Nei, min skatt, det er bare lykke.
Etter det ble hun helt forandret varm og snakkesalig. Hun begynte på skolen, læreren skrøt:
For et lærevillig barn, hun snapper alt!
Folk i bygda ble vant med henne, sluttet å hviske. Selv Ingeborg myknet, kom med hjemmebakst til oss. Hun likte Ingrid ekstra etter at hun hjalp henne å fyre opp ovnen da kulda var på sitt verste. Ingeborg hadde fått ryggvondt, hadde ikke fått inn ved Ingrid tilbød seg:
Mamma, kom, vi må til Ingeborg. Hun fryser.
De to ble venner den gamle grinebiteren og jenta mi. Ingeborg fortalte eventyr, lærte henne å strikke og nevnte aldri mer verken dårlig blod eller fortapt barn.
Tiden gikk. Da Ingrid ble ni, snakket hun om broa for første gang. Vi satt sammen, jeg stoppet sokker og hun lekte med dukken sin den jeg hadde sydd til henne.
Mamma, husker du da du fant meg?
Hjertet stoppet litt, men jeg viste det ikke:
Ja, jeg husker det, min skatt.
Jeg husker litt også. Det var kaldt. Og jeg var redd. En kvinne gråt, og så gikk hun.
Strikkepinnene falt ut av hendene mine. Hun fortsatte:
Jeg husker ikke ansiktet. Bare det blå sjalet. Hun sa hele tiden: «Tilgi meg, tilgi meg»
Ingrid
Du skal ikke være lei, mamma, jeg er ikke trist. Husker bare av og til. Vet du hva? Jeg er glad du fant meg.
Jeg holdt henne ordentlig fast, og det sved i halsen. Ofte har jeg lurt på hvem kvinnen i det blå sjalet var, hva som fikk henne til å etterlate et barn under broen? Kanskje hun sultet selv, kanskje mannen var voldsom Livet kan være hardt. Jeg har ikke rett til å dømme.
Den kvelden sovnet jeg sent. Tenkte så mange svinger livet har. Jeg trodde alltid jeg var fratatt lykken, straffet med ensomhet. Men det viser seg at livet forberedte meg på det viktigste å gi varme til et forlatt barn.
Siden den natta har Ingrid ofte spurt om sitt tidligere liv. Jeg har alltid vært ærlig, men har gått varsomt fram:
Vet du, min venn, noen mennesker lever med så tungt at de nesten ikke har valg. Kanskje din mor hadde det fryktelig vanskelig.
Og du ville aldri gjort det? spurte hun.
Aldri, svarte jeg. Du er min lykke, min glede.
Årene raste. Ingrid ble skoleflink hun kom hjem og sa:
Mamma, i dag leste jeg dikt foran klassen, og Helene Nordli sier at jeg har talent!
Læreren hennes, Helene Nordli, kom ofte til meg:
Astrid Hansen, hun må få studere mer. Hun er så lys i hodet, har gave for språk og litteratur. Du skulle sett hennes tekster!
Hvor skal hun studere da? sukkte jeg. Vi har ikke råd
La meg hjelpe henne, gratis. Sløse ikke bort den kapasiteten.
Helene Nordli begynte å jobbe ekstra med Ingrid. Om kvelden satt de hjemme hos meg med bøker. Jeg kom med te og bringebærsyltetøy, hørte dem diskutere Ibsen, Bjørnson, Hamsun. Hjertet mitt sang jenta mi forsto alt.
I niendeklasse ble Ingrid forelsket for første gang den nye gutten i klassen, som kom fra Oslo med familien. Hun var altfor spent og skrev dikt i en bok hun gjemte under puten. Jeg lot som jeg ikke så det, men mammahjertet følte det første kjærlighet er alltid litt vond og sårt.
Etter videregående søkte Ingrid til lærerhøgskolen. Jeg ga henne alle sparepengene, til og med solgte kua Ragnhild vondt, men jeg måtte.
Du kan ikke selge kua, mamma! protesterte Ingrid. Hva skal du leve av?
Jeg klarer meg. Har poteter, og hønene legger egg. Du må få gå på skole, mitt barn.
Da opptaksbrevet kom, jublet hele bygda. Til og med gårdsformannen kom med blomster:
Dyktig gjort, Astrid! Du har oppdratt og utdannet ei datter. Nå har vi en egen student her!
Jeg husker dagen hun skulle reise. Vi stod ved bussholdeplassen, hun klemte meg hardt og gråt.
Jeg skal skrive hver uke, mamma. Kommer hjem i ferien.
Selvfølgelig gjør du det, sa jeg, selv om hjertet blødde.
Bussen rundet svingen, og jeg ble stående. Liv kom og la armen rundt meg:
Kom nå, Astrid. Du har ting å gjøre hjemme.
Vet du, Liv jeg er lykkelig. Andre har egne barn, jeg fikk mitt fra Gud.
Hun holdt ord skrev ofte. Hvert brev var som en festdag. Jeg leste dem gang på gang. Hun skrev om skolen, venninner, byen, men jeg kjente mellom linjene hun savnet hjemme.
Andre året på studiet traff hun sin Erlend også student på historielinja. Hun skrev om ham, forsiktig, men jeg skjønte straks hun var forelsket. Sommeren etter kom hun hjem med ham.
Han var jordnær, hjelpsom. Rettet taket, ordnet gjerdet. Fant tonen med naboene. Om kvelden satt vi på trappa, han fortalte om Norges historie interessant og hjertevarmt. Det var lett å se hvor mye han elsket Ingrid.
Da hun kom hjem på ferie, ville alle se hvor vakker hun var blitt. Gamle Ingeborg, selv blitt skrøpelig, korset seg:
Herregud, jeg var imot det første gang. Tilgi meg. Se hvilket under du fikk boende her!
Nå er hun lærer på byskolen, underviser egne barn, som Helene Nordli gjorde for henne. Gift med Erlend, lever i harmoni. Har gitt meg et barnebarn lille Astrid, oppkalt etter meg.
Lille Astrid ligner Ingrid sterk, bare tøffere i karakter. Når de kommer på besøk, er det ikke ro i huset alt skal undersøkes og utforskes. Jeg gleder meg over hvert rop og latter, et hjem uten barnelatter er som en kirke uten klokker.
Sitter nå ved dagboka, ute blåser nordavinden. Gulvet knirker, bjørka slår fortsatt mot ruten. Men nå er stillheten ikke tung den har fred og takknemlighet, for hver dag, hver latter, for alt som brakte meg til den gamle broa.
På bordet står et bilde Ingrid med Erlend og lille Astrid. Ved siden av ligger det gamle sjalet, det samme jeg tullet henne inn i da. Jeg tar det fram av og til og kjenner varmen fra dengang.
I går kom et brev Ingrid skriver at hun venter en gutt. Erlend har allerede valgt navn Olav, etter min mann. Slekten fortsetter, minnet lever videre.
Den gamle broa er borte, nå står en ny og staselig betongbro der. Jeg går sjelden forbi, men stopper alltid og tenker hvor mye livet kan endre seg på én dag, ett tilfeldig møte, én barnestemme i en kald marskveld.
Folk sier ensomhet er en prøve, så vi kan lære å sette pris på de nærmeste. Jeg tror heller at livet forbereder oss for å møte dem som trenger oss mest. Ikke blodsbåndet betyr noe det er hjertet som teller. Mitt hjerte, den dagen under broa, tok ikke feil.
Jeg har lært at det er i de små hasardene, de impulsive valgene, det største i livet finnes kjærligheten til et barn man aldri hadde tenkt å få, og gleden over at hun valgte meg til sin mor.




