Svigerdatteren sa klart ifra: Det blir ikke to husfruer på samme kjøkken, og jeg hjalp henne med å pakke koffertene

25. november

I dag må jeg skrive det ned kanskje for å få tankene ut av hodet og forstå hva som skjedde. Så snart jeg våknet, var det lyden av metall mot metall som fikk pulsen min til å stige. Jeg sto i døråpningen til mitt eget kjøkken og så Rita svigerdatteren min stå med rett rygg, klar til å kaste min gamle støpejernspanne i søppelspannet. Pannen som jeg i tretti år har stekt pannekaker på. Hver gang jeg lager pannekaker, blir lukten og varmen nesten en hilsen fra mamma, som ga meg den i inflytningsgave da jeg som ung og håpefull flyttet inn her.

Pannen har vært et fast holdepunkt. Den har stekt poteter i trange tider på 90-tallet, og den har varmet opp karbonader til lille Oleg, når han kom sliten og sulten hjem fra skolen.

Rita, legg den tilbake, sa jeg så stille jeg kunne, men stemmen skalv litt. Det er min ting.

Hun snudde seg og så på meg med det blikket som unge mennesker får når de synes de snakker med gamlinger: Halvt medlidenhet, halvt irritasjon.

Men Sonja, vi hadde jo avtalt, sa hun. Vi har kjøpt helt nytt sett fra IKEA teflon, keramikk, moderne! Hvorfor skal denne gamle klumpen stå og ta plass nede i skuffen? Jeg trengte plassen til blenderen min.

Jeg kjente et sting i brystet. Dette var mitt hjem. Jeg hadde latt Oleg og Rita bo her gratis mens de sparte til egen bolig det var min måte å støtte dem på. De hadde bodd her tre måneder, og jeg hadde aldri gitt tillatelse til å rydde bort mine ting.

Rita satte pannen hardt ned, så kjøkkenbenken nesten ristet.

Nettopp. Vi bor her, ikke bare er på besøk. Det er folkeskikk to husfruer på ett kjøkken fungerer ikke. Jeg er den som lager mat til mannen min, det er naturlig at jeg bestemmer på kjøkkenet. Kan du ikke gi litt slipp? Du har hatt ditt kjøkkenliv.

Klumpen i halsen vokste. Jeg så på klokken, litt over syv. Oleg kommer snart hjem. Måtte roe meg ned.

Vi tar dette opp når Oleg kommer hjem, sa jeg.

Oleg er enig med meg, svarte Rita og satte Galinas gryte med lapskaus på nederste hylle i kjøleskapet for å få plass til yoghurtene sine. Han synes vi bør pusse opp.

Jeg gikk stille til rommet mitt. Måtte få litt tid til å tenke, skulle ta litt valerian og puste rolig. Det var som å se melk koke over ingen kontroll.

Da Oleg flyttet inn med Rita for tre måneder siden og spurte, litt beskjedent: «Mamma, kan vi bo her et år? Utleieprisene er vanvittige ellers klarer vi aldri å spare opp til egenkapital», sa jeg med én gang ja. Jeg ville ham alt godt. Leiligheten min er stor, en treroms i blokk fra femtitallet som jeg har slitt meg til. Her var det nok plass.

Første måneden var det fredelig. Rita var stille og ydmyk, spurte til og med om hun kunne bruke en ekstra knagg i gangen. Men etter at de giftet seg, begynte forvandlingen. Først knuste hun favorittvasen min, «tilfeldig». Så sa hun hun hadde allergi mot potteplanter, og jeg måtte gi dem bort. Og nå kjøkkenet.

Kvelden kom, Oleg spiste min lapskaus, for Rita hadde «ikke rukket» å lage sin salat. Jeg følte det var dags for å ta praten.

Oleg, vi må snakke, sa jeg og satte meg ned foran ham.

Rita kom straks til, la hendene på skuldrene hans som om hun beskyttet ham.

Hva er det, mamma? Oleg var sliten, han jobber som IT-konsulent, og vil helst ha konfliktfrie kvelder.

Rita forsøkte å kaste mine ting i dag. Og hevdet kjøkkenet kun skulle ha én kokk. Jeg vil ha klarhet i hva hun mener.

Oleg slapp alt, så på meg og deretter på Rita, som straks skjøt frem underleppen.

Jeg ville bare skape orden og litt hygge, for at Oleg skulle trives! Det er så mye rot og fett overalt…

Min ting er ren, svarte jeg tvert.

Mamma, du må ikke ta det så tungt, sa Oleg. Rita er ung og vil bare det beste. La henne flytte om på krydderglassene, hva gjør det vel? Hun vil jo bygge sitt rede.

Og det gjør man i sitt eget hjem, gutten min, svarte jeg. I andres hus følger man husets regler.

Oi, nå kommer de gamle ordtakene igjen! Rita veivet med armene. Oleg, si noe! Vi er jo familie. Hvorfor skal jeg føle meg som en gjest?

Fordi du faktisk er gjest her, tenkte jeg. Men lot være å si det. Jeg ba bare om at ting skulle avtales, og at mine ting fikk stå dette er mitt hjem.

Det er vårt hjem, mamma, sa Oleg. Jeg er jo folkeregistrert her.

Ganske tung stillhet. Jeg så på Oleg og skjønte at det ikke var ond vilje, bare ubehag og ønske om fred. Men Rita smilte triumferende bak ham.

De neste ukene ble en slags kald krig. Ingen kastet ting åpent Rita begynte å drive med små stikk. Mitt kjøkkenhåndkle lå alltid på gulvet, hennes hang der jeg pleide. Salt og sukker byttet plass. Min favorittkopp ble gjemt bak et tårn med tallerkener.

Lørdag skulle jeg til hytta. Jeg elsker å være på fjellet, særlig når det er høst og stille. Mitt fristed.

Oi, Sonja så du skal bort! Rita dukket opp fra badet. Så topp! Oleg og jeg har invitert venner for å spille brettspill og bestille pizza. Var så redd for å forstyrre deg.

Jeg kommer tilbake til lunsj i morgen, sa jeg.

Kunne du ikke bli til mandag? Det er så fin luft der… Vi trenger litt privatliv, du vet, vi er jo unge.

Oleg stirret på mobilen.

Greit. Jeg drar på mandag, sa jeg.

Men det var som om noen sakte skar meg ut av livet mitt, bit for bit.

Da jeg kom hjem mandag kveld, kjente jeg ikke igjen leiligheten. Gulvteppet var byttet ut med en moderne matte. Gardinene var flyttet. Og på kjøkkenet…

Det massive eikebordet var borte. Bare en bardisk og to høye krakker stod igjen.

Jeg satte handleposen fra hytta på gulvet.

Hvor er bordet? spurte jeg.

Rita satt med kaffe fra en ny maskin, selvsagt.

Åh, du er tilbake! Bordet tok halve kjøkkenet, så vi satte det på verandaen. Bardisken er mye mer trendy! Oleg elsker det.

På verandaen? Ute i regnet?

Det går bra, det tåler litt vær. Sonja, jeg må snakke med deg.

Hun gikk bort til vinduet og foldet armene.

Vi har tenkt jeg har tenkt, Oleg er enig. Det er trangt med to familier i én leilighet. Det skader ekteskapet vårt.

Så hva foreslår du? Flytte til egen leilighet? Virker rimelig, sa jeg og satte meg på den eneste gjenværende krakken.

Rita fnøs.

Hvorfor betale husleie du har jo hytta! Vinterisolert, peis og strøm. Du elsker fjellet. Kan du ikke flytte dit et par år til vi får råd til egen leilighet? Vi kommer på helgebesøk og tar med mat. Du får ro, frisk luft og vi kan passe på leiligheten.

Jeg stirret på henne. Dette var mer enn frekt det var en invasjon.

Vet Oleg om dette? sa jeg lavt.

Ja, vi snakket om det i går. Han sa: «Hvis mamma ikke har noe imot det, hvorfor ikke?»

«Hvis mamma ikke har noe imot det». Den setningen gjorde mest vondt. Min egen sønn var klar til å sende meg til hytta, hvor jeg må hente vann i bøtter om vinteren, bare for at hans kone skal få mer plass på kjøkkenet.

Jeg reiste meg, og en kald ro kom over meg. Den gamle roen fra da jeg var økonomisjef på fabrikken.

Jeg har forstått deg, Rita. Hvor er Oleg?

Han er på jobb, kommer om en time.

Da har jeg en time.

Jeg hentet dokumentmappen fra skapet. Blått skjøte, gamle papirer, privatiseringsavtalen. Jeg har vært eneste eier fra starten Oleg har aldri hatt formell eierskap, bare adresse her.

Jeg gikk ut på kjøkkenet igjen.

Rita, reis deg.

Hva? Hun hevet øyenbrynene.

Du går til soverommet og henter koffertene dine.

Hva mener du? Skal vi på ferie?

Du skal. Du skal flytte til adressen din til moren din i Holmestrand eller hva det nå er eller til leiebolig. Det spiller ingen rolle.

Rita ble blek.

Du kan ikke gjøre dette. Jeg er gift med Oleg!

Nei, min kjære, du har ikke rett til å bo her. Se, her er papirene. Ifølge norsk lov har kun eieren og dennes familiemedlemmer bruksrett. Jeg er eier, og du har ikke adresse her. Du er bare gjest en som har fått for mye plass.

Oleg vil aldri tilgi deg! Han flytter med meg!

Det er hans valg, svarte jeg. Hvis han vil dra med en kvinne som kaster ut hans mor fra sitt hjem da får han gjøre det. Så får vi se hva slags mann han er.

Da kom Oleg inn døren. Han kjente atmosfæren med én gang. Så rundt seg klær, koffert, Rita hvit av raseri, meg rolig.

Hva skjer? spurte han.

Mamma kaster meg ut! skrek Rita og dramatiserte gråten. Oleg, gjør noe!

Oleg så på meg.

Stemmer det, mamma?

Ja, sa jeg. Rita foreslo at jeg skulle flytte til hytta for å gi henne hele leiligheten. Nå har jeg sagt min mening. Er du villig til å sende din mor på 60 år ut i minusgrader med bøtter og ved, bare for at kona skal få mer plass?

Oleg ble rød i ansiktet. Han kikket ned.

Vi bare tenkte… Det er fint på fjellet om sommeren…

Det er november, Oleg.

Han skammet seg. Endelig gikk alvoret opp for ham.

Rita mente «to husfruer på én kjøkken fungerer ikke». Det gjør jeg enig i det er min leilighet. Jeg har bygd dette hjemmet, oppdratt deg her. Jeg vil ha mine ting i fred. Så, Rita, du pakker. Nå.

Oleg! Er du mann? Si noe! Vi er jo familie!

Oleg så på henne nå som hun virkelig var, ikke drømmen, men en krevende, sur kvinne som ville gjøre min bolig til sin. Han husket eikebordet, som pappa dro opp trappene selv nå står det ute og blir fuktig.

Rita, sa han, gå og pakk.

Hva?! Vil du svikte oss?

Du gikk for langt, sa han. Mamma har rett. Dette er hennes hjem. Vi har blitt for frimodige. Jeg hjelper deg med koffertene.

Jeg går ingen steder! Jeg ringer politiet!

Gjør det, sa jeg. Jeg har dokumentene. De skal hjelpe deg ut.

Den neste timen var et spetakkel. Rita slengte klær, gråt, skjeldte ut Oleg og kalte meg heksa. Men koffertene ble fylt. Jeg hjalp til med å pakke jakkene hennes.

Ikke rør! hveste hun.

Når hun endelig slamret døren igjen og dro til venninna si (hun hevdet at hun skulle få Oleg med seg og halvdelen av alt, men det var ingenting å hente) ble det stille.

Oleg satt på krakken ved bardisken, med hodet i hendene.

Unnskyld, mamma, sa han. Jeg… Jeg har vært blind. Forelsket, alt det der. Ville bare ha fred.

Hvis ingen tar tak, blir det aldri ordning sa jeg og la armen rundt ham. Kjærlighet er viktig. Men respekt er viktigst. Du må aldri bygge ditt liv på å tråkke på andre særlig foreldrene dine.

Vil du også kaste ut meg? Han så opp med tårer i øynene.

Nei, selvfølgelig ikke. Men bare én ting.

Hva da?

Få bordet inn fra verandaen, og støpejernspannen min. Jeg skal lage pannekaker i morgen.

Oleg smilte svakt.

Den er i søppelrommet, mamma. Pannen.

Da kjøper vi en ny. En støpejerns. Og bordet skal inn.

Oleg ble boende. Skilsmissen ble klar etter to måneder. Det viste seg at Rita var mer opptatt av adresse og kvadratmeter enn Oleg da hun mistet dem, forsvant kjærligheten også.

Seks måneder senere stod jeg igjen på kjøkkenet. Bordet var tilbake, dekket med min stivede duk. På komfyren låg en ny, gammel støpejernspanne Oleg fant den på Finn, skrubbet den ren og ga til meg.

Oleg hadde fått ny kjæreste Lena. Rolig, varm, tilbakeholden. I går ble hun med inn og sa:

Så koselig kjøkken du har, Sonja! Og det lukter pannekaker! Kan jeg få hjelpe til? Jeg er ikke så flink, men jeg prøver.

Selvsagt, lille venn, sa jeg og ga henne forkle. Kom og stå ved siden av meg. Det er nok plass til alle her om bare folk er gode.

Og jeg tenkte to husfruer på ett kjøkken kan gå bra, hvis den ene er klok og den andre er takknemlig. Bardisken solgte vi på Finn.no den passet ikke i et hjem hvor tradisjon og varme betyr noe.

Denne dagen lærte meg noe. Livet er for kort til å svelge overgrep og alt starter hjemme.

Rate article
Intigue Life
Svigerdatteren sa klart ifra: Det blir ikke to husfruer på samme kjøkken, og jeg hjalp henne med å pakke koffertene