Mannen min stilte et ultimatum, og uten å nøle valgte jeg skilsmisse

Fredag, 1. september

Skal du bare sitte der og være stille? Jeg mener, jeg var veldig tydelig. Enten bygger vi dette huset, eller så går vi hver vår vei. Jeg er mann, fylt femtifem år, jeg vil bo på landet, ikke i denne betongklossen! Pål satte kaffekoppen hardt ned på tallerkenen, så kaffeskvetten sprutet over duken. Hører du i det hele tatt etter, Sissel?

Jeg løftet blikket sakte fra fatet. Det luktet stekte karbonader på kjøkkenet, blandet med en svakt eim av beroligende dråper selv om jeg ikke hadde rørt dem ennå. Kanskje lukta hadde satt seg i veggene etter to uker med våre ustanselige diskusjoner. Pål satt overfor, rød i ansiktet, den stae rynken i pannen den jeg før syntes var tøff, men nå bare irriterte meg grenseløst.

Jeg hører deg, Pål, svarte jeg rolig, tørket flekken med servietten. Du vil ha et hus. Det har jeg skjønt for lenge siden. Men jeg forstår ikke hvorfor min leilighet må være prisen for det huset.

Igjen med «din»! han slo ut med armene. Skal vi bare fortsette å dele? Vi er familie, eller hva? Fem år har vi bodd sammen! Alt burde være felles. Men du holder fast i denne «ettromsleiligheten» som om livet ditt avhenger av den. Den står tom, samler støv, vi kunne vært i gang med grunnmuren!

Den står ikke tom, Pål. Det bor leietakere der, og pengene er et fint tilskudd til både min og din lønn maten handler vi jo sammen, forsøkte jeg å snakke rolig, selv om stemmen skjelte litt innvendig.

Småpenger! avfeide han. Hva er tjue tusen kroner? Huset er en investering! En kapital! Et slektssted! Tenk på alderdommen. Vil du sitte på benken ved blokken eller stå opp til frisk luft og fuglesang på verandaen?

Jeg så ut vinduet. Utenfor summet kvelden i byen, lysene blinket langs gaten. Jeg trivdes med byens liv. Jeg likte vår koselige toroms, jeg likte fem minutter til t-banen, legen rett over gata, datteren min og barnebarnet i nabolaget. Jeg er femtito år, jobber som økonomisjef på et lite kontor og har ingen drøm om jord, septiktanker og snøhaug fjernt fra folk.

Men Pål drømte. Og den drømmen hadde tatt over alt det siste året.

Pål, du har tomta. Den er din, arvet etter foreldrene. Bygg hvis du vil. Men du må bruke dine egne midler, gjentok jeg det samme argumentet, som alltid trigget ham.

Hvilke «egne»? fyrte han opp igjen. Du vet jo at det er stille i firmaet mitt nå. Ingen kunder. Feil sesong. Pengene er bundet i betong! Selger du leiligheten gir det oss startkapital. Vi får huset opp, får til innredning, og så løsner det nok for meg igjen da kan vi betale gjeld.

Jeg ryddet av bordet i stillhet. Jeg kjente denne planen. «Når arbeidet løsner» hadde jeg hørt hele vårt ekteskap. Pål monterte dører og det var alltid «ikke sesong»: januar folk er på fest, mai på hytter, sommer ferie. Det var jeg som forsørget oss. Og denne ettromsleiligheten, arvet fra mormor lenge før jeg traff Pål, var min trygghet. Min reservetank, spart til datteren min Mari eller for dårlige tider.

Ignorerer du meg? Pål steg opp og sperret veien forbi vasken. Sissel, jeg mener alvor. Jeg er utslitt. Jeg føler meg som en inntrenger i dine leiligheter. Jeg vil være herre i eget hjem! Hvis du ikke stoler på meg, hvis du synes leiligheten er for mye å ofre for vår fremtid, er vår kjærlighet ikke verdt noe.

Dette handler ikke om kjærlighet, sa jeg rolig og så ham i øynene. Det handler om økonomi og sunn fornuft. Skal jeg selge en sentral, lettsolgt leilighet i byen for å satse på et byggeprosjekt på landet som kan dra ut i mange år? Hva om noe skjer hva skal vi leve av da?

Du er alltid så negativ! svarte han surt. Sånn er det: Du har tid til mandag. Det er fredag. Mandag ringer du megleren og legger ut leiligheten, eller vi går til kommunens kontor og søker om skilsmisse. Jeg vil ikke leve med en kvinne som ikke tror på meg og gjemmer pengene bak ryggen på meg.

Han snudde seg, grep jakka, og smalt døra så vinglasset klirret i skapet.

Jeg ble sittende alene på kjøkkenet. Vannet dryppet fra kranen: drypp, drypp, drypp. Jeg strammet til ventilen. Hendene skalv. Ultimatum. Så enkelt. Selg alt, eller jeg går.

Jeg satte meg på krakken og la hodet i hendene. Fem år tilbake da vi møttes, var Pål som sendt fra himmelen. Tøff, morsom, flink med hendene. Han sjekket meg opp, ga blomster, tok meg på turer. Etter skilsmissen fra min første mann, som drakk, virket Pål trygg. Han flyttet inn hos meg med kun én koffert og verktøykassen, og alt var greit. Han fikset kraner, la nytt gulv, vi dro på ferier.

Men nå, i denne stumme stillheten, var det som gamle varseltegn kom til overflaten.

Som da han første gang ba om penger til «investering», og endte med å kjøpe ny fiskestang. «Firmaet får vente.»

Som da han klagde over at jeg hjalp Mari: «Hun har jo ektemann, la ham ta ansvar vi trenger pengene mer.»

Eller da han nektet å skrive meg inn i hytta si da jeg trengte adresse til skatten: «Det er arven fra foreldrene, man må passe på.»

Nå krevde han at jeg skulle selge all min før-ekteskap eiendom.

Jeg reiste meg, tok en kopp te og ringte Mari.

Hei, mamma! Hvorfor ringer du så sent? Har det skjedd noe? Mari var våken, barnebarnet lo i bakgrunnen, han badet tydeligvis.

Mari… Pål har satt ultimatum. Enten selger jeg mormors leilighet til hans byggeplan, eller så vil han skilles.

Det ble stille. Så sa Mari hardt, på en ny stemme:

Ikke tenk på det.

Han sier jeg ikke stoler på ham. At jeg ødelegger familien.

Mamma, se det fra økonomisjefens side! Hva slags hus? Hvem blir det registrert på? Grunnen er hans. Huset bygges i ekteskap, men tomten er hans! Pengene fra din leilighet går til fellespotten. Og hvis, Gud forby, dere skilles kan du bevise at det var dine før-ekteskapspenger? Det blir rettsaker i årevis! Du kan ende opp uten bolig, han får huset.

Jeg vet, Mari. Jeg skjønner det. Men… fem år. Jeg har blitt vant til det. Jeg er redd for å bli alene.

Det er verre å bli alene og uten bolig, mamma. Og med lån han får deg til å ta på oppussing. Kjenner du sønnen hans, Eirik?

Hva har Eirik med dette å gjøre?

Pål ringte mannen min nylig, ville ha penger. Eirik fikk bilen skadet, trengte reparasjon, og pappa hadde ikke penger. Mamma, han har alltid problemer. Pål vil løse alt på din regning. Bygd hus, så sier han: «Eirik har ingen sted å bo, han får andre etasje.» Da må du stå for husholdning for to voksne menn på landsbygda.

Samtalen fikk meg til å tenke, men det var bittert.

Lørdag gikk med til å vente. Pål var ikke hjemme på natten. Kom tilbake til lunsj, sur og taus, gikk inn i stua og satte seg. Jeg laget suppe. Ville snakke, prøve å finne kompromiss: «Kanskje begynne med en liten hytte, spare…»

Men så hørte jeg ham prate i telefonen bak halvåpen dør:

Eirik, slapp av. Jeg fikser det. Sissel nøler, men hun gir opp til mandag. Hun holder meg tilbake fordi hun frykter å stå alene. Hun er gammel nå, hvem vil ha henne? Jeg presser henne. Vi selger leiligheten, overfører straks hundre tusen, dekker inkassokrav, resten går til huset. Tomta er min, huset blir mitt til slutt. Hun… får holde på med blomster.

Jeg stivnet med suppesleiven i hånda. Puls forsvant fra ansiktet.

«Gammel, hvem vil ha henne.»

«Holder meg tilbake.»

«Presser henne.»

Noe brast inni meg, en nerve jeg knapt hadde kjent. Nå var den borte.

Jeg la sleiven på benken, skrudde av komfyren. Suppen var ikke ferdig, men det spilte ingen rolle.

I gangen hentet jeg den store kofferten, den vi brukte til Tyrkia for tre år siden. Åpnet den og trillet den inn til soverommet.

Pål lå på sofaen med telefonen. Så kofferten og flirte.

Skal du pakke? Skal du dra til leietakeren? Bra, det er på tide. Ingen vits å være sta når mannen introduserer en god løsning.

Jeg åpnet garderoben og tok ut hans skjorter, jeans, gensere.

Hva gjør du? han reiste seg halvt opp. Hvorfor tar du mine klær?

Jeg pakker, sa jeg rolig, slengte klærne i kofferten. Du ville avgjøre ting før mandag. Ingen grunn til å vente. Min avgjørelse er nå.

Du kaster meg ut? Han satte seg, helt forbløffet. Sissel, har du mistet det? Jeg bare spøkte! Ville gjøre deg litt på tåspiss!

Jeg spøker ikke, Pål. Stå opp. Ta sokker, undertøy, verktøyet ditt fra boden. Jeg bestiller taxi til hybelen din. Eller til moren din på landet. Dit skal du.

Du våger ikke! han skrek, ansiktet rødt. Dette er også mitt hjem! Fem år har jeg bodd her! Jeg har tapetsert, lagt lister!

Listene? smilte jeg. Greit. Jeg utbetaler for listene. Og tapetlimet. Kommunale avgifter, mat og bensin har jeg betalt alene de avskriver jeg, som betaling for «mannens oppmerksomhet».

Sissel, stopp hysteriet! han prøvde å omfavne meg, spille sjarmerende. Hei, nå må du roe deg. Jeg skjønner deg, vi lar være å selge. Vi kan ta opp lån. Jeg garanterer du bare stiller.

Jeg fjernet ham, som en fremmed. Jeg var kvalm. Kvalm over at jeg i fem år ikke ville se hvem jeg bodde med.

Jeg hørte samtalen med Eirik, Pål. Om «gammel», «holder meg tilbake», «presser».

Han ble blek, frykten lyste i øynene. Han skjønte at nå var det slutt.

Du tjuvlyttet!?

Jeg var hjemme, på eget kjøkken. Døra var åpen. Du har én time. Deretter skifter jeg låsene.

Den neste timen gikk som i tåke. Pål ropte, truet med rettsak, utdeling, så gråt han på knærne, ba om tilgivelse «fra en dum mann». Han var først bulldog, så stakkars hund. Jeg satt i stolen og så tørt på ham. Ingen medfølelse. Bare skam over min egen tillatelse.

Reglene var klare. Leiligheten var min fra før ekteskap. Den andre arvet. Bilen min, kjøpt med mitt lån. Pål hadde bare tomta på landet og en gammel Subaru, mindre verdt enn kåpen min. Ingenting å dele knapt bestikk.

Da Pål gikk, gråt jeg ikke. Jeg låste døra ordentlig, satte på en ekstra kjetting. Gikk til kjøkkenet, helte ut suppen han likte, og åpnet vinduet for å få ut lukta av hans parfyme og beroligende dråper.

Mandag sendte jeg inn skilsmissepapir. Kommunen ga oss en måned for å ombestemme oss, men jeg skrev at det var umulig.

Pål ga ikke opp med det første. Ventet med blomster utenfor jobben, spilte på anger. Så kom sinte meldinger om «kompensasjon for årene». Eirik ringte og sa «pappa tar halve».

Jeg skiftet nummer. Hyret advokat stoppet alle krav om eiendom. Som Mari hadde sagt, var det ingenting å dele. Oppussing gir ikke eierandel, og alt var kjøpt av meg.

Seks måneder gikk.

Jeg stod på balkongen i leiligheten. Tidlig sommerkveld. Barn leker nede. Teen i ny pen kopp. Det var fredelig. Ingen som krever middag, ingen som skrur på sport heller over favorittserien min, ingen som sier at jeg bruker penger «feil».

Leiligheten fra mormor solgte jeg ikke. Tvert imot, jeg pusset opp (med proffe folk, ikke en «handy» mann) og leide den ut bedre. Nå sparer jeg til ferie. Har alltid drømt om å se Lofoten, men Pål sa: «Hva skal vi der? Best å bygge gjerde på tomta.»

Nå blir det ingen gjerde men det blir Lofoten.

Døra ringte. Mari kom med barnebarnet.

Hei, bestemor! lille Ola kastet seg rundt beina mine. Vi har med kake!

Mamma, hvordan går det? Mari kikket nøye. Ny kjole?

Ny, smilte jeg. Ny sveis også. Vet du, Mari, jeg tenker det var godt han satte ultimatumet. Hadde han ikke gjort det, hadde jeg sikkert fortsatt i fem år til. Gitt ham livet bit for bit. Nå det var som å sprekke en verkebyll. Smerte, men så helbredelse.

Vi drakk te på kjøkkenet, det samme hvor «selg eller skilsmisse» falt for seks måneder siden. Nå luktet det vanilje og fersk kake.

Forresten, sa Mari, tygger kake. Så Pål på senteret. Ikke helt i form. Var med en dame, hun ropte at han rullet handlevogna feil vei.

Jeg trakk på skuldrene.

Håper hun ikke har en ekstra leilighet å selge til ham.

Mamma, savner du ikke noe? Det er jo uvant å være alene…

Alene? jeg så rundt i kjøkkenet, på datteren min, barnebarnet som dækket tallerkenen med krem. Jeg er ikke alene, Mari. Jeg har meg selv. Og dere. Å være alene er bedre enn å bo med en som ser deg som ressurs for sine ønsker. Kanskje jeg er «gammel», som han sa, men ikke dum.

Senere, da de hadde gått, satte jeg meg ved PC-en. Skulle se over papirer for jobben, men først åpnet jeg reisenettstedet. Billetter til Lofoten er bestilt. Jeg surfet på bilder av fjell, sjø og det uendelige lyset.

Livet sluttet ikke med femtito. Det startet på nytt. I dette livet fantes ikke ultimatum, manipulasjon eller griske slektninger. Det var frihet, respekt og egen verdighet.

Jeg husker følelsen da jeg satte kofferten hans frem. Den genuine overraskelsen han var overbevist jeg aldri ville gå. Mange kvinner tåler det, av frykt for å miste status som gift, for kritikk, for tomhet. Jeg fryktet også. Men frykten for å miste meg selv var sterkere.

Jeg la PC-en bort og gikk til sengs. Morgen blir en ny dag. Og den dagen tilhører bare meg.

Lærdom: Man kan bli satt på ultimatum, men det å velge seg selv er alltid det riktige for livet er for verdifullt til å brukes som andres valuta.

Rate article
Intigue Life
Mannen min stilte et ultimatum, og uten å nøle valgte jeg skilsmisse