Dagen da min tidligere svigermor kom for å ta med seg til og med vuggen til datteren min.
Da jeg fortalte min tidligere svigermor at jeg skulle gå fra sønnen hennes, rynket hun ikke engang på nesen. Med den iskalde tonen som bare svigermødre mestrer til perfeksjon, sa hun bare:
«Ja vel, da kommer vi i morgen for å hente Kristoffers ting.»
Og de kom som et varslet uvær. Eksmannen min stilte med broren sin og en venn, som en slags ekspress-utrykningsgjeng. Jeg sto der med lille Solveig på armen og så på at de tømte leiligheten min som om de skulle rane en bank.
«Kan jeg ikke få beholde TV-en?» ba jeg, mens jeg vugget Solveig tett inntil meg.
«Det er for babyen … hun elsker å se på barne-TV …»
Han så på meg som om jeg hadde bedt om å få låne en nyre.
«Det er MIN TV,» sa han og begynte å rive ut kablene som om det var teater.
De tok ALT. Senga, bordet, stolene, til og med speilet på badet, selv om det allerede var løst. Leiligheten var så tom at stemmen min gav gjenlyd. Alt som sto igjen var vuggen til Solveig, én skakk stol, og meg iherdig kjempende for å ikke begynne å gråte foran datteren min.
Men så kom det som kunne vært en scene fra en film: Da bilen utenfor allerede var fullastet, kom han inn i det tomme rommet og så meg stå der som et forlist skip.
«Si at jeg ikke skal gå,» ba han plutselig, med blikket til en skamfull hund.
Jeg så på ham, tok et dypt pust og samlet alt jeg hadde igjen av stolthet, og sa:
«Nei.»
Han dro med rubbel og bit. Eller, nesten. Jeg fikk beholde de gamle pinnestolene og komfyren vi hadde kjøpt sammen. Så generøst, ikke sant?
Den kvelden gråt jeg mens jeg stirret på de nakne veggene. Men også jeg var STOLT. Jeg vil heller dø enn å tigge ham om å la meg få beholde en skje.
Ett år senere
Det ringte på. Der sto hun eks-svigermoren min «på besøk hos barnebarnet» (selvfølgelig jeg er visst Norges nye kronprinsesse også). Jeg åpnet døren med mitt beste, slitesterke smil.
«Velkommen inn, fru Johansen,» sa jeg og steg til side.
Og FOR ET ANSIKT hun fikk da hun så seg rundt.
Leiligheten var FULL. Nye sofaer (greit nok, de var lånt fra familien, men det visste hun ikke), hel spisegruppe, stilig stueinnredning, stor flatskjerm der Solveig så barne-tv i HD, gardiner, tepper, til og med bilder på veggene.
«Jeg ser du har fått det til,» sa hun, med munnen på vidt gap.
«Ja, fru Johansen,» svarte jeg mens jeg skjenket te i MIN nye servise.
«Ett år er nok til mye, når en slipper å forsørge drankere.»
Hun satte nesten teen i halsen. JEG VANT.
For det var nettopp dette i den tiden jeg orket sønnen hennes med fyllefester og endeløse «familiebesøk», klarte jeg, alene med et lite barn på armen, å fylle hjemmet mitt med kjærlighet, arbeid og møbler som INGEN kan ta fra meg.
Solveig lekte lykkelig på teppet med nye leker. Eks-svigermor kikket seg rundt som om hun hadde ramlet inn i en annen verden. Jeg nippet til teen og tenkte for meg selv:
«Takk for at dere tok alt fra meg det ga meg den beste grunnen til å vise hva jeg er laget av.»
Har du hatt det øyeblikket av uendelig tilfredsstillelse, når noen som undervurderte deg, ser ikke bare at du klarte deg uten dem men at du BLOMSTRET?




