Jeg er 30 år gammel, og jeg har innsett at det mest smertefulle sviket ikke kommer fra fiender. Det kommer fra de som har sagt til deg: «Søster, jeg er her for deg.»
I åtte år har jeg hatt en «bestevenninne». Et slikt vennskap som føles som familie.
Hun visste alt om meg. Vi har grått sammen. Ledd til morgengry. Delt drømmer, frykt og planer.
Da jeg giftet meg, var hun den første som omfavnet meg og sa:
Du fortjener det. Han er en god mann. Ta vare på ham.
Den gangen virket det ekte.
Nå, når jeg ser tilbake, innser jeg at noen ikke ønsker deg lykke. De venter bare på at alt skal vakle.
Jeg er ikke typen som er sjalu på venninnen min sammen med mannen min.
Jeg har alltid tenkt at hvis en kvinne har verdighet, har hun ingenting å frykte. Og at hvis mannen er trofast, har man ikke grunn til mistanke.
Min mann har heller aldri gitt meg noen grunn.
Aldri.
Derfor traff det meg som iskaldt vann, det som skjedde.
Og det verste var at det ikke skjedde plutselig. Det kom stille. Gradvis. Med små tegn jeg overså, fordi jeg ikke ville være «paranoid».
Første tegnet var at hun begynte å komme ofte hjem til oss. Før var det helt vanlig. Jentekvelder. Kaffe. Prat.
Så plutselig pyntet hun seg mer og mer. Høye hæler, parfyme, kjoler.
Men igjen tenkte jeg, hun er kvinne det er normalt.
Så kom noe annet. Hun kom inn, og det første hun gjorde var å smile til ham, ikke til meg.
Oi, du blir bare kjekkere… hvordan er det mulig?
Jeg lo, som om det var en spøk. Han svarte alltid høflig.
Jeg har det fint, takk.
Deretter begynte hun å spørre ham om ting hun egentlig ikke hadde noe med.
Jobber du sent igjen?
Er du veldig sliten?
Tar hun vare på deg?
Hun altså meg. Ikke «din kone». Bare «hun».
Og her begynte noe inni meg å stramme seg.
Men jeg er en person som avskyr krangler. Jeg tror på anstendighet. Og jeg ville ikke tenke at min aller nærmeste venninne kunne ha andre intensjoner enn vennskap.
Så små forandringer snek seg inn. Når vi var alle tre, snakket hun som om jeg var en outsider. Som om de to hadde en «spesiell» relasjon.
Det verste var at han ikke så det, min mann. Han er av de mennene som er godhjertede og som aldri tenker vondt.
Lenge beroliget det meg.
Helt til meldingene kom.
En kveld lette jeg etter bilder på mobilen hans. Ikke fordi jeg snoker jeg ville bare finne et bilde fra ferien, for å legge ut.
Da så jeg chatten med hennes navn på toppen.
Den siste meldingen fra henne var:
«Si meg ærlig hvis du ikke var gift, ville du valgt meg?»
Jeg satt i sofaen og klarte ikke lukke øynene. Leste meldingen tre ganger. Sjekket når den var sendt. Samme dag.
Hjertet mitt slo annerledes ikke sterkt, men tomt, som om innsiden ble hul.
Jeg gikk ut på kjøkkenet der han lagde seg te.
Kan jeg spørre deg om noe?
Ja, bare spør.
Jeg så ham rett inn i øynene.
Hvorfor skriver hun sånne ting til deg?
Han ble forvirret.
Hva slags ting?
Jeg hevet ikke stemmen, var helt rolig.
«Hvis du ikke var gift, ville du valgt meg?»
Han ble likblek.
Har du… lest min mobil?
Ja. Jeg så det tilfeldig. Men det finnes ikke «tilfeldig» i denne sammenhengen. Det her er ikke normalt.
Han ble stresset.
Hun bare… hun tuller.
Jeg lo stille.
Dette er ikke en spøk. Dette er en test.
Det er ingenting mellom oss, jeg lover.
Javel. Hva svarte du henne da?
Han tidde. Det var stillheten som såret mest.
Hva svarte du? spurte jeg igjen.
Han snudde seg bort.
Jeg skrev at hun ikke skulle snakke sånn…
Vis meg.
Da sa han:
Nei, det er ikke nødvendig.
Når noen begynner å skjule ting, da blir det nødvendig.
Jeg tok mobilen fra kjøkkenbenken, fortsatt rolig, uten drama.
Så så jeg svaret.
Han hadde skrevet:
«Ikke sett meg i sånne situasjoner du vet jeg setter pris på deg.»
Setter pris på. Ikke «slutt». Ikke «respekter min kone». Bare «setter pris på».
Jeg så på ham.
Skjønner du hvordan det høres ut?
Vær så snill, ikke lag et stort oppstyr…
Det her er ikke lite. Det er en grense. Og du satte den ikke.
Han prøvde å omfavne meg.
Kom igjen… la oss ikke krangle. Hun er alene, har det tøft.
Jeg trakk meg unna.
Ikke gjør meg skyldig for å reagere. Min venninne skriver til min mann om «hva hvis». Det er en ydmykelse.
Han sa:
Jeg skal snakke med henne.
Og jeg trodde på ham. Fordi jeg er av de som tror.
Neste dag ringte hun meg.
Stemmen hennes var honningmyk.
Kjære, vi må prate. Det har skjedd en misforståelse.
Vi satte oss på en kafé. Hun hadde det uskyldige blikket, som alltid.
Jeg vet ikke hva du har forestilt deg… sa hun. Vi bare chattet. Han er min venn.
Han er din venn. Men jeg er din venninne.
Du snur alltid alt.
Jeg snur ingenting. Jeg så.
Hun sukket dramatisk.
Vet du hva ditt problem er? Du er veldig usikker.
De ordene var som en kniv. Ikke fordi de var sanne, men fordi de passet henne så godt.
Klassisk forsvar: reagerer du, er du gal.
Jeg så rolig på henne.
Hvis du krysser en grense i mitt ekteskap igjen, da blir det ingen samtale. Da blir det over.
Hun smilte.
Selvsagt. Nok nå. Skal ikke skje.
Det var da jeg burde ha sluttet å tro. Men jeg trodde igjen. Fordi det er lettere å tro.
Det gikk to uker. Hun kontakten meg sjeldnere. Nesten ikke meldinger.
Jeg tenkte: bra, nå er det over.
Frem til en kveld hvor jeg så noe som rystet meg.
Vi var på besøk hos familie. Mannen min hadde lagt mobilen på bordet, etter samtale med moren sin.
Skjermen lyste opp.
Melding fra henne:
«I går kveld klarte jeg ikke sove. Tenkte på deg.»
Det gjorde meg ikke kvalm. Bare helt klar.
Jeg gråt ikke. Jeg lagde ingen scene.
Jeg bare så på skjermen.
Som om jeg så sannheten, ikke en telefon.
La mobilen i veska.
Ventet til vi kom hjem.
Da vi lukket døren, sa jeg:
Sett deg.
Han smilte, men merket alvoret.
Hva er det?
Jeg la mobilen foran ham.
Les.
Han så på den, og ansiktet hans forandret seg.
Nei det er ikke som du tror.
Vær så snill, ikke gjør meg dum. Si meg sannheten.
Han begynte å forklare.
Hun skriver jeg svarer ikke sånn hun er bare emosjonell…
Jeg avbrøt ham.
Jeg vil se hele samtalen.
Han spente kjeven.
Dette er for mye nå.
Jeg lo kort.
For mye å ville vite sannheten fra sin egen mann?
Han reiste seg.
Du stoler ikke på meg!
Nei. Du ga meg grunn til å ikke gjøre det.
Da tilsto han. Ikke med ord. Med en bevegelse.
Åpnet chatten.
Og jeg så.
Måneder.
Måneder med samtaler.
Ikke hver dag. Ikke direkte. Men samtaler som bygger bro.
Bro mellom to mennesker.
Med «hvordan har du det».
Med «tenkte på deg».
Med «kan bare prate med deg».
Med «hun forstår meg ikke alltid».
Jeg var den «hun».
Men det verste var én setning fra ham:
«Noen ganger lurer jeg på hvordan livet mitt hadde vært hvis jeg hadde møtt deg først.»
Jeg fikk ikke puste.
Han så ned.
Jeg har ikke gjort noe… sa han. Vi har ikke møttes…
Jeg spurte ham aldri om de hadde møttes. For selv om de ikke hadde det
Dette var utroskap.
Følelsesmessig. Stille. Men utroskap.
Jeg satte meg fordi beina sviktet.
Du sa du skulle snakke med henne.
Han hvisket:
Jeg prøvde.
Nei. Du bare håpet jeg ikke skulle finne ut av det.
Og så sa han noe som knuste meg fullstendig:
Du har ikke rett til å tvinge meg til å velge mellom dere.
Jeg så ham lenge.
Jeg tvinger deg ikke. Du har allerede valgt. Da du lot dette skje.
Han begynte å gråte. Ordentlig.
Unnskyld jeg mente ikke
Jeg skrek ikke på ham.
Jeg ydmyket ham ikke.
Jeg hev ikke tilbake.
Jeg bare reiste meg og gikk til soverommet.
Begynte å pakke klærne mine.
Han kom etter.
Vær så snill ikke gå.
Jeg så ikke på ham.
Hvor skal du da?
Til mamma.
Du overdriver
Det «overdriver» kommer alltid når sannheten er ubekvem.
Jeg sa stille:
Jeg overdriver ikke. Jeg kan bare ikke leve i en trekant.
Han gikk ned på kne.
Jeg skal blokkere henne. Slutte helt. Jeg sverger.
Jeg så på ham for første gang på en stund.
Jeg vil ikke at du skal blokkere henne for min skyld. Jeg vil at du skal ha gjort det fordi du er mann nok. Fordi du har grenser. Det har du ikke.
Han tidde.
Jeg tok veska.
Stoppet opp i døren og sa:
Det verste er ikke at du har skrevet. Det verste er at du lot meg være venninne til en kvinne som i det stille prøvde å ta min plass.
Så gikk jeg.
Ikke fordi jeg ga opp ekteskapet.
Men fordi jeg nektet å kjempe alene for noe som skal være for to.
Og for første gang på mange år tenkte jeg:
Det er bedre å bli såret av sannheten, enn trøstet av en løgn.
Hva ville dere gjort i min situasjon kunne dere tilgitt hvis det ikke var «fysisk» utroskap, eller er dette også svik for dere?




