Jeg kom ut fra treningssenteret og så at jeg hadde fått sju ubesvarte anrop fra mamma på mobilen, fortalte Ingrid. Da jeg leste meldingen, Ring meg tilbake! valgte jeg å ringe selv om klokken snart var elleve. Mamma er litt bekymret av natur, og hun kan holde seg våken hele natten på grunn av små bagateller. Da jeg ringte, ba hun meg komme over, og hun gråt og fortalte at noe hadde skjedd, og at de kanskje måtte avlyse bryllupet.
Ingrid har en yngre søster, Synnøve, som så vidt har fylt tjue-tre år. Synnøve er en lovende ung designer. Hun ble ferdig utdannet i fjor, og fikk raskt jobb. Synnøve studerte design og jobbet deltid under studiene, og da hun var ferdig ble hun umiddelbart ansatt hos firmaet hun hadde hatt praksis hos. Privatlivet hennes var også et eksempel til etterfølgelse i alle fall fram til denne dagen.
I litt over et år hadde hun vært sammen med Henrik. Han var tre år eldre enn henne. Han bodde for seg selv, jobbet og sparte til å kjøpe egen bolig. Synnøves mor likte ham godt fordi han var oppdratt og høflig.
Synnøve og Henrik hadde søkt til folkeregisteret. Nå var det bare noen uker til de skulle gifte seg.
En kvinne skrev til Synnøve på sosiale medier! fortalte Ingrid. Vi kjenner ikke hverandre, men jeg vet hvem du er, og jeg synes du bør vite dette før bryllupet Synnøve sa at hun kikket på profilen, og damen var i førtiårene hvilket viktig budskap kunne hun ha?
Men denne fremmede fortsatte å sende meldinger fra ulike kontoer. Til slutt gikk Synnøve med på å møtes på en kafé nær jobben.
Moren vår slo hånden hardt i bordet og sa hun ikke burde møte slike folk! fortalte Ingrid. Synnøve satt ved bordet og ventet, og plutselig kom det en gravid kvinne inn. Først trodde hun ikke det var henne, men ble veldig overrasket da kvinnen kom bort til henne.
Er du Synnøve? spurte den gravide kvinnen, som om de var gamle venner. Jeg heter Emma og har vært sammen med Henrik i over ett år. Om fire måneder får vi en gutt.
Selvfølgelig trodde ikke Synnøve på historien. Det måtte være tull. Hun og Henrik hadde vært sammen lenge og skulle gifte seg! Emma diskuterte ikke saken, hun gikk bare. Hun sa Synnøve hadde nummeret hennes og kunne ringe hvis hun lurte på noe, og at hun også kunne snakke med Henrik.
Hva sa Henrik? Da startet det hele. Synnøve hadde bestemt seg for at de ikke skulle være intime før etter bryllupet. De oppførte seg som forelskede ungdommer, kyss og klem men det var alt. Synnøve hadde ingen erfaring, mamma hadde oppdratt henne alene, med bøker og gamle verdier. Er det mulig i vår tid? Ja, tydeligvis! Jeg ble sjokkert selv, for Synnøve var alltid en livlig jente som hadde venner og gikk på skole og høyskole. Hvordan kunne dette skje? Men det er som det er.
Henrik var en ung mann med litt erfaring, og han tålte det til et visst punkt. For å tilfredsstille sine behov startet han et forhold uten forpliktelser med Emma. Hun var nyseparert, hadde ett barn, fikk god barnebidrag og jobbet. Hun hadde ingen krav til Henrik, for hun visste de var forskjellige i alder.
Henrik sa at når barnet kommer, tar han en farskapstest, og hvis det er hans, vil han bidra økonomisk. Han sa til Synnøve at det var hennes egen skyld, at han er en frisk ung mann, og hun med sine gammeldagse meninger.
Ingen kunne tro at Emma ville gjøre dette. Det er uklart hvor hun skal få sitt nye barn.
Nå ber Henrik Synnøve om ikke å slå opp, for han elsker henne, og Emma betydde bare fysisk tilfredsstillelse, dersom Synnøve hadde vært smartere ville Emma aldri vært i hans liv.
Henrik sa at hvis det er hans barn, skal han hjelpe økonomisk, men ikke ha kontakt. Emma bestemte seg for å beholde barnet, og han tilbød henne penger til abort straks, men det er hennes valg nå.
Skylder Henrik på omstendighetene, eller var det hans eget ansvar? Er det bare biologiske behov som styrte han, eller burde Synnøve gå fra ham, siden utroskap aldri kan rettferdiggjøres av mangel på intimitet?
Noen ganger kan tradisjonelle verdier være gode, men å bygge et forhold på ærlighet og respekt er enda viktigere. Livet lærer oss at tillit og kommunikasjon har større verdi enn gamle prinsipper og man må være tro mot både seg selv og andre.




