Jeg trodde mannen min betalte barnebidrag til sine tre døtre fra sitt første ekteskap. Men det var ikke slik. Jeg bestemte meg for å oppsøke dem selv.
I måneder gikk jeg og stolte på at mannen min oppfylte sitt ansvar overfor jentene fra sitt første ekteskap. Hver gang jeg spurte ham om døtrene, forsikret han meg om at alt var i orden, og at han sendte pengene deres som han skulle. Likevel gnagde en uro i meg, en rastløs frykt jeg ikke kunne slå meg til ro med, som til slutt fikk meg til å undersøke nærmere.
En tirsdag morgen, mens han var på jobb, fant jeg frem adressen jeg hadde sett i et gammelt skilsmissedokument, og reiste ut til den andre kanten av Oslo. Bydelen var sliten, langt fattigere enn vår. Allerede før jeg hadde gått ut av bilen, sank hjertet mitt. Det var ingen tvil her var det ikke overskudd.
Jeg banket på. En utmattet kvinne åpnet hans tidligere kone, moren til jentene.
Hva vil du? spurte hun mistenksomt.
Hei. Jeg er nåværende kona til din eksmann. Vi må snakke sammen.
Hun stirret på meg et øyeblikk før hun åpnet døren og slapp meg inn. Det var ryddig der, men knapt noe møbler. Rommet bar preg av at de klarte seg på minimum.
Hva vil du? spurte hun igjen, og krysset armene, defensiv.
Jeg vil høre sannheten. Han sier han sender penger til dere hver måned, men jeg vil høre det fra deg.
Hun lo litt bittert.
Penger? Vi har ikke sett en eneste krone av ham på over et år. Vi klarer oss på min jobb som renholder og litt hjelp fra moren min. Barna hans har han ikke engang spurt etter.
Knærne mine skalv. Akkurat da kom en liten jente tuslende inn hun kunne ikke ha vært over sju. Ansiktet var trett og blekt, håret flokete, klærne for små og lappet.
Mamma, jeg er sulten, hvisket hun.
Tårene presset på hos meg. Jeg levde i et stort, lyst hus fylt av alt jeg trengte, mens disse jentene måtte snu på hver eneste krone for å få brød.
Hvor er de to andre jentene? spurte jeg forsiktig.
På skolen. De kommer hjem om en times tid.
Bra, svarte jeg og reiste meg bestemt. Kan du hente dem? Vi skal alle ut og handle i dag.
Hva? Nei, det kan jeg ikke ta imot…
Du får ikke noe valg, avbrøt jeg rolig, men bestemt. Dette er ikke veldedighet, dette skulle vært deres rett for lenge siden.
Vi dro til det nærmeste handlesenteret. Jeg kjøpte klær, sko, jakker og alt nødvendig til skolen for jentene. Jeg så hvordan kinnene deres blusset da de fikk på seg nye klær smil som både gjorde vondt og gjorde meg hel. Til moren deres kjøpte jeg også litt nødvendig: klær, hårprodukter, småting som kan gi verdighet tilbake.
Jeg vet ikke hva jeg skal si, hvisket hun og tørket tårene. Takk.
Ikke takk meg. Dette er bare begynnelsen.
Da jeg kom hjem senere den kvelden, satt han i stuen, med roen til en som aldri hadde kjent bekymring for jentene sine.
Hvor har du vært? spurte han, uten å løfte blikket fra TV-en.
Hos døtrene dine. De du hevder du forsørger.
Han bleknet. Reiste seg brått.
Jeg kan forklare…
Forklar ikke, svarte jeg iskaldt, mens jeg kjente raseriet vokse. Gå og pakk. Nå.
Hva? Dette er hjemmet mitt!
Nei. Dette er MITT hus. Alt står i mitt navn. Betalt med mine arvede penger. Jeg vil at du forlater det. Nå.
Kan vi ikke prate om dette…
Jeg har bestemt meg. Gå og pakk sakene dine. Hvis ikke gjør jeg det for deg.
Jeg gikk opp til soverommet, dro frem koffertene hans og begynte å legge klærne hans oppi. Han fulgte etter og tryglet, men jeg var urokkelig. Da alt var pakket, bar jeg det ut på plenen foran huset.
I morgen kontakter jeg advokat, sa jeg i døren. Og jeg skal sørge for at du betaler det du skylder de barna. Om jeg må betale hver krone selv.
Der stod han, blant sakene sine, liten og hjelpeløs.
Jeg lukket døren og lente meg mot den. Kroppen min skalv. Det var både det vanskeligste og det aller letteste valget jeg noen gang har tatt.
Gjorde jeg rett i å kaste ham ut der og da? Eller burde jeg latt ham forklare? Jeg vet ikke. Men jeg ville gjort det samme igjen.




