På vei hjem til høsttakkefest, var jeg involvert i en alvorlig bilulykke.

12. desember 2025

På vei hjem fra julaftenkjørte jeg på E6 i en alvorlig bilulykke.

«Hvis hun dør, gi meg beskjed. Jeg håndterer ikke papirarbeidet i kveld», var de ordene min sønn, Jørgen, sa da sykehuset ringte for å fortelle ham at moren hans kanskje ikke kom seg gjennom natten. Jeg hørte ikke selv, jeg var bevisstløs, blødde innvendig, ribbeina brakk i tre steder, og venstre lunge var delvis kollapset. Da jeg våknet med en respirator i munnen, slangelinjer i armene og et pustemaskin som dampet av min egen tunge pust, fortalte en sykepleier meg nøyaktig hva som var blitt sagt.

Jeg er 73 år gammel. Jeg har begravet en ektefelle, oppdratt et barn alene, overlevd brystkreft og lært å leve på en fast pensjon som ofte ikke rekker til slutten av måneden. Jeg trodde jeg visste hvordan hjertesorg føltes. Jeg tok feil.

Før jeg går videre, vil jeg stille deg et spørsmål. Hvor du enn er, hvilken tid du har, vil jeg gjerne vite. Lytter du på jobb? På nattens stille timer? På morgentrafikken? Skriv en kommentar og fortell meg hvor du er fra og hva klokken er. Hvis denne historien berører deg, trykk på likeknappen og abonner, for det jeg skal dele må høres. Det må huskes.

La meg ta deg tilbake til sykehusrommet.

Det første jeg husker er pipingenjevn, rytmisk, ubønnhørlig. Så lukten. Den kjente blandingen av desinfeksjonsmidler og gulvrenser som sier at du er på et klinisk sted, et alvorlig sted.

Øynene ville ikke åpne i starten. De føltes limesammen, tynnet ned. Da jeg endelig klarte å rive dem fra hverandre, var de fluorescerende lysene over meg så sterke at jeg måtte kneppe.

Alt gjorde vondt. Ikke den skarpe, skrikende smerten, men den dype, kroppslige verkingen som forteller at noe veldig alvorlig har skjedd. Brystet var trangt, innestengt. Venstre arm pulserte. En trekkende følelse ved magen. Når jeg forsøkte å flytte vekten, fyrte en brann gjennom ribbeina.

Et ansikt dukket opp over meg. En ung kvinne i scrubs, mørkt hår satt i en stram hestehale, øynene milde men trette.

«Kjell», sa hun mykt. «Kjell, kan du høre meg?»

Jeg prøvde å snakke, men halsen var sand, munnen tørr som papir. Alt jeg klarte var en hoste. Hun rakte en liten kopp med en svamp på en pinne og dabbet leppene mine med vann.

«Ikke prøv å snakke ennå. Du har vært gjennom mye. Du var i en bilulykke i går kveld. Husker du?»

I går kveld. Julaften. Kaken på baksetet. Motorveien. Lastebilen som kom ut av ingensteds. Kollisjonen.

Jeg nikket knapt.

«Du er på Oslo Universitetssykehus», fortsatte sykepleieren. «Du ble brakt inn med ambulanse. Du hadde alvorlige skader, Kjell. Brutte ribbe, intern blødning, delvis kollapset lunge. Du trengte akutt operasjon.»

Operasjon. Ordet svevde i hodet mitt, tungt og fremmed. Jeg hadde ikke gitt samtykke til operasjon, hadde jeg? Jeg kunne ikke huske å ha skrevet under på noe. Jeg husket knapt noe etter at luftposen blusset opp og verden ble opp ned.

«Vi prøvde å nå din kontaktperson», sa hun, og stemmen hennes endret seg; den ble roligere, mer målt. «Din sønn, Jørgen, er det riktig?»

Jeg nikket igjen. Jørgen, mitt eneste barn. Gutten jeg oppdro alene etter at faren døde da han var tolv. Mannen jeg ringte hver søndag, selv om han sjelden svarte. Den som alltid sa han var for opptatt, for stresset, for overveldet av sitt eget liv til å komme på besøk.

Men sikkert i en nødssituasjon ville han ha kommet. Sikkert ville han ha sluppet alt.

Sykepleierens ansiktsuttrykk strammet seg litt. Hun så mot døren, så tilbake på meg.

«Kjell, jeg må fortelle deg noe, og jeg vil at du holder deg rolig, greit? Vitalene dine er stabile nå, men du må hvile.»

Pulsene på monitoren ved siden av meg gikk raskere.

«Hva skjedde?» klarte jeg å hviske.

Hun nølte. Så trakk hun en stol nær sengen og satte seg, hendene foldet i fanget.

«Da du ble brakt inn, var du i kritisk tilstand. Legene bestemte at du trengte operasjon med en gang for å stoppe den interne blødningen og blåse opp lungen. Men fordi du var bevisstløs, trengte de samtykke fra din nærmeste pårørende.»

«Jørgen», hvisket jeg.

«Ja. Personalet ringte ham flere ganger. De forklarte situasjonen. De sa at du kanskje ikke ville klare natten uten prosedyren.»

Brystet mitt strammet seg, ikke på grunn av skaden denne gangen, men på grunn av noe annet. Noe kaldt som krøp inn.

«Og?», pustet jeg.

Sykepleierens kjeve strammet seg. Hun så meg rett i øynene, og jeg kunne se at hun ikke ville si hva som kom neste, men hun gjorde det likevel.

«Han sa og jeg siterer direkte fra notatene Hvis hun dør, gi meg beskjed. Jeg håndterer ikke papirarbeidet i kveld.»

Rommet ble stille bortsett fra maskinens pip.

Jeg stirret på henne, ventet på at hun skulle le, på at hun skulle si at det var en feil, en misforståelse, en spøk.

Hun gjorde det ikke.

«Han sa at han arrangerte en julaftenfest», fortsatte hun lavmælt. «Han fortalte personalet at han ikke kunne dra. Han nektet å komme til sykehuset. Han nektet å signere samtykkeskjemaet.»

Jeg klarte ikke å puste. Ikke på grunn av lungen, men fordi vekten av de ordene nettopp hadde knust alt inni meg.

«Hvis hun dør, gi meg beskjed. Jeg håndterer ikke papirarbeidet i kveld.»

Min sønn. Mitt eneste barn. Gutten jeg sang godnattsånger til når han hadde mareritt. Tenåringen jeg jobbet to jobber for å sende på universitetet. Mannen jeg reddet fra økonomisk krise mer enn én gang, alltid med ordene at det gikk bra. Det gjør mødre.

Han kunne ikke bry seg om å forlate sin fest. Han kunne ikke bry seg om å signere et stykke papir som kunne ha reddet livet mitt.

Tårene brant bak øynene, men jeg nektet å la dem falle. Ikke ennå. Ikke foran denne fremmede som så på meg med så mye medlidenhet.

«Jeg vil skrike», hvisket jeg. «Så hvordan? Hvordan er jeg her? Hvordan skjedde operasjonen?»

Sykepleierens uttrykk myknet litt.

«Noen andre signerte», sa hun.

Jeg blinket. «Hva?»

«Noen andre dukket opp. En som ikke stod oppført som din kontaktperson, men som kjente deg. Han overbeviste legene om at han kunne signere som midlertidig medisinsk verge. Han ble med gjennom hele operasjonen. Han har sjekket på meg hver time siden.»

Jeg prøvde å forstå.

«Åh.»

Hun så ned på notatblokken i hendene, så opp på meg.

«Han heter Anders Larsen.»

Verden vippet.

Anders. Jeg hadde ikke hørt det navnet på år. Kanskje et tiår, kanskje lenger.

«Anders Larsen?» gjentok jeg, stemmen knapt hørbar.

Hun nikket.

«Kjenner du ham?»

Kjente jeg ham? Å ja, jeg kjente ham. Men spørsmålet var ikke om jeg kjente ham. Spørsmålet var hvorfor i helvete hadde han vært der. Hvorfor han hadde signert. Hvorfor han hadde brydd seg.

Og mens jeg lå i den sykehuslegemet, med sønnens ord fortsatt ekko i ørene og et navn fra fortiden som plutselig dukket opp som et spøkelse, skjønte jeg noe.

Livslinjen min hadde nesten blitt kuttet på den motorveien. Men noe annet hadde også sluttet.

Sykepleieren reiste seg, justerte IVslangen.

«Han ga fra seg nummeret sitt i resepsjonen, sa å ringe når du våknet. Skal jeg ringe?»

Jeg svarte ikke med en gang. Jeg bare stirret i taket, tankene mine virvlet, hjertet mitt brøt og helbredet seg samtidig.

Til slutt hvisket jeg: «Ja.»

Fordi hvem enn Anders Larsen var nå, uansett hva som hadde brakt ham til dette sykehuset, hadde han gjort noe min egen sønn aldri ville ha gjort.

Han hadde dukket opp.

La meg ta deg tilbake til begynnelsen, til øyeblikket da alt endret seg.

Det var julaftenkveld, sen ettermiddag. Himmelen hadde begynt å bli mørk, den tidlige vinterdusk som kommer for tidlig og henger for lenge. Jeg kjørte på E6 mot sønnen min i forstedene. Hendene mine grep rattet litt for hardt, som de alltid gjorde når jeg gjorde denne turen.

To eplekaker lå på passasjersetet ved siden av meg kjøpte, men pyntet med fersk krem som jeg hadde laget den morgenen. Jeg hadde også tatt med en grønnsaksgrateng, den samme som Jørgen pleide å be om hvert år da han var yngre. Han hadde ikke spurt om den på antagelig femten år, men jeg lagde den likevel.

Gamle vaner.

Radioen spilte mykt, en julekanal som gjentok de samme tolv sangene alle kjenner utenat. Jeg lyttet ikke virkelig. Tanken min var opptatt med en vanlig sjekkliste av bekymringer.

Ville Brooke, svigerdatteren, finne noe galt med det jeg hadde tatt med? Hun pleide å gjøre det. For mye salt. Ikke økologisk nok. Ferdigbunn i stedet for hjemmelaget. Påsken hadde hun faktisk sendt mine deviled eggs tilbake ved døren og foreslo at jeg skulle ta med vin i stedet.

Jeg hadde fortsatt tatt med gratengen.

Jeg fortalte meg selv at dette året skulle være annerledes. Dette året skulle jeg ikke prøve så hardt. Jeg skulle ikke hænge på kjøkkenet og spørre om jeg kunne hjelpe. Jeg skulle ikke le så høyt av Jørgens vitser eller stille for mange spørsmål om barnebarna jeg knapt så. Jeg skulle bare være tilstede, rolig, takknemlig for å bli med.

Det er det jeg alltid sa til meg selv.

Og så gjorde jeg alltid det jeg lovte at jeg ikke skulle gjøre. Fordi sannheten var at jeg var desperat. Desperat etter å føle at jeg betydde noe for mitt eget barn. Desperat etter å føle at jeg hørte til i hans liv.

Motorveien strakte seg foran meg, tre kjørefelt med lett trafikk. Julaftenreisende, de fleste av dem. Familier på vei mot varme, lyd og bord fulle av mat. Jeg lurte på hvor mange av dem som kjørte mot mennesker som faktisk ville ha dem der.

Jeg ristet tanken bort. Det var ikke rettferdig. Jørgen ville ha meg der. Han hadde invitert meg, hadde han ikke?

Ja, Brooke hadde sendt en tekst tre uker siden med tid og en påminnelse om «vær så snill å komme i tide». Det regnet som en invitasjon.

Temperaturen hadde falt gjennom dagen. Jeg så pusten min når jeg satte meg i bilen, selv med varmeren på. Veiene var tørre, ingen is, ingen snø ennå. Jeg hadde sjekket været tre ganger før jeg dro, som jeg alltid gjorde, fordi det siste jeg ville var å være en byrde, forårsake problemer, få noen til å bekymre seg for meg.

Hvis bare jeg hadde visst at bekymring var det siste min sønn ville føle.

Trafikken roet seg da jeg nærmet meg korslingen der E6 møter Rv12. Bygging hadde innsnevret kjørefeltene, tvang alle inn i en trang sammenkjøring. Jeg trakk av gassen, ga bilen foran meg god avstand. Forsvarlig kjøring det var sånn faren min pleide å kalle det.

«Kjell», pleide han si, «du kjører som om du tar en prøve hver gang.»

Kanskje jeg gjorde det. Kanskje jeg fortsatt gjør det.

Lastebilen dukket opp i speilbildet mitt omtrent en kvart mil bak meg. Jeg la merke til den fordi den beveget seg raskere enn alt annet, svingte mellom kjørefelt. Ikke aggressiv, men med en slags utålmodig selvsikkerhet som gjorde meg nervøs.

Jeg har aldri likt å kjøre nær store lastebiler. De får meg til å føle meg liten. Sårbar. Som om ett feiltrinn og jeg forsvinner under hjulene deres.

Jeg flyttet over i høyre fil, tenkte at jeg skulle la den passere. Tryggere på den måten.

Men lastebilen flyttet også til høyre.

Så skjedde alt på en gang.

Bilen foran meg bremset plutselig. Bremselysene fløt røde i det dunkle lyset. Jeg trakk mine egne bremser fast men kontrollert og bilen min senket farten jevnt.

Ingen problem.

Men lastebilen bak meg senket ikke farten.

Jeg så den i speilet, fortsatt komme for raskt. Altfor raskt. I et øyeblikk tenkte jeg kanskje sjåføren ville svinge, skifte fil, unngå meg.

Det gjorde han ikke.

Kollisjonen var som å bli truffet av en vegg av lyd, kraft og frykt på én gang. Metall skrek. Glass sprakk. Kroppen min rykket fremover mot sikkerhetsbeltet så hardt at jeg følte noe knake i brystet. Airbagen blusset med et smell som søvde mine ører. Hodet mitt snapper til siden og en skarp smerte slynget ned i nakken.

Bilen snurret. Jeg husker den delen klart. Verden utenfor vinduene ble en uskarp blanding av lys, vei og himmel som tumlet sammen. Jeg husker at jeg ropte eller prøvde. Jeg husker at jeg tenkte absurd på kakene på setet ved siden av meg og hvordan deDa jeg endelig kom hjem til Jamals varme, forsto jeg at min egen styrke hadde vokst like mye som kjærligheten jeg hadde funnet i dem som virkelig viste seg å være familie.

Rate article
Intigue Life
På vei hjem til høsttakkefest, var jeg involvert i en alvorlig bilulykke.