Min tidligere kjæreste skjulte meg for vennene sine, fordi han mente jeg «ikke var på hans nivå».
Jeg visste det allerede fra starten, men likevel ble jeg værende.
Han kom fra en velstående familie fra en liten by på Østlandet faren hans var en kjent forretningsmann, moren jobbet ikke, de bodde i et stort hvitt hus og kjørte ny bil.
Selv vokste jeg opp i en vanlig blokk i utkanten, jobbet som kassadame på Rema 1000 og hjalp mamma med utgiftene hjemme.
Vi møttes en tidlig morgen på en kafé, hvor jeg alltid kjøpte kaffe før vakten min.
Han begynte å ringe meg, sende meldinger og invitere meg ut.
I begynnelsen var alt vakkert, men også merkelig.
Han tok meg aldri med til stedene hvor han møtte vennene sine.
Alltid valgte han kafeer eller restauranter i bydeler langt unna eller små steder der ingen kjente oss.
Hvis vi gikk i sentrum og jeg møtte noen jeg kjente, slapp han hånden min straks og sa: «Kom, vi går denne veien.» Jeg spurte hvorfor han gjorde det, og han svarte: «Vennene mine er veldig dømmende, jeg vil unngå sladder.» Jeg aksepterte forklaringen, selv om det stakk.
Første gang jeg virkelig forsto var på en fest.
Han inviterte meg, jeg kledde meg pent, kjøpte meg en enkel, men fin kjole.
Da vi kom inn, hvisket han: «Vent her ved baren, så skal jeg hilse på noen venner.» Det gikk tjue minutter.
Så førti.
Jeg så ham le, ta bilder og klemme folk men jeg ble aldri presentert for noen.
Da jeg gikk bort til ham, la han hånden foran meg og sa: «Kan du vente ute litt?» Ute forklarte han: «Det er viktige folk her, jeg vil ikke at det skal bli vanskelig.»
Med tiden begynte han å komme med kommentarer som ble vondere og vondere.
Han sa jeg snakket «for folkelig», at jeg burde kle meg annerledes, at han ikke ville legge ut bilder med meg på sosiale medier fordi «familien hans var tilbakeholdne».
Jeg fikk aldri besøke hjemmet hans, aldri møte foreldrene.
Da jeg inviterte ham til mammas bursdag, fant han på unnskyldninger jobb, bilen, trøtthet.
Men når han selv skulle på arrangement med sitt miljø, var han sporløst borte hele helgene.
En dag spurte jeg han rett ut: «Skammer du deg over å være sammen med meg?» Han ble stille noen sekunder og svarte: «Det handler ikke om skam det er bare at vi kommer fra ulike verdener.
Du er snill, men vennene mine er på et annet nivå.
Jeg vil ikke bli dømt.» Noe brast i meg da han sa det.
Jeg spurte: «Men du kan dømme meg?» Han bare trakk på skuldrene.
Det verste var da jeg så bilder på profilen hans, sammen med en kollega datteren til en kjent advokat i byen.
Restauranter, dyre eventer, smil, merkeringer.
Med henne stilte han stolt opp, med meg fantes det ikke et ord.
Da jeg konfronterte ham, sa han at hun «bare var en venninne».
Vi hadde en alvorlig krangel.
Jeg var tydelig: Jeg ville ikke være en hemmelighet.
Han svarte: «Hvis ikke du liker det, er vi ferdige.»
Og slik ble det.
Vi skilte lag der og da.
Jeg gikk alene flere gater hjem og gråt.
Én uke etter var han allerede offentlig sammen med den kvinnen.
Jeg fortsatte å gå på jobb og så de glitrende bildene hans med fine klær, reiser og middager.
Han ba aldri om unnskyldning.
Han innrømmet aldri at jeg ble såret.
I dag skjønner jeg at jeg i ett år var jenta ingen skulle se.
Hun som bare eksisterte bak lukkede dører.
Hun som «ikke var bra nok» til å være med på det store bildet.
Og det er ikke noe som enkelt viskes bort.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



