Foreldrene til min gode venn har alltid jobbet hardt for å gi ham et trygt og godt liv. De har sørget for at han aldri manglet noe, og støttet ham i alle valg han tok. Moren hans, som heter Marit, mente at han burde få en god start på voksenlivet. Da han var ferdig med videregående, ga de ham en bil, og da han begynte på universitetet, fikk han et pent og moderne leilighet i Oslo. Vennen min var alltid ansvarsfull og satte pris på foreldrenes råd. Han holdt dem oppdatert om alt som skjedde i livet hans.
Likevel ble Marit mer bekymret etter hvert som han nærmet seg 27 år, og fortsatt ikke viste interesse for å gifte seg. Han hadde hatt kjærester før, men for moren hans var det ikke det samme. Hun ønsket at han skulle finne en livspartner. I hodet sitt så hun ham som brudgom, og tenkte til og med at hun kunne gi de nygifte en fin reise til Bergen. Hun ante ikke at hans valg av ektefelle ville føre til at hennes egne drømmer måtte legges bort.
Mor Marit merket at sønnen snakket mye i telefonen, kledde seg pent og dro ut på dater. Hun ble glad og håpet at han snart ville skape sin egen familie.
En dag fortalte sønnen henne at han snart skulle introdusere forloveden sin, som han planla å gifte seg med. Marit ble overlykkelig og så fram til å møte framtidens svigerdatter, og regnet med at de skulle komme godt overens. Overraskelsen ble stor da det i stedet for en ung kvinne, kom en 38 år gammel dame med to barn på armen. Sønnen hennes var jo bare 27.
Foreldrene ble rasende og viste tydelig misnøye med forholdet. De sa at hvis han skulle gifte seg med henne, måtte han levere nøklene til leiligheten og bilen tilbake. Vennen min gjorde som de ba om, og sa at han skulle klare seg selv. Etter dette kuttet han all kontakt med foreldrene, blokkerte dem på alle plattformer og sluttet å sende meldinger eller ringe. Marit fikk senere høre fra slektninger om de vanskelige forholdene sønnen befant seg i. Hun trodde at han til slutt ville innse utfordringene med situasjonen og velge å gå fra denne kvinnen.
Når jeg tenker tilbake på denne historien, har jeg lært hvor viktig det er å respektere andres valg, selv om de går imot ens egne forventninger. Livet følger ikke alltid den stien vi har planlagt, men det er vår oppgave å støtte dem vi er glade i uansett.




