Mannen min begynte plutselig å komme sent hjem hver dag – først var det tretti minutter, så en time,…

Ektemannen min har begynt å komme sent hjem hver eneste dag.
Først var det bare tretti minutter, så en time, så to. Hver gang hadde han en ny unnskyldning møtene dro ut, kø på E6, noe på jobben som måtte fikses i siste liten. Han har alltid mobilen på lydløs, spiser lite, går rett på badet for å dusje og legger seg uten så mye som et ord. Jeg begynte å merke meg når han kom hjem. Ikke for å kontrollere ham, men fordi han aldri har oppført seg slik på femten år som gift.

Før pleide han alltid å sende melding når han gikk fra kontoret. Nå gjør han det ikke lenger. Hvis jeg ringer, svarer han sjelden, eller så ringer han tilbake lenge etterpå. Han kommer hjem med rødsprengte øyne, klærne hans lukter røyk han som aldri har røyket og han ser utmattet ut på en måte som ikke stemmer med jobben hans. En kveld spurte jeg ham rett ut om det var en annen kvinne. Han svarte “nei”, at han bare var sliten, og at jeg overdrev. Så byttet han tema og la seg tidlig.

Ukene går fortsatt på samme vis.

En dag ba jeg om å gå tidlig fra jobben. Jeg sa ingenting til ham. Jeg dro til kontoret hans og ventet. Jeg så ham gå ut til vanlig tid, alene, uten å snakke med noen. Han satte seg i bilen og kjørte ikke mot hjemmet vårt. Jeg fulgte etter ham. Kjørte sakte. Han snakket ikke i telefonen. Virket ikke nervøs. Han svingte av fra hovedveien og inn på en bakgate jeg kjenner godt. Da kjente jeg at noe ikke stemte.

Han kjørte inn på kirkegården.

Han parkerte ved en av gangveiene. Jeg lot bilen stå litt lenger borte og fulgte stille etter til fots. Jeg så ham gå ut, ta en pose fra baksetet, og så bevege seg rolig, ikke hastig. Han tittet ikke på mobilen. Han snakket ikke med noen. Han stoppet foran én grav. Knelte. Tok blomster ut av posen, tørket støv av gravsteinen med skjorteermet, og ble sittende helt stille.

Det var morens grav. Hun døde for tre måneder siden.

Jeg visste jo at han besøkte henne. Selvfølgelig visste jeg det. Men jeg trodde det var av og til. Jeg ante ikke at han dro dit hver dag. Jeg holdt avstand. Jeg så ham snakke til seg selv. Jeg så at han satt lenge. Jeg så ham gråte, åpent, uten skjul. Jeg så ham dra derfra først da det var blitt mørkt. Han forsto ikke at jeg hadde vært der.

Samme kveld kom han sent hjem igjen, som vanlig. Jeg sa ingenting. Dagen etter var han sen igjen. Og dagen etter der. Jeg fulgte etter ham to ganger til. Hver gang dro han til det samme stedet. Hver gang hadde han med seg blomster. Hver gang ble han værende lenge.

Plutselig begynte jeg å legge merke til småting hjemme tomme plastinnpakninger til blomster, kvitteringer fra blomsterbutikken ved kirkegården. Det var ingen mistenkelige meldinger. Ingen merkelige telefoner. Ingen andre kvinner.

En uke senere satt jeg meg ned og snakket med ham. Jeg fortalte at jeg hadde fulgt etter ham. Han ble ikke sint. Han hevet ikke stemmen. Han satte seg bare ved kjøkkenbordet og sa at han ikke visste hvordan han skulle fortelle meg at han dro dit hver dag, fordi det føltes som om noe forferdelig ville skje om han sluttet. At morens død hadde etterlatt ham tom. At han ikke klarte å dra hjem uten å gå innom der først. At han hadde behov for å snakke til henne, fortelle om dagen sin, be henne om tilgivelse for alt de aldri fikk snakket ut om.

Siden da har han aldri kommet for sent hjem uten å gi meg beskjed. Noen ganger går jeg med ham. Andre ganger drar han alene.

Det var ikke utroskap.
Det var ikke et dobbeltliv.
Det var sorg, levd i stillhet.

Og jeg fant den, da jeg fulgte etter ham, overbevist om at jeg skulle oppdage noe helt annet.

Rate article
Intigue Life
Mannen min begynte plutselig å komme sent hjem hver dag – først var det tretti minutter, så en time,…