Jeg er 38 år, og for to dager siden valgte kona mi å tilgi meg for et utroskap som varte i flere mån…

Jeg er 38 år gammel, og for to dager siden bestemte kona mi seg for å tilgi meg for et utroskap som hadde vart i flere måneder.

Alt startet på jobben tidligere i år. Det begynte med at vi fikk en ny kollega på teamet. Vi fant raskt tonen, jobbet alltid sammen på lange vakter, delte lunsjer, skravlet mye. Først snakket vi bare om jobb, men etter hvert gled samtalene over til livet generelt. Jeg fortalte henne at nesten alt hjemme handlet om barna, at kona mi var alltid sliten, at vi knapt pratet sammen lenger. Jeg snakket ikke direkte dårlig om henne, men sakte, men sikkert bygget jeg opp et bilde av avstand mellom meg og familien.

Etter hvert begynte vi å treffes også utenfor jobben. Først på en kopp kaffe, så øl, så lengre møter i helgene. Etter to måneder hadde vi et ordentlig forhold. Vi møttes en eller to ganger i uka. Jeg kom hjem som om ingenting hadde skjedd, spiste middag med familien, la barna og sovnetmed en konstant skyldfølelse som jeg lærte meg å skjule.

Oppførselen min forandret seg. Jeg ble irritabel, tankefull, satt mye med telefonen. Kona mi merket det, men en stund sa hun ingenting. Jeg trodde jeg hadde alt under kontroll.

Der tok jeg feil.

I november så den eldste sønnen min et bilde av henne på telefonen min. Jeg hadde ikke flere valgsamme uke innrømmet jeg alt for kona mi. Jeg fortalte henne hvor lenge det hadde pågått, hvem det var med, hvordan det skjedde. Jeg pyntet ikke på sannheten.

Hun gråt ikke foran meg. Hun ba meg bare gå ut av rommet og sove på madrassen på sønnens rom. Hele november og halve desember gikk slik.

Denne måneden var det verste jeg noen gang har opplevd. Vi oppførte oss normalt overfor barna, men snakket bare om det strengt nødvendige. Jeg dro på jobb, kom hjem og sov på madrassen ved siden av sønnen min. Jeg så kona mi hver dag, men kunne ikke ta på henne, kunne ikke se på henne slik som før. Stillheten hjemme var trykkende, men spenningen lå som et teppe over alt.

Hun snakket med søsteren sin, en god venninne, og gikk til psykolog alene. Jeg respekterte hennes behov for rom. Jeg presset henne ikke, tigget ikke hver dag om tilgivelse. Jeg tok bare ansvar for barna, huset og aksepterte konsekvensene.

For to dager siden, noen dager før jul, ba hun meg snakke med henne. Hun sa at denne måneden hadde vært alt annet enn lett. At hun hadde tenkt på skilsmisse. Men at hun ikke ville ta en endelig beslutning akkurat i juletida og rive familien fra hverandre.

Hun sa at hun ikke stoler på meg ennå. Men at hun likevel er villig til å prøve å bygge opp tilliten igjenbit for bit.

Den kvelden sa hun til meg at hun tilga meg ikke fordi det jeg gjorde var lett å bære, men fordi hun ville gi seg selv en sjanse til å finne ut om noe fremdeles kan reddes.

Jeg vet at tilgivelse ikke automatisk gjenoppretter det jeg har ødelagt. Men etter å ha stått på kanten til å miste alt, skjønner jeg dette tydelig:

En ny sjanse er ikke en gave. Det er et stort ansvar man må bevise at man fortjener, hver eneste dag.

Rate article
Intigue Life
Jeg er 38 år, og for to dager siden valgte kona mi å tilgi meg for et utroskap som varte i flere mån…