Hun nektet å ta seg av den syke svigermoren, og ga ektemannen et ultimatum

Jeg nektet å pleie min manns syke mor og ga ham et valg

Det er sent på høsten. Regnet hamrer mot vinduet dag ut og dag inn, og denne monotone trommingen har blitt en del av historien jeg skal fortelle. Den handler om mine naboer, nærmere bestemt min nabo Ingrid. Hun er litt over femti, jobber som nattevakt i en Joker-butikk, og har sine vakter når hele byen sover. Hennes mann, Erik, er ingeniør på fabrikken, på mange måter en ordentlig og ryddig fyr, men likevel en sånn mann som forventer at livet går på skinner, uten større utfordringer. Slik fortsatte ting helt til det gikk galt med hans mor, Astrid.

Den gamle damen, nå 85 år, bodde for seg selv på landet. Hun fikk et lite slag, ikke det verste, men nok til å gjøre det klart for alle at hun ikke kunne klare seg alene lenger. Erik tok raskt avgjørelsen: Moren hans skulle bo hos dem. Søsteren hans, Ragnhild, som bor i samme by, pustet lettet ut: «Takk, Erik, at du tar henne til deg. Jeg har jo bare en ettroms, og mannen min hadde ikke skjønt noe av dette uansett.»

Slik kom Astrid inn i huset deres. Og omtrent samtidig tok Ingrids gamle liv slutt.

Alt havnet på hennes skuldre. Etter nattevakten, når hun egentlig trengte å sove, måtte hun i stedet stelle svigermoren: mate henne, vaske henne, skifte bleier, trille henne ut i den kjølige høstluften. Erik, som kom hjem fra jobben, nikket bare inn gjennom døren: «Hvordan går det med mamma?» og forsvant videre inn på stua til TV-en.

Jeg ser Ingrid tidlig om morgenen når hun kommer hjem fra jobb. Ansiktet hennes er blekt, mørke ringer under øynene. Hun går som om beina ikke lenger bærer henne. En gang hjalp jeg henne å bære tunge poser med matvarer og et lass med bleier opp til blokka.

Takk, Anders, hvisket hun uten noen som helst innlevelse.

Ingrid, du trenger jo selv hjelp. Du må huske å tenke litt på deg selv også.

Hun smilte et bittert, nesten lydløst smil.

Hvem gjør vel det? Alle har jo nok med sitt. Erik er sliten etter jobb. Ragnhild hun dukker bare opp i høytidene for å kritisere og komme med noen råd.

Ingrid hadde forsøkt å snakke rolig med Erik.

Erik, jeg orker ikke mer. Jeg er helt utkjørt. Kan vi ikke ansette en pleier noen timer om dagen? Eller kanskje lete etter et godt sykehjem, et sted hvor hun får profesjonell omsorg?

Svaret hans kom med én gang, høyt og kontant. Erik så på henne som om hun nettopp foreslo å sette moren hans ut på gata.

Er du gal? Sette min egen mor på sykehjem?! Det vil jeg ikke engang høre snakk om! Det er ikke aktuelt!

Det var ikke kjærlighet som skinte gjennom stemmen hans, men frykt hva ville folk si, særlig søsteren Ragnhild?

Ragnhild fikk høre om diskusjonen og kom løpende samme kveld. Ikke for å hjelpe, men for å belære.

Ingrid, hvordan tør du? Sende mamma på institusjon! Hele storfamilien hadde sverget deg ned i støvlene om du gjorde noe sånt. Du tenker visst kun på deg selv!

Ingrid svarte ikke, hun så bare ned i bordplaten. Hva kunne man si til en som kommer annenhver uke for å gi et kyss på kinnet til moren og ellers bare slenge med leppa?

Så hun fortsatte å dra lasset. Nattarbeid, og påfølgende utmattende, fysisk og psykisk tyngende omsorg. Erik så knapt at hun ble tynnere for hver uke. For ham holdt det at moren var mett, ren og stelt. Dette var kvinners lodd, mente han.

Så kulminerte det hele. En dag skulle Ingrid løfte Astrid fra senga til stolen uten hjelp og kjente plutselig et brennende stikk i ryggen. Hun ramlet ikke, men skled langsomt ned mot gulvet, rett ved siden av senga. Astrid så bare tomt på henne, uten å forstå.

Da Erik kom hjem, sprang han rastløst rundt. Han visste ikke hvordan han skulle bytte bleie, koke grøt eller gi medisiner. Hans sikre verden hadde rast sammen på noen minutter.

Fastlegen undersøkte Ingrid og ga henne streng beskjed: Ryggen er ødelagt, hun må hvile i senga minst to uker. Ingen løfting eller annen belastning, ellers ender det på operasjonsbordet og kanskje i rullestol.

Men jeg har jo en syk svigermor, forsøkte Ingrid.

Da får du finne en løsning. Ellers går det galt for deg også.

Hjemme var det kaos. Erik virret rundt, ansiktet forvridd av redsel og utmattelse. Han ringte søsteren.

Ragnhild, det er katastrofe her! Ingrid er sengeliggende! Kan du ta mamma til deg noen dager?

Det ble stille i røret.

Erik, du skjønner jo jeg kan ikke. Leiligheten liten, mannen min og jeg har jo aldri stelt en som er så dårlig. Dette er for tøft for meg. Men du klarer deg nok!

Erik la på og satte seg i gangen, hodet i hendene. Først nå innså han at dette ikke var et «problem» det var en virkelig krise, der hans egen kone og mor var rammet.

Ingrid lå på soverommet. Det gjorde vondt, men hodet hennes var plutselig klart. Hun hørte Erik tasse rundt, Astrids mumling. Da Erik to dager senere, grå i ansiktet, kom inn med suppe til henne, så hun på ham, rolig og avklaret.

Erik, sa hun lavt og tydelig. Jeg skal ikke pleie din mor mer. Ikke i morgen. Ikke om to uker. Aldri.

Han åpnet munnen, men hun rakte opp hånden.

Hør nå. Vi har to valg. Det første: Vi leter sammen etter en profesjonell løsning en god pleier på dagtid, eller et riktig bra sykehjem. Vi diskuterer sammen, besøker stedene, tar avgjørelsen sammen.

Og det andre? spurte Erik, med hes stemme.

Det andre er at jeg søker skilsmisse. Jeg flytter. Du blir igjen med din mor og din «omsorgsfulle» søster. Du velger.

Så lente hun seg tilbake i sengen og lukket øynene. Mer trengte hun ikke si.

Erik forlot rommet. Han satt lenge på kjøkkenet i mørket. Husket månedene som hadde gått: Ingrids slitne ansikt, hennes stillferdige fortvilelse, søsterens manglende engasjement, og sin egen feighet. Han målte opp dette lille kaosets univers, der hans tidligere trygge verden nå var snudd på hodet. Og han innså at valget ikke sto mellom mor eller kone men mellom fasade og reelt liv for alle sammen.

Neste morgen gikk han inn til Ingrid.

Vi leter etter sykehjem, sa han bare. Et ordentlig et. Og vi skaffer en pleier i mellomtiden. Jeg tar permisjon fra jobben, ringer rundt, drar ut og ser på steder.

Ingrid nikket bare.

Nå bor Astrid på et privat sykehjem ikke langt fra byen. Hun har et rent rom, får pleie og ser lege jevnlig. Erik og Ingrid besøker henne hver søndag. De har med hjemmebakt, sitter med henne, prater. Og de ser hun har det rolig. Viktigst av alt: Erik og Ingrid ser hverandre igjen som ektefolk, ikke som fanger eller motstandere.

En dag møtte jeg henne igjen utenfor inngangen.

Hvordan går det, Ingrid? Har livet stabilisert seg?

Hun smilte forsiktig, et lett smil jeg ikke hadde sett på lenge.

Det går heldigvis bedre, Anders. Jeg har endelig forstått det viktigste: Den mest barmhjertige handlingen er noen ganger ikke å ofre seg helt, men å finne en løsning som holder for alle og være modig nok til å kreve det.

I nettopp de ordene ligger hele poenget med denne historien. Retten til sitt eget liv det er ikke egoisme. Det er grunnlaget som gjør ethvert offer meningsfullt.

Rate article
Intigue Life
Hun nektet å ta seg av den syke svigermoren, og ga ektemannen et ultimatum