Jeg orker ikke mer av moren din, Jonas! Jeg tar ut skilsmisse. Dette er siste ord, ferdig snakka! sa jeg med en stemme jeg knapt kjente igjen selv.
Nøkkelen dreide om i døra akkurat idet jeg tørket vekk de siste sporene etter svigermorens besøk fra kjøkkenbordet. Smuler fra de tørre vaflene hun insisterte på å ta med «for barnebarnet», selv om Emil bare er ett år og ikke burde spise så mye søtt. En kaffeflekk på duken hun sølte alltid når hun veivet med armene for å forklare hvor håpløs jeg var med barneoppdragelsen.
Hei, Jonas hørtes utslitt ut. Han slengte jakka på stolryggen uten å møte blikket mitt.
Jeg svarte ikke, bare sto der og vasket over den blanke bordplaten på nytt, selv om det allerede luktet rent. Alt inni meg kokte. Tre år. Jeg hadde holdt ut i tre lange år.
Hva er det som skjer? Han snudde seg til slutt, kanskje fordi han merket at noe var galt.
Jeg kastet kluten hardt i vasken. Vannspruten traff kjøkkenflisene.
Jeg har fått nok av alt tullet til moren din! Jeg vil skilles. Det er ingen vei tilbake nå!
Ordene falt som en dør som smeller igjen. Jeg hadde ikke planlagt å si det nå men jeg orket ikke lenger holde det tilbake.
Jonas stivnet, åpnet munnen, lukket den, lo nervøst.
Kjære deg, nå overdriver du, gjør du ikke?
Nei. Nå er det nok. Rart hvor rolig stemmen min hørtes, for inni meg raste stormen. Samle sakene dine, eller så tar jeg mine. Velg selv.
Han satte seg tungt ned og gned seg i ansiktet. Jeg krysset armene over brystet. Han jeg en gang giftet meg med i hvit kjole, fire år tidligere, trodde at vi skulle bygge noe ekte sammen.
Ingrid, skal vi ikke sette oss og prate ordentlig…?
Ordentlig? Jeg lo hult. Sånn som i dag, kanskje? Da moren din kom uanmeldt med ekstranøkkel den du ga henne bak ryggen min og begynte å detaljstyre hvorfor vi hadde ferdigmat i kjøleskapet?
Hun bare bryr seg…
Hun ødelegger livet mitt! Stemmen min steg i takt med sinnet. Hver uke, Jonas! Hver eneste uke finner hun en grunn til å blande seg inn i vårt liv. Kritiserer hvordan jeg rydder, lager mat, kler på Emil!
Han så i bordet, taus.
I dag sa hun jeg måtte svelge, vondt å gjenta hun sa at jeg er en dårlig mor. Rett foran Emil. Han er liten, men han forstår!
Mamma mente ikke…
Hun mener aldri! Men det er alltid jeg som sitter igjen med skyldfølelsen! Da hun ødela bursdagen min med sammenligning av andres perfekte svigerdøtre. Da hun på julaften foran hele familien beskyldte meg for å være lat siden jeg ikke hadde begynt å jobbe igjen!
Slitenheten lyste i øynene hans. Ikke sinne, bare tomhet.
Hva vil du jeg skal gjøre?
Det var spørsmålet jeg hadde ventet på. Dråpen som fikk det til å renne over.
Jeg vil at du beskytter meg! At du en eneste gang på tre år setter meg foran moren din!
Nå dramatisker du…
Dramatisk? Hyletonen kom. Emil beveget seg på babycallen. Jeg dempet stemmen. Jeg blir dramatisk av at hun kjeftet fordi vi ikke ville være på hytta hver helg. Når hun ber oss redegjøre for hva vi bruker penger på. Når hun bestemmer hvilken barnehage Emil skal i!
Hun vil jo bare hjelpe…
Hjelpe!? Jeg grep bæreposen svigermor hadde tatt med. Se her! Hun kjøpte undertøy til meg uten å spørre! Sitat: «Du har ikke smak, Ingrid, du må se ordentlig ut for mannen min!»
Beige, formløse truser, tre nummer for store. En grå BHer bare min bestemor ville tatt på seg. Jonas ble mørkerød i kinnene.
Det er å gå litt langt, ja…
Langt?! Det er totalt respektløst! Jeg klarer ikke mer. Hver dag lurer jeg på hva hun har funnet på nå, hvilket råd hun vil gi, hvordan hun skal ødelegge humøret mitt!
Jeg gikk rastløst frem og tilbake på kjøkkenet, full av oppsamlet kraftløs frustrasjon.
Og du Du tar alltid hennes side. «Mamma mente ikke noe med det», «mamma prøver bare å hjelpe». Men hvem støtter meg?
Jeg er glad i deg sa han lavt.
Kjærlighet er ikke bare ord, Jonas. Kjærlighet er handling. Det er å stå imellom meg og den som sårer meg selv om det er din egen mor.
Han lente seg mot vinduet og stirret ut i vintermørket. Desembernatten lå tung.
Hun klarer ikke innse at jeg har blitt voksen. At jeg har eget liv.
Synes du det er vanskelig for henne? Hva med meg? Jeg lever på tå hev hver dag. Ikke engang i eget hjem får jeg slappet av! Hvis hun ikke braser inn når som helst med sine anklager!
Jeg skal ta nøkkelen fra henne…
Det handler ikke om nøkkelen! Jeg satte meg rett overfor ham, dypt alvorlig. Det handler om at du tillater det. At du aldri setter grenser. At du ikke beskytter våre forhold.
Minutter i stillhet. Bare summingen fra kjøleskapet og klokka på veggen.
Jeg vet ikke hvordan, innrømmet han. Hun har alltid kontrollert alt.
Da får du velge. Henne eller meg.
Det var hardt. Ultimativt. Men jeg hadde ikke noe annet valg.
Ingrid, det er urettferdig…
Urettferdig? Jeg reiste meg. Urettferdig var det å tåle tre år med hennes undersøkelser og bemerkninger. Å holde kjeft da hun sa til mine foreldre at jeg bare ville ha deg for pengenes skyld. Å smile da hun i barselavdelingen sa at barnet lignet henne, ikke meg!
Jonas reiste seg også, prøvde å ta rundt meg. Jeg rygget unna.
Ikke. Nå er jeg alvorlig. Snakker du ikke med henne og setter grenser i dag, pakker jeg sammen.
Ingrid…
Nei. Nok er nok. Jeg er ferdig med å være syndebukken. Med å be om unnskyldning for ikke å være bra nok. Jeg vil leve mitt eget liv nå!
Telefonen dirret på kjøkkenbordet. Jonas sjekket skjermen, kjevelinjen ble stram. «Mamma» lyste på displayet.
Han tok den.
Hei, mamma… Nei, alt er fint…
Da knakk det endelig inni meg.
Jeg tok telefonen og slo på høyttaler.
…har du fortalt henne det? svigemors stemme dirret om leiligheten?
Jeg stirret på Jonas. Han ble blek.
Hvilken leilighet? spurte jeg lavt.
Pause, så kom svigermorens stemme; myk, påtatt vennlig:
Ingrid, det angår deg ikke…
Jeg er kona hans. Det angår meg. Hvilken leilighet?
Jonas ville ta telefonen, men jeg snudde meg bort.
Jonas og jeg vurderte… begynte hun, tanta mi, Randi, skal selge en toroms på Majorstua. Nevøen min, Petter, trenger penger datteren hans begynner på universitetet.
Og?
Mamma foreslo at vi kunne kjøpe den, med god rabatt.
For hvilke penger?
Han svarte ikke.
Jonas, hvilke penger?
Dine sparepenger, fikk han frem. Og litt av mine…
Mine sparepenger. De 250 000 kronene jeg hadde lagt til side i fem år, fra før vi giftet oss. Etter to jobber, og drømmen om en egen liten neglesalong. Planen min lå klar.
Du og hun har diskutert det bak min rygg?
Det er en god investering, Ingrid! Leiligheten…
Og jeg, mine planer?
Salongen kan vente…
Vente? Jeg er tretti og har vært hjemme med barn i to år hvor lenge skal jeg vente?
Svigermor ble ivrig i røret:
Ingrid, du kan det med salong senere. Nå må du tenke på barn. Leiligheten er investering, Randi gir oss familiepris!
Familie… jeg smakte på ordet. En familie som bestemmer over meg, hvor min mening ikke teller.
Jeg la fra meg telefonen, stirret på Jonas:
Hadde du tenkt å si det, noen gang?
Jeg ville vente til alt var klart…
Til alt var klart for hvem? For mammaen din? For Petter? Men ikke for meg?
Døra gikk opp ekstranøkkelen. Svigermor dundret inn i fuskepels, rød av kulde.
Hva skjer her?! Jonas, hvorfor skriker hun på meg?!
Bak henne kom Randi, kraftig dame i boblejakke, selvtilfreds smil.
Hei Ingrid. Vi stakk innom, ville vise papirene til leiligheten…
Papirene. De hadde alt klart, uten å spørre engang.
Ut, sa jeg lavt.
Hva? Svigermor stirret.
Ut av hjemmet mitt! Begge to!
Hvordan snakker du til oss?! Hun gikk nærmere. Jonas, hører du henne?!
Kanskje dette ikke er rette tidspunkt… mumlet han.
Ikke rette tidspunkt? Hun snudde seg. Hele livet har jeg gjort alt for deg, Jonas! Nå lar du denne denne bortskjemte…
Hold kjeft! skrek jeg. Randi skvatt. Bare gå! Ut!
Ingrid, ro deg ned, forsøkte Randi. Vi kommer med gode forslag her! Petter trenger pengene, dere en større leilighet, win-win…
Jeg trenger ikke deres leilighet! Jeg trenger en mann som respekterer meg og mitt!
Tror du du er noe? Svigermor mistet besinnelsen. Du er bare sammen med Jonas fordi du ble gravid! Du passet aldri inn!
Stillhet.
Jonas stod stum og likblek.
Stemmer det? spurte jeg.
Han svarte ikke.
Jonas, giftet du deg med meg kun fordi jeg ble gravid?
Jeg… jeg var glad i deg…
Var, sa jeg rolig. Jeg skjønner.
Jeg tok veska fra hylla. Putta mobilen i lomma.
Ingrid, stans… han ville gripe armen min.
Ikke rør meg. Legg nøklene igjen. Hent sakene dine i morgen når jeg er borte.
Du kan ikke bare gå!
Det kan jeg. Og jeg gjør det. Nå. Bortenfor deg, mora di, dette sirkuset.
Svigermor ville stoppe meg:
Lar du sønnen din være igjen?!
Jeg henter Emil i morgen. Om nødvendig med politiet. I natt får han sove han trenger ikke mer drama.
Jeg smalt igjen ytterdøra bak meg. Kald luft slo imot ansiktet. Føttene bar meg ned trappene, raskt.
Jonas kom løpende ut:
Ingrid, vent! Hvor skal du?!
Jeg svarte ikke, gikk bare fortere. Fjerde, tredje, andre etasje…
Vi ordner dette! Jeg snakker med mammaen min! Lover!
Første etasje. Ut i natten. Pustebesvær i kulden. Jeg bare gikk, brydde meg ikke om hvor. Jakka på gløtt, skjerfet glemt, men det spilte ingen rolle. Bare langt vekk herfra.
Mobilen vibrerte. Mamma. Jeg avviste. Jonas. Avviste. Enda en samtale svigermor. Satte lyden på lydløs.
Stoppet først ved T-banestasjonen. Satt meg på benken. Hendene skalv av kulde og tårer? Eller begge deler.
Hva hadde jeg gjort?
Gått. Uten ting, uten barn, uten plan. Akkurat som på film, bare at på film finner heltinnen alltid løsningen. Men i livet…
I livet satt jeg på en isende benk i Oslo i desember, pengene igjen hjemme bare mobil og bankkort på lomma. Hvor skulle jeg gå? Til mamma? Hun bodde trangt med lillesøstra mi, Malin, som fortsatt studerte. Ikke plass der.
Til venninna Silje? Presset med mann og unger allerede. Ikke mulig.
En tekstmelding fra Jonas: “Unnskyld. La oss møtes i morgen og prate.”
Som om man kan snakke rolig om at livet har vært en løgn. At mannen ikke valgte deg, at svigermor aldri godtok deg. At ingen bryr seg om dine drømmer.
Enda en melding, nå fra ukjent nummer: “Ingrid, det er Randi. Ikke vær dum, leiligheten er faktisk et kupp. Emil trenger plass. Ring meg, vi får til en ordning.”
En “ordning”. Alle vil snakke med seg selv, ikke meg. Så forteller de meg avgjørelsen.
Jeg reiste meg, gikk mot T-banen. Letet i lomma, fant et kort. Et lite håp. Tok banen vekk, visste ikke helt hvor.
Gikk av på Majorstuen, bare fordi navnet minnet om noe trygt. Vandret gatelangs. Oslo glitret, butikkvinduer lyste, folk hastet. Jeg gikk usynlig, alene, fortapt.
Et døgnåpent kafé. Jeg bestilte te, satt meg ved vinduet. Så på menneskene ute, tenkte på Emil. Han våkner i morgen og kaller på mammaen. Og hun er ikke der. Hva sier Jonas? At mamma har gått? At hun har sviktet dem?
Hjertet mitt trakk seg sammen. Nei. Jeg svikter ham ikke. Jeg trenger bare tid. Tenke. Velge min vei.
En ung servitør, sliten, nærmet seg.
Går det bra med deg?
Jeg trakk på skuldrene.
Ser ikke sånn ut.
Vil du prate?
En fremmed tilbød forståelse. Kanskje så hun at jeg var knust. Kanskje ville hun bare ha pause.
Jeg forlot mannen min. For en time siden.
Hun satte seg ned.
Jeg har også vært der. Gikk fra samboeren og moren hans for tre år siden. Det ble bare verre for hver dag jeg ble.
Hva gjorde du?
Flyttet ut. Hadde ingenting, sov hos venner. Det gikk. Tøft, men første gang jeg pusta fritt.
Men jeg har jo barn.
Da blir det vanskeligere. Men umulig? Nei. Gå ikke tilbake til samme situasjon igjen. De vil presse mer. Neste gang du går, blir det verre.
Jeg er redd jeg ikke klarer meg alene.
Du er ikke alene. Du har familie, venninner og deg selv. Det er alt du trenger akkurat nå.
Vi utvekslet nummer. Hun het Nora. En servitør som ga meg mer støtte på et kvarter enn Jonas hadde gjort på fire år.
Jeg gikk ut i morgengryet. Oslo våknet. Tok opp telefonen tjuetre tapte anrop. Jonas, svigermor, mamma, til og med Silje Jonas hadde nok ringt dem alle.
Jeg sendte én melding til Jonas: “Vi møtes i morgen klokken to på nøytral grunn. Uten moren din. Skal vi diskutere Emil og skilsmisse. Ikke ring mer.”
Sendte. Pustet ut.
Fremtiden var et mørkt hav. Utleie, rettssak, delt omsorg. Skummelt, ja. Men ikke like skummelt som å bli værende i det hjemmet, med de menneskene som ikke så meg som et menneske.
Jeg gikk gjennom det gryende Oslo. Og for første gang på tre år, kjente jeg at jeg var fri.
Noen ganger krever livet at vi setter grenser, uansett hvor vanskelig det føles. For frihet og respekt er vanskelig å få, men umulig å leve uten.




