Jeg bygde huset mitt på svigermorens tomt. Mannen min døde, og hun bestemte seg for å selge det til …

Dagbok,

I dag prøver jeg å sette tankene mine i orden etter det verste året i mitt liv. Jeg bygde huset mitt på svigermors tomt. Min mann, Eivind, og jeg var unge og hodestups forelsket da vi møttes. Vi hadde knapt en krone, men giftet oss fort, til tross for all skepsis rundt oss. Vi trodde kjærligheten kunne løse alt. Så kom svigermor Gerd med et tilbud:

Bygg her hos meg, det er plass nok. Jeg trenger ikke hele hagen.

Blikket mitt møtte Eivinds, og jeg kjente noe håpefullt vokse frem i oss begge to. Dette var sjansen vår. Så vi sparte hver eneste krone. Eivind tok all slags arbeid på byggeplasser fra morgen til kveld, jeg vasket, sydde og tok på meg småjobber overalt. I helgene var vi sammen på tomta murstein for murstein vokste hjemmet vårt fram.

Jeg husker hendene hans, sprukne av sement og gips, og smilet som alltid fant veien frem etter en lang dag.

Det blir vakkert, sa han, og kysset meg i pannen. Her skal vi oppdra barna våre.

Tre år tok det oss. Tre år med slit, regninger, netter uten søvn. Men vi klarte det. Vi satte på et solid, dyrt blikktak, aluminiumsrammer i vinduene og bad med skinnende fliser jeg valgte én og én. Til og med et lite basseng gravde Eivind ut i hagen.

Barna skal få bade om sommeren, sa han stolt.

Huset var aldri luksuriøst, men det var vårt. Hver vegg båret på svette, kjærlighet og drømmer.

Svigermor kom ofte innom. Vi drakk kaffe på terrassen, og hun skrøt av oss. Søsteren til Eivind, Anne-Kristin, kom nesten aldri. Når hun først var der, så jeg blikket hennes; en blanding av misunnelse og noe kaldt.

Så kom tirsdagen jeg aldri vil glemme.

Eivind dro på jobb tidlig, som vanlig. Han klemte meg i døren.

Vi sees i kveld. Jeg elsker deg.

Det var de siste ordene hans.
De sa ulykken skjedde på sekundet. En planke. Han rakk ikke å merke noe, men det gjorde jeg hver time etterpå. Jeg forsvant inn i sorgen, så dyp at jeg noen ganger glemte å puste. To uker etter begravelsen fikk jeg vite at jeg ventet barn. Allerede fire måneder på vei. Det skulle bli en jente drømmen vår, uten ham.

Først kom Gerd daglig med mat og gode ord. Jeg tenkte jeg i det minste ikke var helt alene. Men én måned senere forandret alt seg.

Det var søndag, og jeg satt i stua og strøk hånden over magen da jeg hørte bilen utenfor. De kom inn uten å banke. Gerd så meg ikke i øynene engang.

Vi må prate, sa hun.

Hva er det? spurte jeg, og kjente det spente seg i magen.

Anne-Kristin har det vanskelig. Skilt og uten sted å bo.

Hun kan bo her midlertidig, sa jeg oppriktig.

Nei, avbrøt Gerd. Hun trenger hele huset.

Verden stoppet opp.

Hva mener du?

Tomta er min, sa Gerd kaldt. Det har den alltid vært, uansett hva dere har bygget. Nå som min sønn er borte

Men vi har reist alt dette, sa jeg med stemmen dirrende. Hver eneste krone, hver eneste murstein

Trist det som har skjedd, sa Anne-Kristin. Men juridisk er huset på vår tomt. Tomta er vår.

Jeg bærer hans barn! ropte jeg.

Nettopp derfor, hvisket Gerd. Du klarer deg ikke alene. Du skal få noe for det dere har gjort.

Hun stakk til meg en konvolutt. Inni var det noen tusenlapper, en vits sammenliknet med alt vi hadde lagt ned.

Det er en fornærmelse, sa jeg. Jeg godtar ikke.

Da går du uten noe, svarte hun. Saken er avgjort.

Jeg ble alene i huset vi hadde bygget med kjærlighet. Jeg gråt for Eivind, for barnet vårt, for det knuste livet vårt.

Den natten sov jeg ikke. Jeg vandret gjennom hvert rom, strøk hendene over veggene. Til slutt bestemte jeg meg.
Hvis jeg ikke kunne ha dette huset, skulle ingen ha det.

Dagen etter ringte jeg rundt fjernet blikktaket, tok ut vinduer, demonterte bassenget, rørene, alt som var vårt.
Er du sikker? spurte en av arbeiderne.
Helt, svarte jeg.

Gerd kom rasende.
Hva tror du at du driver med?

Tar tilbake det som er mitt. Dere kan få tomta. Her er den.

Det var ikke kontrakter, ikke noe. Bare vårt blodslit.

Siste dag kom gravemaskinen.
Er du sikker? spurte operatøren.
Dette er ikke et hjem lenger, svarte jeg. Hjemmet døde sammen med Eivind.

Maskinen startet. Vegg etter vegg falt ned. Det var vondt, men også frigjørende. Da arbeiderne dro, sto bare ruinene igjen.

Nå bor jeg hos mamma. Et lite rom. Jeg solgte taket, vinduene, materialene. Med de pengene skal vi klare oss til jenta mi blir født.

Jeg skal fortelle henne om faren hennes. Om hvordan vi bygget alt med våre egne hender. Og jeg skal lære henne at når verden tar alt fra deg, må du aldri gi slipp på verdigheten din.

Hva ville du gjort? Tok jeg feil som ødela huset, eller burde jeg gått min vei i stillhet og latt dem få alt?

Rate article
Intigue Life
Jeg bygde huset mitt på svigermorens tomt. Mannen min døde, og hun bestemte seg for å selge det til …