Mannen min inviterte svigermor til å bo hos oss hele januar – jeg pakket sakene mine og flyttet ut …

Du, jeg må bare fortelle deg hva som skjedde her i vinter det var helt sprøtt, men nå i ettertid føles det nesten som jeg har fått livet mitt litt tilbake. Mannen min, Øyvind, bare la ut, helt uten forvarsel, at mora hans skulle bo hos oss i januar. Ikke bare et par dager, men hele måneden! Han fortalte det som om det var det mest naturlige i verden, at det allerede var bestemt. I oppgangen hennes skulle de visst pusse opp, det var mas og bråk, hun er blitt gammel og har høyt blodtrykk, og hun kunne jo ikke bare overlates til seg selv. Han spurte ikke engang hva jeg syntes han sa det bare, som om jeg egentlig var et inventar.

Jeg satt bare der og følte hvordan alt i meg bare sank du vet, januar for meg er ikke bare en måned. Det er pusterommet mitt etter et halvt år med stress! Jobben min er jo så intens i desember det føles som krig, med alt for mange frister, uendelig mange epost, folk som skriker og kravler på telefonen. Jeg hadde lovet meg selv at etter nyttår, så skulle jeg faktisk trekke meg helt tilbake. Skru av mobilen, trekke for gardinene og endelig få ligge med boka mi, se film, og bare sånn, holde munn. Bare ha det stille.

Men det Øyvind snakket om, var noen som ikke klarte å ha det stille. Mammaen hans, Ingebjørg, kommer liksom inn og gjør huset til sitt eget, flytter rundt på ting, kommenterer og blander seg inn, gir råd, ser alt og mener mye, og snakker i ett sett. Hun skjønner ikke poenget med stengte dører eller privatliv. De andre gangene hun har bodd her, så har absolutt alt vært i bevegelse møbler, skap, rutiner, regler, kommentarer. Ingenting får være i fred. Og jeg… jeg hadde bare ikke styrken til enda en runde.

Jeg prøvde å forklare ham rolig. At vi hadde avtalt å ha en rolig januar. At jeg trengte pause. At jeg ikke kunne klare enda en måned hvor alt jeg gjør, spises, går med eller foretar meg skulle kommenteres. At jeg bare ikke har energi til å leve med konstant bråk og uro.

Øyvind ble bare muggen og sa jeg var egoistisk. Hvordan kunne han si nei til moren sin? At vi måtte være medmennesker. At leiligheten var stor jeg kunne jo isolere meg på rommet mitt om det ble ille. Og det verste han hadde allerede kjøpt billett til henne og bekreftet alt. Så ikke bare tok han avgjørelsen uten meg; han gjorde det umulig å snu.

Det var da noe i meg falt på plass. Ikke sånn at jeg godtok det, men at jeg tok et valg.

De neste dagene holdt jeg fred, pyntet til jul, lagde mat, og lot som ingenting. Øyvind trodde jeg hadde svelget det, for han ble jo så snill, kjøpte gave og latet som han brydde seg. Men inni meg var jeg allerede på vei ut. Mens han glodde på TV, satt jeg og sjekket Finn.no etter små, rolige leiligheter hvor jeg kunne få trekke pusten.

Nyttårsdagen, andre dag etter høytiden, sto han opp tidlig for å hente moren sin ved togstasjonen. Han trodde alt gikk som planlagt. Rett før han gikk, ba han meg lage frokost noe varmt, hun er nok sulten fra turen.

Jeg smilte pent og nikket. Så fort jeg var alene, dro jeg frem kofferten.

Alt stod klart klær, toalettsaker, laptop, bøker, favorittpleddet mitt, laderne mine. Jeg tok ikke med meg alt. Jeg tok med meg selve roen min. Jeg jobbet raskt og stille, ikke desperat, men som en som redder seg selv.

Jeg la igjen nøklene på kjøkkenbenken og bankkortet vi brukte til felles utlegg så ingen kunne si vi hadde ikke mat. Jeg skrev en kort lapp. Ingen kjeft. Ingen forklaring. Bare fakta.

Så gikk jeg.

Jeg leide en liten, lys leilighet på Majorstuen. Betalte for hele måneden 12 000 kroner. Det var dyrt, ja, men helt ærlig, så er det ingenting som er dyrere enn å gå på nervene.

Jeg rakk knapt få kofferten i gang før telefonen ringte og ringte. Øyvind, og så hans mor. Til slutt svarte jeg. Masse mas “hvor er du”, “hva driver du med”, “hvordan skal jeg forklare dette”, “hva vil folk si”.

Men jeg var helt rolig. For første gang på lenge.

Jeg sa bare som det var. Ingen katastrofe, jeg har bare flytta ut for januar. Jeg kan ikke bo under samme tak med noen som gjør avslappingen min til straff. Nå plager ingen hverandre hun kan slå seg til ro, du kan ta vare på henne, og jeg hviler ut. Jeg kommer når hun har reist.

Han var hysterisk “barnslig”, “folk vil jo snakke”, “familietid”. Jeg satt bare og tenkte; familietid er ikke et fengsel. Det handler ikke om å tåle, bare fordi man “må”. Det handler om respekt.

Jeg skrudde av telefonen.

De første dagene føltes som å være på spa. Jeg sov lenge, leste, badet, så på serier, bestilte Pizza Grandiosa og sushi alt det jeg vanligvis ikke tillater meg, for det er jo ikke sunt. Ingen fortalte meg hvordan jeg skulle leve. Ingen kom inn uten å banke på. Ingen trengte seg på når stillheten min var det eneste jeg trengte.

Etter en stund slo jeg på telefonen. Da ringte Øyvind med en gang og stemmen hans var ikke så selvsikker lenger. Nå var han helt sliten. Han fortalte hvordan det egentlig var å bo med mora si.

Hvordan hun står opp før hanen galer, tråkker rundt, skal gjøre fornuftige ting høylytt, steker sild så hele huset lukter, fikser og rydder alt hun ser, snakker uten stopp, nekter ham å se på TV i fred, passer på, spør, styrer og blir sur eller begynner å gråte hvis hun ikke får oppmerksomhet.

Jeg lo ikke av ham. Jeg kom bare ikke og reddet ham.

Han ba meg komme hjem, for nå trengte han et lynavleder. Da skjønte jeg det så tydelig han ville ikke ha meg tilbake for min egen skyld, men fordi han ville at jeg skulle ta støyten.

Jeg sa nei.

En dag måtte jeg hjem for å hente noe jeg hadde glemt. Gikk inn uten å gi beskjed og merket det med en gang i døra: medisiner og svidd stekeos i lufta, TVen på full guffe, nye sko i gangen, klær som ikke er mine, og følelsen av at huset mitt ikke lenger var mitt.

Ingebjørg satt som hun eide stedet, så på meg med rynka øyebryn og slengte ut; så du flykter, du er ei frøken gjøk, du har etterlatt mannen min sulte alt er din skyld, til og med støvet bak skapene!

Øyvind så ut som en helt annen krympet, utslitt, grå. Og da han møtte blikket mitt, lyste det opp et håp i øynene hans som gjorde vondt. Han ba lavt om jeg kunne ta ham med meg, redde ham, stikke av sammen.

Men jeg bare sa som sant var; jeg kan ikke redde deg fra leksen du selv har skrevet. Han inviterte henne selv. Han bestemte alene. Nå må han ta konsekvensene. Hvis jeg redder ham nå, kommer han aldri til å forstå.

Jeg lot ham være. Ikke av kulde av omsorg for oss i framtida.

To uker senere ble januar borte. Jeg kom hjem.

Leiligheten var stille. Klinisk ren. Øyvind satt alene og så ut som noen som har vært gjennom en krig. Han smilte ikke med en gang, bare holdt rundt meg og ba om unnskyldning.

Først da hørte jeg ikke bortforklaringer, men ekte forståelse. At mine grenser ikke bare er kvinnegreier. At hjemmet vårt er vår felles sone, og ingen skal bo her i ukesvis uten at vi begge er enig. Kjærligheten til foreldrene sine er en ting men å leve med konstant kritikk og kontroll under samme tak er noe helt annet.

Han sa han aldri skulle ta sånne avgjørelser alene igjen.

Og jeg trodde ham, for denne gang sa han det ikke bare for å få meg hjem. Han sa det fordi han hadde gått den veien jeg nektet å ta for ham.

Vi satt resten av kvelden og bare lot det være stille. Ingen TV, ingen mobiler. Bare den stillheten jeg hadde lengtet etter.

Senere kom det en melding om sommeren frista det visst med nytt besøk.

Jeg så bort på ham.

Han lo nervøst, og svarte raskt og bestemt det passer ikke, vi har planer, kanskje neste år.

Det var da jeg skjønte dette handlet ikke bare om en ferie. Det handlet om grenser.

Om at noen ganger må du gå ut av ditt eget hjem for å redde det.

Og at hvis én person ikke lærer av erfaringen, så vil han tvinge deg til å betale prisen for det om og om igjen.

Hva ville du gjort egentlig? Er det rett å bare tåle alt, for fredens skyld, eller må vi sette ned foten, selv om det kan skape litt bølger?

Rate article
Intigue Life
Mannen min inviterte svigermor til å bo hos oss hele januar – jeg pakket sakene mine og flyttet ut …