Lørdag 12. august
I dag var en dag jeg aldri kommer til å glemme. Alt startet med en tom mage og et hjerte fullt av savn.
Navnet mitt er Leif. Jeg er ti år gammel.
Jeg vokste opp uten foreldre. Det eneste jeg husker, er at en gammel mann, Herr Øyvind, tok meg til seg da jeg var liten. Han bodde under en bro ved Akerselva i Oslo og fant meg i en plastbalje ved vannkanten etter et voldsomt regnvær. Jeg var knapt to år da. Jeg kunne ikke prate, og klarte nesten ikke å gå. Jeg gråt til stemmen min forsvant.
Rundt min tynne håndleddet satt det én ting:
et rødt, utslitt flettet armbånd;
og en våt lapp der det så vidt stod:
«Vær så snill, la et godt menneske ta vare på dette barnet. Navnet hans er Leif.»
Herr Øyvind hadde ingenting. Ingen bolig, ingen penger, ingen familie. Bare slitne føtter og en godhjertet sjel.
Til tross for alt tok han meg inn og ga meg det lille han klarte å skaffe: tørt brød, gratis suppe på Fattighuset, panteflasker som ga noen kroner.
Han sa ofte til meg:
Om du en dag finner moren din, Leif, tilgi henne. Ingen etterlater barnet sitt uten smerte i hjertet.
Jeg levde blant torghandlere, T-banenedganger og kalde netter under broen. Jeg visste aldri hvordan moren min så ut.
Øyvind sa at det da han fant meg, var et avtrykk av leppestift på lappen, og et langt, mørkt hår satt fast i armbåndet. Han gjettet på at moren min var veldig ung … kanskje for ung til å være mamma.
Men én dag ble Øyvind alvorlig syk med lungene og havnet på Ullevål Sykehus. Jeg manglet penger, så jeg måtte tigge mer enn noen gang før.
Den ettermiddagen overhørte jeg folk prate om et storslått bryllup på et gods utenfor Drammen årets mest luksuriøse, visstnok.
Med sulten mage og tørst hals, bestemte jeg meg for å dra dit, i håp om litt mat.
Jeg sto sjenert utenfor inngangen.
Bordene var fulle av mat: røkelaks, stekte kjøttretter, fine bakverk og iskald brus.
En kjøkkenassistent fikk øye på meg. Med et vennlig blikk rakte han meg en varm tallerken.
Sett deg der og spis, lille venn. Bare vær rolig, så merker ingen deg.
Jeg takket ham og spiste stille, mens jeg så rundt i salen.
Klassisk musikk. Mørke dresser og glitrende kjoler.
Jeg tenkte bare:
Bor moren min på et slikt sted? Eller er hun også fattig, som meg?
Plutselig hørtes stemmen til konferansieren:
Mine damer og herrer … her kommer bruden!
Musikken skiftet. Alle snudde seg mot trappen, pyntet med hvite blomster.
Så kom hun.
En blendende hvit kjole. Et rolig smil. Langt, sort bølget hår.
Strålende. Vakkert.
Jeg ble stående stiv av forbauselse.
Ikke hennes skjønnhet fikk meg til å fryse det var armbåndet på hennes håndledd.
Det samme armbåndet. Samme ull, samme rødfarge, samme slitte knute.
Jeg gned meg i øynene, reiste meg plutselig og gikk skjelvende mot henne.
Unnskyld … sa jeg med sprukken stemme, det armbåndet … er du … er du min mor?
Hele rommet ble stille.
Musikken spilte, men ingen sa noe.
Bruden stanset, kikket på sitt håndledd, og så løftet hun blikket mot meg.
Hun kjente meg igjen.
Det ble for mye. Hun skalv i beina og sank ned foran meg.
«Hva heter du?» spurte hun, stemmen ustø.
Leif … jeg heter Leif … svarte jeg, mens tårene trillet.
Konferansierens mikrofon falt i gulvet.
Publikum mumlet:
Er det hennes sønn?
Kan det være mulig?
Herregud …
Brudgommen, en høy og rolig mann, kom nærmere.
«Hva skjer?» spurte han lavt.
Bruden brast i gråt.
Jeg var bare atten år … gravid … alene … uten hjelp. Jeg klarte det ikke … Jeg lot ham gå. Men jeg har aldri glemt ham. Jeg har spart på det armbåndet alle disse årene, håpet på å finne ham igjen …
Hun omfavnet meg.
Tilgi meg, gutten min … bare tilgi meg …
Jeg klemte henne tilbake.
Øyvind sa jeg ikke måtte hate deg. Jeg er ikke sint, mamma … Jeg ville bare se deg igjen.
Den hvite kjolen ble våt av tårene våre og skitten av støv. Ingen brydde seg om det.
Brudgommen stod stille.
Ingen visste hva han ville gjøre.
Avlyse bryllupet? Ta med barnet? Late som ingenting?
Han gikk bort til oss …
Men han hjalp ikke bruden opp.
Han satte seg på huk foran meg, på mitt nivå.
«Har du lyst til å bli med og spise sammen med oss?» spurte han forsiktig.
Jeg ristet på hodet.
Jeg vil bare ha mamma.
Mannen smilte.
Og han la armene rundt oss begge.
Hvis du vil … fra nå av har du en mamma … og en pappa.
Bruden så på ham med fortvilte øyne.
«Er du ikke sint? Jeg har skjult fortiden min …»
«Jeg giftet meg ikke med din fortid,» mumlet han. «Jeg giftet meg med den kvinnen jeg elsker. Og jeg elsker deg enda mer når jeg vet hva du har båret med deg.»
Bryllupet sluttet å være luksuriøst.
Det sluttet å være bare fiffen.
Det ble hellig.
Gjester klappet, med tårer i øynene.
De feiret ikke lenger bare en forening, men en gjenforening.
Jeg tok morens hånd, og så hånden til mannen som nettopp hadde kalt meg sin sønn.
Det var ikke lenger rike eller fattige, ingen barrierer igjen.
Bare en stille bønn i hjertet mitt:
«Øyvind … ser du? Jeg fant henne til slutt, mamma …»… du hadde rett. Ingen etterlater et barn uten kjærlighet.»
Brudgommen reiste seg, tok både meg og mamma i hånden og førte oss til bordet. Servitørene bar frem varme retter, og jeg fikk min egen tallerken. For første gang satt jeg ikke alene. For første gang satt jeg ved et bord der noen ventet på meg.
Gjennom vinduet skimtet jeg kveldssola, som la glitrende skygger over åkeren. Et vindpust strøk gjennom salen, og det var som om alt gammelt ble blåst bort, og bare kjærligheten sto igjen.
Mamma kysset pannen min. Hun hvisket: «Jeg lover å aldri miste deg igjen.» Og jeg trodde henne.
I det øyeblikket kjente jeg en varme vokse i brysteten varme sterkere enn sult, sterkere enn frykt, sterkere enn ensomhet.
Ute på gangen, mellom lyset og skyggen, syntes jeg jeg så en skikkelse. Slitne føtter, bredt smil. Øyvind, kanskje bare i tankene mine, nikket og forsvant inn i den gylne sommerkvelden.
Og der, i hjertet av et bryllup, fant en gutt sin familie. Ikke på grunn av gull eller silkekjoler, men på grunn av et båndflekket, rødt og elsket.
Jeg var ikke lenger bare Leif, gutten fra elvebredden.
Jeg var Leif, sønn av den som fant meg, og den som aldri sluttet å lete etter meg.
Og den natten sov jeg ikke under noen bro.
Den natten sov jeg hjem.




