Mannen min tvang meg til å velge mellom min syke mor og ekteskapet vårt, og jeg klarer fremdeles ikke å fatte at de ordene faktisk kom fra ham. Vi hadde vært gift i åtte år da mamma ble alvorlig syk. Det var ikke noe småtteri. Jeg er enebarn. Jeg hadde ingen andre.
I starten prøvde jeg å få alt til å gå opp. Jeg stod opp grytidlig for å dra på jobb, tok turen innom morens leilighet med mat og medisiner, før jeg løp hjem for å ta meg av mannen min og barna. Jeg sov kanskje fire timer om natten. Jeg var utslitt, med mørke ringer under øynene og kroppen tung av utmattelse, men jeg klaget aldri. Jeg tenkte at dette var en midlertidig fase, at han kom til å forstå.
Men holdningen hans endret seg. Hvis jeg ble forsinket fordi mamma trengte hjelp, ble han irritert. Hvis jeg pratet med henne på telefonen, så jeg rynken i pannen hans. En dag sa han iskaldt: «Du er ikke den du pleide å være. Du er alltid borte, det er som om du ikke finnes her lenger.» Jeg svarte at mamma trengte meg. Han svarte: «Så få noen andre til å hjelpe henne.»
Jeg prøvde å forklare ham at jeg ikke hadde råd til hjemmesykepleier, og dessuten stolte mamma kun på meg. Da begynte han å si at hjemmet vårt lignet et pensjonat, at jeg bare kom og gikk, at han ikke fikk noen oppmerksomhet, at han ikke lenger følte seg som en prioritet. Jeg følte meg revet i to.
Den verste krangelen kom en søndag. Jeg hadde nettopp kommet hjem fra legevakten med mamma. Jeg sto der i sykehusklær, utslitt til beinet. Straks jeg satte nøkkelen i døra, sa han kaldt: «Dette kan ikke fortsette.» Så la han til: «Enten fortsetter du å leke redningskvinne for moren din, eller så blir du her sammen med meg, så vi kan redde ekteskapet vårt.» Jeg spurte om han mente det alvorlig. Han svarte: «Ja. Jeg vil ikke være nummer to i livet ditt resten av mitt.»
Den natten fikk jeg ikke sove. Tankene raste rundt mamma alene, syk, og jeg var hennes siste holdepunkt. Jeg tenkte på barna, på hjemmet vårt, på årene med ekteskap. Og jeg følte at ingen så slitet mitt, innsatsen min, smerten min.
Neste dag dro jeg til mamma. Hun lå svak på sofaen, men da hun så meg smilet hun tappert. Hun tok tak i hånden min og sa: «Takk for at du ikke har latt meg være alene.» Da forstod jeg at jeg aldri kunne svikte henne. Jeg reiste hjem og sa til mannen min at jeg ikke kom til å velge, men hvis han presset meg ja, da var valget klart.
Senere den ettermiddagen pakket han to kofferter. Han sa at jeg hadde ødelagt alt, at jeg alltid satte mamma først. Jeg ble stående igjen og skalv, uten å vite om jeg akkurat hadde mistet mannen min eller reddet verdigheten min.
Nå pendler jeg mellom sykehuset og hjemmet. Ja, jeg er sliten. Ja, jeg er trist. Men jeg sover rolig om natten. Nå prøver jeg å overtale mamma til å flytte inn hos meg, så det blir lettere.
Ville dere gjort som meg?




