Jeg sa opp jobben min på grunn av en mann. Vi har bodd sammen i halvannet år. Før jobbet jeg i en klesbutikk på Oslo City lange vakter, også i helgene. Jeg tjente ikke gull, men det var mine egne penger. Jeg betalte mobilen, månedskortet, kjøpte det jeg trengte, og bidro til fellesutgiftene hjemme. Jeg har aldri spurt han om penger til noe som helst.
Problemene begynte da de endret vaktplanen min. Plutselig var jeg ikke hjemme før klokken ni om kvelden, og jeg var utslitt. En kveld sto jeg i gangen og tok av meg skoene, og han sa: «Igjen så sent? Det føles som om denne leiligheten er et hotell. Du kommer hjem, spiser, og legger deg.» Jeg svarte at jeg ikke kunne trylle jeg måtte jo på jobb. Da sa han: «Du prioriterer den jobben mer enn forholdet vårt.»
Noen dager senere tok han opp temaet igjen, men denne gangen var stemmen hans myk. Han hadde laget middag til meg og sa: «Elskling, jeg vil at du skal ha et rolig liv, uten sjefer, uten stramme arbeidstider, uten stress. Jeg tjener bra, jeg kan forsørge oss begge. Du kan heller fokusere på hjemmet og oss, kanskje vi kan se fremover og tenke på barn.» Jeg svarte at jeg ikke ville være avhengig av noen. Da ble han sint. Han svarte: «Hva er da poenget med at vi bor sammen, hvis du ikke stoler på meg?»
Den samtalen hang tungt over oss. Plutselig handlet det om at han betalte husleia, de store regningene, mens jeg «bare hjalp til». Under en krangel noen dager senere, sa han noe jeg aldri klarer å glemme: «Siden det er jeg som bidrar mest økonomisk, burde også jeg bestemme mer.» Da ringte det en alarm inni meg, men jeg holdt likevel kjeft.
Jeg snakket med mamma. Hun sa rett ut: «Dette er ikke kjærlighet, dette er kontroll.» Venninnene mine sendte lange meldinger der de sa at jeg ikke var dum, men at jeg en dag ville ende opp med å måtte spørre han om lov til å kjøpe shampoo. Broren min sa: «I dag får han deg til å slutte jobben, i morgen skal han bestemme hvordan du kler deg.» Jeg gråt den natten, men neste dag dro jeg som vanlig på jobb, som om ingenting hadde skjedd.
Så kom ultimatumet. Vi satt og spiste frokost da han sa, helt rolig: «Jeg vil ikke ha en dame som kommer hjem utslitt og ikke har overskudd til sitt eget hjem. Hvis du vil være sammen med meg, så må du seriøst vurdere å si opp jobben.» Det var noe med hvor behersket han var, som gjorde det enda verre. Jeg følte meg presset opp i et hjørne.
To dager etter leverte jeg oppsigelsen. Da jeg gikk ut fra jobben min den siste dagen, satte jeg meg alene på en benk i Spikersuppa og gråt. Det føltes ikke som et fritt valg, bare frykt for å miste han. Da jeg fortalte han det, løftet han meg opp, klemte meg tett og sa: «Nå blir alt bra.» Den samme kvelden postet han et bilde av oss på Facebook med teksten «min vakre kvinne», som om jeg var en premie.
Den første uken var «fin». Jeg sov litt lenger, lagde frokost, ordnet i leiligheten. Men forandringen kom raskt. Dersom han kjøpte noe til meg, spurte han: «Hva kostet det?» Ba jeg om penger til noe personlig, himlet han med øynene. Da jeg sa jeg ville ha nytt undertøy, svarte han: «Du har da nok fra før?» Etter hvert begynte jeg å skamme meg bare for å spørre.
Nå vasker jeg klær, lager middag, støvsuger og venter. Han kommer hjem, setter seg på sofaen, og spør hva det er til middag. Er ikke maten klar, hører jeg: «Hva har du egentlig gjort hele dagen?» Noen ganger vil jeg bare skrike til han at jeg tidligere jobbet åtte-timers dager, hadde kollegaer, rutiner, mitt eget liv.
Mamma ringer ikke like ofte lenger, fordi vi bare ender opp i krangel. Venninnene mine har sluttet å mase de vet jeg ikke hører. Og jeg sitter her, i en leilighet hvor jeg ikke lenger kjenner meg selv igjen, og lurer på om jeg byttet bort min frihet for et forhold som kjennes mer som et pent bur.
Jeg ga opp, trodde jeg bygget et hjem sammen med han, men nå føles det bare som om jeg har gitt fra meg uavhengigheten, med mine egne hender.




