Min 87 år gamle far, Einar, var nær ved å skape fullstendig kaos på supermarkedet i forrige uke. Ikke fordi han klaget på prisene, eller gryntet over utgåtte varer. Nei, han gjorde det kun ved å være langsom. Og han gjorde det helt med vilje.
Det var fredag, halv seks på kvelden. Den tiden som omtales som «rushtrafikk fra helvete». Butikken i Oslo var stappfull av folk som så ut til å være bare ett steg fra sammenbrudd. Du vet den stemningen: folk som febrilsk ser på mobilen, øynene flakker mellom klokken og handlekurven, og hele kroppen utstråler «kan ikke dette bare gå fortere».
Jeg var én av dem. Jeg ville bare kjøpe havregryn til pappa og komme meg hjem.
Men far hadde sin egen rytme. Tidligere smed fra Rjukan, hendene fulle av spor fra et langt arbeidsliv, han ville ikke la seg forhaste uten god grunn.
Da vi endelig kom til kassen, så kassadamen ut som om hun kunne falle sammen av utmattelse når som helst. Navnet hennes stod på skiltet: «Ragnhild». Hun var ung, men øynene trette og tomme. Hun lot varene gli over scanneren med en rutinepreget sløvhet; drømte nok mest om å få gå hjem.
God kveld, Ragnhild, sa far. Den gamle stemmen hans er hes, men har fortsatt en tyngde som får folk til å lytte.
Ragnhild så ikke opp. Hun bare scannet havregrynen. Hei. Har du medlemskort?
Nei, frøken, svarte han, men jeg har en liten forespørsel. Jeg trenger to store melkesjokolader med hasselnøtter. De ligger på stativet ved deg. Men jeg vil at du slår dem inn på to separate kvitteringer. Jeg betaler kontant.
Jeg kjente at jeg ble varm i ansiktet. Bak oss sukket en dresskledd mann så høyt at det nesten blåste oss i ryggen. Han trommet nervøst bankkortet mot båndet på en måte som minnet om et trommeslag.
Pappa, hvisket jeg, bøyde meg mot ham. Kan jeg bare betale alt med kort? Vi holder hele køen.
Slapp av, gutten min, sa han uten å se på meg. Verden stopper ikke av den grunn.
Ragnhild sukket tungt det var lyden av alt lufta som forlater et menneske.
Greit, herren. Et øyeblikk.
Hun slo inn den første sjokoladen. Far fant frem den gamle lommeboken sin. Ikke en stor seddel, men en bunke med småpenger. Så begynte han å telle dem, én etter én.
En krone to to femti mumlet han langsomt.
Stemningen ble så trykkende at man nesten kunne skjære den med kniv. Mannen bak oss mumlet: «Utrolig. Noen av oss har faktisk jobb å komme til.»
Far ignorerte ham helt. Han telte nøyaktig opp til første sjokolade, skjøv myntene til Ragnhild, som med darrende hender kontrollerte summen.
Den er grei, sa hun på svak stemme. Her er første kvittering.
Takk, svarte far. Og så den andre.
Han gjentok prosessen, akkurat like omstendelig og langsomt.
Da han var ferdig med å betale for sjokolade nummer to, var det dundrende stille bak oss. Ikke vennlig stille, mer spent.
Ragnhild strakte ham den andre kvitteringen.
Er det alt, herren? spurte hun og nappet til seg neste kundes varer for å avslutte så fort som mulig.
Nesten, sa far.
Han tok den første sjokoladen og skjøv den tilbake over disken til henne.
Denne er til deg, sa han. Ta deg en pause og nyt den med en god kopp kaffe. Du ser ut som om du bærer hele verden på skuldrene, og du gjør det flott.
Ragnhild ble stum. Langt inne i butikken pep scannere, men hun rørte seg ikke.
Så vendte far seg mot det sure kømonsteret. Han løftet den andre sjokoladen, rakte den mot mannen.
Denne er til deg, sa han.
Mannen blunket forfjamset.
Hva? Hvorfor gir du meg den?
Fordi du ser ut til å ha hatt en lang dag, sa far i fullt alvor. Og du var tålmodig nok til å vente på en gammel mann. Ta den hjem til barna dine.
Dressmannen ble rød som nyslåtte bær. Han stirret på sjokoladen, så opp på far, så ned i gulvet. Alt det arrogante forsvant på et blunk, erstattet av en plutselig flauhet.
Jeg jeg kan ikke ta imot dette, stammet han.
Jo, ta den, ba far. Gjør noe hyggelig.
Da jeg så på Ragnhild, hadde hun hånden over munnen. Øynene glinset av tårer. Det var ikke bare gråt det var lettelse, som om en tung bør ble løftet av henne.
Takk, hvisket hun. Du aner ikke dette er det beste som har skjedd meg i dag.
Far bare løftet capsen.
Hold hodet høyt, jenta mi.
Vi gikk ut på parkeringen i stille ettertanke. Vinterluften var kald, men far utstrålte en varm ro. Da jeg startet bilen, pustet jeg ut for første gang på lenge.
Pappa, du er utrolig. Du vet at den mannen var klar til å skjelle deg ut? Du satte det på spill, bare for å gi bort sjokolade?
Far så ut gjennom vinduet på strømmen av biler.
Det var egoisme, svarte han lavt.
Jeg lo.
Egoisme? Du ga akkurat jenta søtsaker og fikk den sure mannen til å huske at han også er menneske. Hvor er egoismen i det?
Far strøk hendene over knærne.
Jeg ser på nyhetene, vet du, sa han tungt. Jeg sitter i stolen min og ser på en verden full av uro. Alle krangler. Norske diskusjonsforum er stappfulle av folk som hakker på hverandre over ting de knapt kan påvirke.
Så vendte han seg mot meg:
De vil ha oss til å være redde. Til å møte andre med mistanke. Det får meg til å føle meg liten. Hjelpeløs. Jeg er 87 år. Jeg kan ikke endre verden. Kan ikke avlyse konflikter. Kan ikke få alle til å slutte å krangle.
Han pustet dypt.
Så jeg lager et øyeblikk der jeg har kontroll. Jeg får verden til å stoppe, bare for to minutter. Jeg endrer energien rundt meg. Jeg fikk henne til å smile. Jeg fikk ham til å tenke. Det gir meg en følelse av betydning. Derfor er det egoisme. Jeg gjør det for meg selv.
Vi var fremme hjemme hos ham. Da jeg hjalp ham ut, plukket han opp posen med havregryn.
Hvor skal du nå? spurte jeg, da jeg så ham gå mot porten til naboen.
Til fru Ingrid, svarte han hest. Hun har vært syk denne uken, og familien bor langt unna. Jeg går og lager grøt til henne.
Pappa, smilte jeg. Det er ikke egoisme. Det er kjærlighet.
Han stanset og så på meg med en glimt i øyet.
Hun sier jeg er den beste kokken i landet. Det er godt for selvfølelsen min. Ren egoisme, gutten min!
Så forsvant han inn i skumringen den «egoistiske» gamle mannen som bestemte seg for å lappe sammen verden én sjokolade og én porsjon havregryn om gangen.
Jeg satt lenge i bilen før jeg kjørte hjemover. Tenkte på varsler på mobilen. På spenningen som satt mellom skulderbladene. Men så tenkte jeg på ansiktet til Ragnhild.
Far hadde rett. Vi kan ikke redde hele den store, bråkete verden. Den er altfor stor. Men vi kan ta vare på de tre meterne rundt oss. Vi kan gi verden en pause. Vi kan velge godhet, selv når det er ubehagelig. Særlig da.
Om det er egoisme, så skulle vi alle lært litt mer av Einar.
Press «Like» and get the best posts on Facebook ↓



